Jarls blog

Uafhængig liberal blog om dansk politik

BTs chefredaktør er for personligt involveret

Author icon

Skrevet af

Clock icon

maj 22, 2007

Comments icon

8 kommentarer

Det er en gammel nyhed, men her er afsløringen: BTs chefredaktør Arne Ullum kender ikke sin besøgelsestid og ved ikke, hvornår at et slag er tabt. Avisens øverste ansvarlige leder demonstrerede i aften i det foreløbige seneste akt i sagen om Morten Messerschmidts famøse Tivoli-besøg, at han åbenbart har tabt overblikket og er for personligt involveret til at varetage BTs interesser.

For et par uger siden skrev en af Arne Ullums skrivekarle, at Morten Messerschmidt havde “hyldet Hitler i Tivoli” ved bl.a. at have sunget nazisange. Ikke én men flere. Det viste sig at være løgn. Messerschmidt havde sunget første vers af den tyske nationalsang. Alt andet er udenomsnak og spin.

BT har forlængst trukket i land på flere områder, bla. at Messerschmidt skulle have råbt 'Sieg Heil'. Messerschmidt indrømmer dog, at have løftet armen, men ikke til nazihilsen. Tilbage er, at parterne, som her til aften har indgået et forlig, kun er enige om, at politikeren har været stang-bacardi i restaurant Grøften hin april dag. Det burde ikke være nok til at ende på forsiden af en avis '“ selv ikke Baby Times.

Hverken Messerschmidt eller BT havde nogen interesse i at føre retssagen, der ellers kunne have været ganske underholdende. Politikeren vil med et forlig vende tilbage til DF og formentlig blive genvalgt ved næste valg. Arne Ullum '“ som siden at hans løgnehistorie faldt fra hinanden har været til grin i hele dagspressen og det politiske miljø – har også en interesse i et forlig, hvor man kunne redde lidt af æren. Så ærekær er Ullum, at han aldrig har forsømt et øjeblik til at forfalde til lav manipulation som var han en simpel propagandist eller andenrangs-spindoktor. BT mener sig ellers berettiget til at blive opfattet som et organ til almindelig oplysning og derved ret til momsfritagelse. Det kan vist diskuteres med deres farceagtige demonstration af faget journalistik

Bent Falbert på Ekstra Bladet '“ som jo har en vis erfaring med den slags sager '“ mente på TV2 News tirsdag aften, at BT ville have haft en dårlig sag i retten

Nuvel! Parterne fandt til rette, og alle skulle være glade, men så insisterer Ullum i TVavisen her til aften på at fortolke forliget på en måde, der skaber yderligere forvirring:

Politiken skriver:

I TV-Avisen kl. 18.30 bidrog Arne Ullum til endnu et kapitel i den strid om ord, der ellers så ud til at være afsluttet:

-Morten Messerschmidt er ikke nazist. Men han har hyldet Hitler i en kæmpebrandert, hvilket er usædvanligt dumt, men det gør ham ikke til hverken nazist eller nazisympatisør, sagde chefredaktøren.

“Hyldede Hitler”, ja det var hvad BT skrev på forsiden og startede balladen. Med Ullums idiotiske insisteren på at have vundet en tabt sag, blev der skabt fornyet tvivl om, hvem af de to parter, der har ret i det vigtigste spørgsmål: Hyldede Messerschmidt overhovedet Hitler i Grøften: Ja eller nej!

DF-toppen er velbegavede mennesker, og de skal derfor ikke nyde noget af at have Ullum rendende rundt med sin maniske fremturen om at have skrevet en korrekt historie fra starten. Hvorfor tage den risiko?

DR skriver:

– Vi antog, indtil vi så TV AVISEN klokken 18.30, at Morten Messerschmidt og B.T. havde indgået en aftale. Derfor blev vi overraskede og chokerede over, at Arne Ullum fremturede og påstod, at Messerschmidt hyldede Hitler i en kæmpe brandert, skriver Kristian Thulesen Dahl i en pressemeddelelse.

– Såfremt Arne Ullum og B.T. fastholder deres beskyldninger, som de blev fremsat i TV AVISEN, må vi anse forliget som brudt fra B.T.’s side, hvorfor vi desværre ser os nødsaget til at afvente nærmere afklaring mellem Morten Messerschmidt og B.T., siger han.

Det er synd for Messerschmidt, men jeg tror efterhånden ikke, at der er nogen vej udenom for ham end at få renset sig selv og få dømt Ullum med piber og trommer i byretten. For Ullum kan åbenbart ikke finde ud af at holde sin kæft, selv efter at have tabt slaget i medierne om troværdigheden.

Hvis jeg sad i det Berlingske Officins bestyrelse, så ville jeg udskifte Ullum som chefredaktør. Han er helt tydeligt alt for personligt involveret i sagen, og det slører i dette tilfælde dømmekraften.

Læs DRs omtale af duellen i TV-avisen tirsdag kl 18.30

Læs Netavisen 180graders artikel om sagen.

Onsdag formiddag afspillede statsradiofoniens P2 “Das Lied der Deutschen” i en strygerudgave af Joseph Haydns smukke melodi. Dvs. hvis man nedsynker til Ullums debatniveau, så har selveste Danmarks Radio i dag kl. 9.30 hyldet Adolf Hitler i æteren. Unverschämt!


Danmarks kedeligste politikersite I

Author icon

Skrevet af

Clock icon

maj 21, 2007

Comments icon

7 kommentarer

Deltag i kåringen af Danmarks kedeligste og mest håbløst uprofessionelle politiske website.

Midt i halvfemserne lavde den daværende konservative partileder Hans Engell og statsminister Poul Nyrup Rasmussen en politisk aftale, hvor partierne fik snabelen dybere ned i statskassen. Partierne har altså siden fået tilskud fra staten efter antallet af vælgere, som i deres visdom stemte på dem. Blandt de mange argumenter for, hvorfor partierne skulle have skatteborgerne til at finansiere partiernes virke, hørte man argumentet, at partierne dermed fik bedre mulighed for at informere vælgerne om, hvad de i det hele taget mente og foretog sig på Chrístiansborg.

Nogle af skatteydernes penge går derfor til at lave hjemmesider for. Når nu de brænder skattepenge af på det, så må vi andre have lov til at have en mening om, hvorvidt resultatet er rimeligt.

Jeg stiller spørgsmålet: Tager politikerne Internettet alvorligt?

Mit eget svar: Intet tyder på det.

Hvad mener I?

Jeg har bedømt partiledernes website i tre kategorier, hvor man i hver kategori kan opnå fire karakterer. Dvs. det samlede maksimale pointtal der kan opnås, er 12 og det laveste: et rundt nul.

Første kandidat er:

Bendt Bendtsen – Partileder – Det Konservative Folkeparti.

Aktualitet: 0
Det seneste indlæg på hjemmesiden er fra 3. maj 2006!!!. Tænk og her troede jeg, at Ny Alliance virkelig havde sat dagsordenen med den konservative mærkesag nr. 1., nemlig massive skattelettelser. Men vurderet efter et besøg på hans hjemmeside, ja så er Bendtsen tilsyneladende helt upåvirket! Der står ikke en linje om hverken NA eller skattelettelser. Måske er Bendtsen bare cool, men det er nok snarere dovenskab og/eller uprofessionalisme, der er forklaringen. Alt indhold på sitet er komplet uaktuelt. Bendtsen har – hvis man skulle tro hans hjemmeside – ikke ment noget siden 3. maj 2006.

Design: 2
Hjemmesidens forside består af små ligegyldige tekster over hele forsiden lidt efter 'kaninburemodellen', hvor man dog benytter to gode billeder af Bendtsen som illustration, men hele FIRE gange på sitets forside. Designet er i og for sig pænt med den konservative grønne farve. Alligevel: Enhver andenrangs byrådskandidat kan gøre det bedre. Det er tydeligt for enhver, at ingen i den konservative pressetjeneste – og slet ikke Bendtsen – har tænkt sig at interessere de vælgere, der måtte forvilde sig ind på hans site.

Indhold: 2
Man tror, det er løgn: Bendtsens tale fra den 3. maj 2006 på Dansk Byggeris konference! Nej hvor er det kedeligt! Bendtsens nyhedsbrev er fra 25. april 2006, hvor hovedbudskabet er en ny VK-regering efter næste valg. Surprise surprise! Så er der regeringens globaliseringsstrategi fra den 20. april 2006 om hvad man vil for fremtidens Danmark med en stribe konkrete forslag. Det virker lidt kedeligt, men der er da nogle klare holdninger om, hvad regeringen vil. Så er der en gammel pressemeddelelse fra den 4. april 2006, da regeringen præsenterede oplægget “Fremtidens Velstand og Velfærds-oplæg”. Kedsommeligt og uprofessionelt og ikke mindst fantasiløst præsenteret.
Det er en kirkegård for uaktuelle pressemeddelelser. Bendtsen og de konservative er åbenbart bedøvende ligeglade med læserne.

Samlet karakter: 4

Godt råd: Ansæt en professionel kampagneperson gerne med KU-baggrund, der interesserer sig for webmediet og brænder for både Bendtsen og konservativ politik. Placer webredaktøren på Christiansborg og sørg for, at pressetjenestens leder forstår, respekterer og PRIORITERER mediet. Husk nu også siden at udvikle websitet. Savner man inspiration, ja så kig på de amerikanske politikeres personlige sites!

Her er et andet indlæg i online-græsrodskampagnen “Hold de politiske websites rene for amatørisme”.


Når vi nu taler om TV2s troværdighed…

Author icon

Skrevet af

Clock icon

maj 20, 2007

Comments icon

23 kommentarer

Jeg er ved at brække mig over TV2. Der sker åbenbart alt for lidt interessant i denne verden, så nu har hajerne på TV-stationen i stedet kastet sig over en papirtynd historie om Naser Khader. Nu har pressen jo bygget manden og myten om ham og hans parti op, så nu er tiden kommet, hvor Khader skal kanøfles med en påstand om, hvorvidt han så eller IKKE så Elsebeth Gerner foretage sit tåbelige tørklædestunt på TV, mens han opholdt sig på et hotelværelse i USA. Hvor er det dog himmelråbende uinteressant!

Det er jo veldokumenteret, hvad Elsebeth Gerner rent faktisk foretog sig på Gl. Strand. Er det så interessant hvilken kanal og hvor og hvornår Khader så det? Internettet er jo opfundet, så enhver kan jo se og ryste på hovedet over den tidligere kulturministers tosserier, hvor end man opholder sig.

TV2s påstand er imidlertid, at Naser Khader 'løj' om, HVOR han så Gerners tørklædestunt, fordi det var anledningen til, at han startede Ny Alliance. Er det ikke ligegyldigt? Han kunne vel sidde på månen eller på bunden af Atlanterhavet. Det interessante er vel, om tørklædestuntet rent faktisk fandt sted, og hvad det var for holdninger Gerner ønskede at fremme med sin idiotiske optræden. Men selvfølgelig er Tv2s historie da et forsøg på at beklikke Khaders politiske troværdighed. Det smager lidt af Watergate eller Tamil-sag, forstår man. Nu skal manden med vold og magt hives ned fra piedestalen, som også TV2 har medvirket til at sætte ham op på.

Set fra min stol, så er der tale om ulækker spekulativ redaktionel hype af ligegyldigheder, men det viser lidt om, hvor magtfuldkomment visse journalister ter sig. Khader skal ned med nakken, uanset hvad.

Nu kan jeg jo huske en politiker, som faktisk løj om noget substantielt. Han løj om en samtale, som aldrig havde fundet sted. For politikeren tog nemlig en norsk udenrigsministers navn forfængeligt i en partilederrunde lige før et folketingsvalg. 'Kan du ikke lukke kjæften på ham, Uffe!,sagde Socialdemokratiets daværende formand Svend Auken i december 1990 på direkte TV. Det var løgn fra ende til anden. Ingen samtale havde fundet sted, og Thorvald Stoltenberg benægtede blankt, at han havde sagt, som Auken påstod. Det forhindrede ikke Auken i senere at blive minister, og den dag i dag kaldes han ind i TV som troværdigheden selv for at kommentere amerikansk politik m.v.

TV2s journalistik er, som få efterhånden betvivler, fra tid til anden overfladisk og letbenet. Triple A- sagen er det bedst kendte eksempel, men nu skal man heller ikke dømme alle over en kam. Det er jo heller ikke alle midaldrende TV2-journalister, der dater yngre kvinder via deres blog for derefter at gøre dem gravide, selvom at det jo rent faktisk skete ved en enkelt lejlighed.

Journalist Søren Søltoft '“ der blev berømt/berygtet for dengang han brændte Mogens Lykketoft af ved ikke at gennemføre et liveinterview under valgkampen i 2005 '“ udlever nu sit drengerøvsego som motorjournalist på Tv2 News. Der gør han formentlig mindre skade end ovre på nyhedsredaktionen. Forleden kom det frem, at Søltoft havde heilet under et TV-indslag om motorveje. Optrinet var uden tvivl kun ment som en morsomhed, og jeg beskylder ham på ingen måde for at være nazist eller Hitler-sympatisør, men heileriet skete rent faktisk. Det var ikke noget, der blev opfundet på BTs redaktion. Det fandt sted i realiteternes verden, præcis som Gerners tørklæde-provokation. Hvad siger det om Søltofts troværdighed som nyhedsjournalist? Ingenting. Han er formentlig bare et fjols, som skejede ud i et lille øjeblik De vil jeg da ikke holde op mod ham, men det er godt nok fristende, når man ser, hvor små sko hans nyhedsredaktion går i.

Bottom border