Kategorier

K skylder Grækenlands ambassadør en kasse ouzu

Jeg hører til dem, der mener, at de konservative skylder Berlingskes Christiansborg-redaktion og den græske ambassadør i Danmark en kasse ouzu for at hype partiets udmærkede skræmmekampagne om “græske tilstande”, hvis S-SF kommer til. Til gengæld er SF ikke så dumme, at de begynder at spille fornærmede over at opleve Villy Søvndal pludselig spille bouzouki på en taverna i selskab med en Zorba-dansende Helle Thorning-Schmidt. Tværtimod er SF’erens overbærende reaktion et stilstudium i, hvordan man meest effektivt tager luften ud af drillekampagner ved at tage dem med smil og ophøjet ro. Det minder mig om dengang i 1990, da den dengang fremadstormende Venstre-formand og udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen blev præsenteret for en DSU-valgplakat med ham selv, sangeren Johnny Reimar og Iraks diktator Saddam Hussein under overskriften “Den gode, Den onde og den virkli’ sjove” (Titlen på et samtidigt ugentligt satireprogram i TV). Uffe lavede sjov med hele situationen og til alles moro bestilte han straks foran de snurrende kameraer 200 eksemplarer af plakaten til sin egen valgkampagne i Ã…rhus.

I øvrigt bør alle lægge mærke til de konservatives kampagnechef Alexander Tholstrup, der har lavet kampagnen. Det er muligt alt andet sejler i det parti, men den unge mand er dygtig og blandt de mest vidende og bedst uddannede i kampagnefaget i hele landet. Og så har han også erfaringer fra udlandet. Ved forrige parlamentsvalg hjalp han blandt andet Lib Dems og han følger udviklingen internationalt ganske tæt. I Venstre har man slet ikke brug for den slags kreative mennesker. Der kører man med den tidligere LOF-leder og nuværende partisekretær Jens Skipper Rasmussen, der har hele ansvaret for de “banebrydende” og usædvanligt teksttunge og tekniske Løkke-annoncer dagbladene bragte i juni, og som man i branchen i mange år frem vil huske for et fagligt lavpunkt. Desværre for Venstre er den del af dansk politik ikke noget, der interesserer Venstres formand.

Læs min kommentar om de konservatives kampagne i dagens udgave af Information.

Den græske ambassade har i øvrigt haft meget travlt med at spille fornærmet i den senere tid. Min gamle ven Mogens Vad blogger om økonomi og aktier hos Berlingske Business. Og her har han blandt andet foreslået Grækenland at sælge ud af aktiverne fx deres øer for at stabilisere deres økonomi. Men det og – at Grækenland er røget i bunken med økonomisk ustabile EU-lande, som derfor også af Vad kaldes for PIIGS-landene (efter landenes forbogstaver) har fået den græske ambassade helt op i det røde felt. Læs mere her.

Af Jarl Cordua

Jarl Cordua

cand.polit, radiovært samt politisk kommentator. Vært på det politiske TV-program "Borgen Late Night", der sendes hver tirsdag. Tidligere skri ent på Jarls Blog og medvært på "Cordua & Steno"
Født 1969 i Rønne. Bor i Hellerup.
Kontaktoplysninger: jarlATjarlcordua.dk Telefon: 31718718

6 kommentarer til “K skylder Grækenlands ambassadør en kasse ouzu”

Er der ikke noget med, at det er en konservativ regering der har et vist ansvar for Grækenlands problemer?

1. Jov. Jeg har bemærket at det er S-SFs hovedargument mod kampagnen. Og der er vist næppe tvivl om, at også den konservative regering 2005-2009 har et meget stort medansvar for den førte uansvarlige økonomiske politik, som landet har ført i årtier. De venstreorienterede græske regeringer og de borgerlige regeringer har ført stort set den samme økonomiske gakkelak-politik med store offentlige udgifter, kæmpe budgetunderskud og gældsætning plus vilkårlig eller ingen skatteindkrævning.

Grækenland skulle aldrig have været med i Euroen og kom kun med, fordi de græske myndigheder åbenbart fuskede med de økonomiske nøgletal, der lå til grund for beslutningen.

Så det er i høj grad et kollektivt ansvar for miseren, hvor ingen politisk fløj går fri.

Det bliver heller ikke let at komme tilbage på økonomisk ret køl. De græske kommunistiske transportarbejder mfl. lammer igen landet her i feriesæsonen. Det skal nok få nordeuropæere til at finde andre destinationer og holde ferie her i sommer, hvilket dermed går ud over et af landets vigtigste indtægtskilder. Jeg skal i hvert fald ikke til Grækenland foreløbig.

Begge fløje i græsk politik har et medansvar, men det var trods alt en socialdemokratisk græsk regering, der i marts 2000 bad om at blive optaget i Euro’en. Tilsyneladende på et svigagtigt grundlag!

Venstrefløjens argument om, at det var den konservative/borgerlige regerings ansvar, vil jeg derfor være noget varsom med at bruge, hvis jeg var dem!

3. Svarer det ikke lidt til skolebørnene der står og slås og den ene siger: “men han startede…”.

Grækerne er uanset politisk standpunkt totalt uansvarlige og man skal vist være mere end almindeligt troende borgerlig hvis man tror, at det er den vej S-SF agter at gå. Slemt måske – men ikke så slemt.

Enig med 4..
Den græske ( og portugisiske ) form for klientilisme minder ikke ret meget om den danske.
Men der er selvfølgelig en afart af den. S + SF støtte til løn kravene i den offentlige sektor sidste år kan minde lidt om det; De må da have tænkt på hvordan den regning skulle betales.
Men man kan håbe på at de udnytter deres kendskab til sektoren, når de skal til at rationalisere der om et par år.

Det er da en meget sjov reklamekampagne, men man skyder sig selv i foden af to grunde:
1) uansat hvad man kan sige om græsk klientisme, uansvarlighed mv, så er det en konservativ regering, der bærer langt det største ansvar for det uføre, man er kommet ud i.
2) den græske reaktion demonsterer endnu en gang, at Lene Esperen, der har haft fingrene langt nede i at godkende kampagnen, endnu ikke har fattet hvad det vil sige at være udenrigsminister. Det kræver, at man politisk opererer på et helt andet niveau end at iværksætte den slags annoncekampagner, hvis man vil tages alvorligt efter at have mistet troværdighed i det omfang, hun har gjort.

Lukket for kommentarer.