Hvis statsminister Lars Løkke Rasmussen skal gøre sig forhåbninger om at genvinde regeringsmagten, så skal de traditionelle Venstrevælgere i Nordvestjylland frem til stemmeurnerne og stemme borgerligt.
Så længe Fælleslisten havde momentum (dvs. fremdrift) i den politiske debat, så var partiet i sig selv en trussel mod Løkkes statsministertaburet. Et enkelt valgresultat i fjor og andre målinger har vist, at det især var tidligere Venstre-vælgere og primært vælgere på den borgerlige fløj, som følte sig fristet af Fællesliste-projektet.
Imens medierne gik i selvsving over Fælleslisten og var med til at booste partiet, så var vi et par stykker, der havde svært ved at se projektet holde hjem. Især af 2 grunde.
1. Der er ingen karismatiske personer i spidsen for partiet. Til gengæld er der et par vindtørre mænd i efterlønsalderen uden de større kommunikationsevner, der efterhånden har mere og mere svært ved at trænge igennem medierne, som partiets nyhedsværdi aftager.
2. Det er tydeligvis ganske uklart, hvilken politik partiet kan samles om bortset fra kravet om at bremse samfundsudviklingen med centraliseringen ved blind insisteren på en fastholdelse af statslige arbejdspladser herunder sygehuse i 'Udkantsdanmark'.
Det er netop en kombination af problem 1. og 2., der allerede nu '“ kun et år efter partiets opblomstring ved regionsrådsvalget i Midtjylland, hvor partiet fik to mandater '“, er ved at lægge partiet i graven. Fælleslisten er i øvrigt endnu ikke opstillingsberettiget til Folketinget.
I den sidste uges tid har bl.a. partiets ene ude af to folkevalgte forladt partiet med den begrundelse, at Fælleslisten nu er overtaget af landsbytosser og politiske amatører. Medmindre at der siden sker mirakler, så tyder alt nu derfor på, at Fælleslisten er på vej på de politiske partiers kirkegård.
Fælleslistens eneste politiske programpunkt lever dog stadigvæk, men spørgsmålet er, hvilket parti, der mest troværdigt kan overtage denne politiske dagsorden. Og så er det næppe helt risikofrit, at springe ud som partiet, for udkantsområderne? For hvis profilen bliver for meget 'partiet for udkantsdanmark' kan det jo skabe en modreaktion hos de (fleste) byvælgere, som måske vil undlade at stemme på det parti, der ville forsøge at overtage Fælleslistens politiske profil.
I mellemtiden forsøger statsministeren sig med en taktik, hvor han forsøger at give det i egne øjne oversete nordvestjyske område opmærksomhed. Dels med lidt investeringsfonde og mest tydeligt med en motorvej fra Herning til Holstebro. Det vil næppe lukke munden på de værste 'kværulanter', men spørgsmålet er om det så stadigvæk er statsministeren og hans parti, de skal hævne sig på ved folketingsvalget over tabet af Holstebro Sygehus og placeringen af det kommende supersygehus i Gødstrup ved Herning.
For hvem var det, som stod i spidsen for beslutningen om at placere sygehuset i Gødstrup? Det var ingen ringere end Region Midtjyllands GENVALGTE borgmester, socialdemokraten Bent Hansen: Giver det så megen mening at tidligere Venstre-vælgere ved det kommende folketingsvalg straffer Løkke ved pludselig at stemme på socialdemokraterne?
Bevares. Sure Venstrefolk og andre borgerlige vil sikkert markere deres utilfredshed ved at stemme på Liberal Alliance eller Dansk Folkeparti. Men det lever Lars Løkke formentlig fint med, så længe der er et borgerligt flertal på valgdagen.
De kritiske røster i Nordvestjylland dør næppe ud lige med det samme, men spørgsmålet er om ikke Fælleslistens snarlige død, gør problemet til at håndtere for regeringen.
Og så tror jeg i øvrigt at medieinteressen for denne del af Udkantsdanmark med Fælleslistens formodentligt snarlige bortgang bliver svær at fastholde.
Læs også Henrik Dahls aldeles glimrende kommentar ovre på Kforum.
21 kommentarer til “Fælleslistens død '“ Lars Løkkes brød”
God analyse.
I USA er det ofte entreprenøren, der er forbilledet. I Danmark er det ofte offerrollen desværre. Vi må simpelthen videre, hvis vi skal overleve som et velstående samfund.
Venlig hilsen
Jan
Italesætte = supergrimt ord.
P.S. Ellers en analyse lige på kornet (som sædvanlig)
Før landsbytosserne lukker og slukker har de dog i dag præsenteret et såkaldt arbejdsprogram.
I buketten af banaliteter og snik-snak, så er der også deciderede morsomheder, som understreger at partiet ER ledet af fantaster, der tilsyneladende lever helt hinsides virkeligheden.
Punkt 18: “Fælleslistens folkevalgte politikere vil i Folketinget støtte den regering og samarbejde med de partier, der vil arbejde for ovennævnte. Regeringsmagten vil tilfalde dem der skrotter 'supersygehus-teorien ' og lader sundhedsvæsnet udvikle sig naturligt, som det hidtil har gjort”
http://jp.dk/indland/indland_politik/article2176420.ece?page=3
Spørgsmål: Har sundhedsvæsnet virkelig udviklet sig “naturligt”, som Fælleslisten postulerer?
Tror Fælleslistens politikere i ramme alvor at sygehusene er skudt op bare sådan helt uden videre og helt uden politisk planlægning?
Det er jo rent gakkelak.
Men mon ikke alligevel Ekstra Bladet og dets politiske redaktør Niels Ditlev fortsætter med at tage Fælleslisten alvorligt?
@Lasse:
Grimt og intetsigende …
Til Jarls Blogs sprogrøgtere: Jeg har omformuleret sætningen til ære for bloggens faste læsere. 🙂
@ 6: Tak
6: Jarl, du er blevet soft 🙂
Jarl Cordua har fat i en pointe, når han nævner muligheden for en modreaktion fra de 80 % af vælgerne, som ikke bor i udkantsområderne.
Jeg tror nok, det var Politiken, som i dag udregnede prisen for den overflødige motorvej mellem Holstebro og Herning til 7.500 kr. pr. frafalden venstrevælger!
De nordjyske motorvejes tilbliven er heller ikke gået i glemmebogen, og mon ikke en hel del bilister sender dem en tanke, hver gang de sidder fast i en motorvejskø i Østjylland eller Storkøbenhavn?
Helt grimt vil det blive, hvis man begynder at tale højt om de kommunale udligningsordninger.
Det er ganske anseelige tocifrede milliardbeløb, der overføres her.
Som jeg læser regnskabet, så bløder min kommune(Gentofte) knap 1/3 af kommuneskatten til udligningsordninger.
Eller for at sige det på Liberal Alliance-dansk: min trækprocent kan sættes ned med ca. 7,5 point, hvis vi kunne slippe for udligningsordningerne!
http://www.gentofte.dk/upload/pdf/budget_og_regnskab/gentofte-plan%202008.pdf
@Jarl Cordua, 4
Først og fremmest en god analyse, som det er svært at være uenig i.
Den “naturlige” udvikling, som Fælleslisten taler om, har i øvrigt været den stik modsatte af den, som de ønsker sig. Vi er gået fra 100 sygehuse i midt-80erne til, at regionerne planlægger at have 23 akutsygehuse.
I øvrigt, som en lille tilføjelse, mener jeg at jeg for nyligt læste, at 23 opslåede stillinger ved Hospitalsenhed Vest (der dækker det nordvestjyske område, som Fælleslisten stammer fra) ikke havde haft en eneste ansøger. Men det kan selvfølgelig være det er andre end sundhedspersonalet, Fælleslisten har i tankerne som personale på deres små sygehuse..?
@9
Ifht. kommunal udligning mv., så er der vel trods alt en pointe i at langt hovedparten af de statslige udgifter til løn bliver erlagt i hovedstadsområdet og de større byer.
Dermed gives der et boost fra skatteindtægter til kommuner nær de statslige arbejdspladser ifht. ‘udkantskommuner’.
Ikke for at retfærdiggøre den _kommunale_ udligning, men der er vel en vis pointe i at hovedstadsområdet den vej rundt bliver understøttet af f.eks. vestjylland?
Anyway, jeg synes også den kommunale udligning er tåbelig, men nuacner kan være fine.
@Jarl
Glimrende analyse, som altid, men jeg synes du rammer lidt ved siden af målet, når du skriver at de frafaldne nordvestjyder bør være mere sure på Bent Hansen end på V.
Ingen tvivl om at Bent H er hovedmanden, men de lokale V-politikere forsøgte end ikke at tage kampen op, de udstillede ikke problemerne med at 1. konsulentrapport anbefalede et sygehus i Holstebro, de angreb ikke Bent H for at bestille en analyse på den præmis at Viborg sygehus skulle fastholdes uanset hvad etc.
De dansede efter Bent H’s melodi.
Lars Løkke tog så skridtet fuldt ud ved at slå fast at beslutningen var rigtig, og ikke skulle genovervejes.
Hvis man stemte på V og bor i nordvejstjylland, så er der al mulig grund til at være forbitret på V, ikke til fordel for S, men så til fordel for DF el. LA, afhængig af hvor man ligger.
vh
Flemming
Som vestjyde og en af dem der stemte på Fælleslisten, er det her lidt pinligt at se på. Jeg synes personligt regionerne er en latterlig konstruktion, den midtjyske er alt for stor, og i den vestlige ende bor vi meget færre end i den østlige.
10 @Peter Adolfsen Løhmann
Jeg vil gerne have en kilde på hvis det er rigtigt med dem der ikke kan få besat stillingerne. For få år siden var Holstebro et af de bedste, så de må kunne tiltrække nogen http://jp.dk/indland/article1200283.ece
Tænkte aldrig på Fælleslisten som nogen der kunne komme i Folketinget engang. Bent Hansen så vi som hovedfjenden, men spidskandidaterne Anne V. Kristensen (Venstre) og Poul Müller (Konservative) var med på Gødstrup-modellen, så det lignede at man skulle stemme på nogen der kunne sidde bagerst i salen og prøve at råbe deres formænd op. Og da jeg ikke ser regionerne have andet end sygehusene, var jeg solgt over et af Fælleslistens slogans: “Spild ikke din stemme på partipolitik”. Bent Hansen blev desværre den store vinder på det, da de fleste Fællesliste-stemmer normalt stemmer borgerligt.
Så var jeg glad for at det var med til at give en diskussion om “udkants-Danmark”. Men den blev hurtigt overtaget af at udkanterne var nogen det var synd for, og da Fælleslisten fik opmærksomhed og ville i Folketinget, kørte de også kun i tudesporet.
Kritikken af sygehusplaceringen er jeg helt enig i, for da vi alle betaler skat (eller de fleste af os, man er vel vestjyde ;-D ) har vi også krav på en ordentlig sygehusbehandling. Men om ens by eller område er interessant, er altså mest op til befolkningen selv. Se på Horsens, der for en årrække siden mest var kendt for at være fængselsby, mens de i de seneste år har haft koncerter med verdenskendte navne og hold i de bedste rækker i flere sportsgrene.
@ 12
I forhold til sygehuset i Holstebro, så handler det jo ikke om, hvilke placeringer de får i sådanne undersøgelser (patienttilfredshed osv.), men derimod at det generelt er svært at få folk til at flytte til steder som Vestjylland.
Desuden tror jeg altså ikke på, at en række koncerter og flere sportshold i den bedste række ville betyde, at der var større incitament for unge stræbsomme læger at søge mod Holstebro.
Jeg er helt enig med Jarl (og flere andre) at forsøget på at komme i FT fra dag ét har været en fis i en hornlygte – specielt problemet om hvad man skal mene om alt andet en decentralisering skriger da til himmelen, at det ikke kan bære igennem. Vi står i en situation med store underskud på statsfinanserne – skulle kongemagerne i så fald afgøres på, hvor sygehusene skal ligge…
11. Du har givetvis ret i, at der også ryger penge fra udkantsområderne til de tætbefolkede områder, omend jeg nu nok er ret sikker på, at udkanten har underskud på “betalingsbalancen”.
Men mine overvejelser gik mere i retning af de tætbefolkede områders reaktion på Fælleslistens program.
Vil man finde sig i flere motorvejsbyggerier i øde områder?
Vi man finde sig i udflytning af statsinstitutioner til steder, hvor ingen frivilligt flytter hen?
Risikerer Fælleslisten & omegn ikke en modreaktion, når først borgerne i de mere velhavende egne opdager, at de skal betale ved kasse 1?
Fx kunne man jo stille det grumme spørgsmål: “Hvis I er så utilfredse, hvorfor flytter I så ikke?”
@13 Sebastian Frandsen
Har en veninde der har studeret i storbyer i udlandet, og da hun vendte tilbage til Danmark kunne hun ikke forestille sig at bo andre steder end København, bl.a. pga de kulturelle tilbud og shopping muligheder. Det er rigtigt at Horsens ikke bliver hovedstad af at deres sportshold gør det bedre og at der kommer nogle koncerter. Men jeg tror mere de ting hjælper, end at statstøtte på alt muligt hjælper. Jeg tror folk er ekstremt konservative i deres syn på byer, både med at man har nogle ønsker om hvor man vil bo, og hvad der i folks bevidsthed er “storbyer”. Men skal folks syn på en by ændres, kræver det en indsats af befolkningen og driftige mennesker, der tror jeg ikke på statsstøtte hjælper, men sådan noget er selvfølgelig et langt sejt træk, der kan tage mange år. Fælleslisten har valgt klynke-sporet, og det hjælper ikke en døjt, i min verden.
Omkring at Holstebro var i Top 3, tænker jeg at så må de da have kunnet tiltrække nogle dygtige læger, når de nu har et godt sygehus.
Så har jeg grinet lidt når jeg har hørt folk fra Fælleslisten se på hvad de fik af stemmer til regionsvalget og set hvad der var potentiale til ved et folketingsvalg. Vrøvl. Jeg synes det gav mening at stemme på dem ved regionerne, som ofte kaldes “sygehusregionerne”. Men til Folketinget er der så mange andre emner oppe, at det er alt for lidt at bygge et parti på. Samtidig med at jeg tror deres formand, Leif Hornshøj, ville falde død om hvis han skulle til partilederrunde. Jeg hørte ham debattere med Anders Samuelsen, hvor hver gang Samuelsen stillede ham kritiske spørgsmål, prustede han og stønnede og lød som om han fik åndedrætsbesvær og slet ikke kunne klare presset. Hvordan skal det så gå når han sidder i en halvcirkel på TV med Lars L, Helle T, Pia K, Lene E og Villy S rundt om sig? Tror man ligesom i boksning skal have en læge til at træde til hvis noget skulle ske.
@Rasmus Kristensen, 12
Jeg har forsøgt at finde artiklen igen ved en hurtig Google-søgning, men desværre uden held. Men eksemplet tjente egentlig også blot til illustration af problemet med rekruttering af læger til bl.a. Holstebro. Også i fx Nordjylland er det problematisk at rekruttere læger til Vendsyssel og Thy. Ved at placere det nye sygehus i Gødstrup, hvor Herning-Ã…rhus-motorvejen kommer til at gå til hoveddøren, vil transporttiden fra Ã…rhus til det nye Gødstrup-hospital fx være under 1 ½ time.
Man bør nok i den forbindelse sende en venlig tanke til Bertel Haarder, der (igen så vidt min hukommelse tjener mig) i 1980erne begrænsede antallet af studerende, der blev optaget på medicinuddannelserne. Det mærker man stadig i dag, fordi det tager tre gange så lang tid at uddanne en speciallæge, som det tager at uddanne fx en jurist. Problemet bliver ikke mindre de kommende år, hvor også lægerne (særligt dem i almen praksis) i stort tal vil lade sig pensionere.
Det er i al fald logisk, at færre læger betyder, at de har flere jobmuligheder, og dermed også i højere grad kan vælge de mindre attraktive jobs fra.
At Holstebro har været kåret som det bedste mindre hospital i Danmark af Dagens Medicin dækker i øvrigt over, at ca. 400 adspurgte lægers holdning i al fald ikke var udslagsgivende i 2007-bedømmelsen – Holstebro er således ikke med blandt 27 øverst vurdere blandt lægerne:
http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/2007/12/12/den-urimelige-ide-at-kare-/18-Skejby.pdf
(hentet her fra: http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/2007/12/12/den-urimelige-ide-at-kare-/index.xml).
@Rasmus Kristensen, 12 (2)
I forlængelse af foregående pointe, så understreges den også af sidste sætning i denne SFI-analyse (http://www.sfi.dk/Default.aspx?ID=2364&PID=15919&M=NewsV2&Action=1&NewsId=2681): “Men det meget op ad bakke med mobiliteten blandt højtuddannede '“ de er ikke særlig interesserede i at flytte fra de større byer.”
Det kunne man forestille sig var særlig udtalt for læger, som der i en årrække har været mangel på. Hvis der var et overudbud af læger, var mobiliteten nok alt andet lige større. Men virkeligheden er det modsatte, så de behøver ikke i lige så høj grad at flytte for at få job.
Er det ikke lidt forsimplet at sige, at det kun er Bent Hansen der er ansvarlig for sygehusplaceringen? Ifølge Weekendavisen har regionerne fået et nik fra regeringen før de besluttede placeringen.
18. Jo. Men vi er vel enige om, at Bent Hansen arbejdede for sygehusets nuværende placering. Det er jo ikke Løkke, der har besluttet det, selvom at en masse vestjyder tilsyneladende ikke fatter det.
@19 Jarl
Jeg sætter pris på Løkke og håber meget på han genvinder magten, både fordi jeg ikke ønsker en rød regering, og fordi rygterne går på at Kristian Jensen og Troels Lund Poulsen er kronprinser i Venstre.
Men selvom hovedansvaret ligger hos Bent Hansen, har Løkke ikke handlet klogt gennem den her sag.
Først var der Folketingets åbning sidste år, der sagde Løkke en række sygehuse der ville blive bygget indenfor den næste tid, deriblandet Gødstrup, som om det var sikkert og vidst. Det sagde han inden et regionsvalg, og så var der bare ikke mere at tale om i den sag, var det som om.
Senere har han sagt undskyld for sygehusplaceringen, men i øvrigt ville han ikke gøre noget ved det. Selvom det er Bent Hansen og regionens ansvar, gør det som regel en forskel hvis en statsminister træder frem og går ind i en sag. Når han siger undskyld erkender han at noget er galt, og så vil han ikke gøre noget ved det. Det er tomme ord.
Skal vi gå lidt tid tilbage, står Løkke bag kommunalreformen der gav os de elendige regioner…
@Peter Løhmann
Med den kommende motorvej kan man vel også køre lidt længere end Herning? Jo, det er måske svært med rekrutering, og selvfølgelig skal nogle specialiserede ting være samlet få steder, da det er svært at tiltrække læger. Men akutfunktioner må altså være spredt ude i landet. Der kan selvfølgelig ikke være sygehuse overalt, men der må være en rimelighedsgrænse i hvor langt der er til et.
@Rasmus Kristensen, 20
“Skal vi gå lidt tid tilbage, står Løkke bag kommunalreformen der gav os de elendige regioner'¦”
Udefra betragtet synes det at være sådan, at regionerne blev oprettet så de kunne blive nedlagt igen – både DF og K ville gøre det i morgen. Læser man politologiske behandlinger af kommunalreformens og regionernes tilblivelse, kan ingen af dem forklare det med andet end “tyrkertro” og “ideologi”. Sundhedspolitikken er – på godt og ondt – blevet væsentligt centraliseret omkring Slotsholmen fra den dag Lars Løkke satte sin fod i det daværende Indenrigs- og Sundhedsministerium. Men så længe regionerne nogenlunde agerer artige pølsefabrikker, og øger produktionen år for år, og så længe man kan sende aben videre til dem fra Christiansborg, når noget går galt, så tjener de i hvert fald et politisk formål. Som jeg engang hørte en embedsmand fra Indenrigsministeriet udtrykke det (om kommunerne): Hvis vi skal overtage Jeres ansvar, overtager vi også Jeres problemer, og det vil vi ikke!
“Med den kommende motorvej kan man vel også køre
lidt længere end Herning? Jo, det er måske svært med rekrutering, og selvfølgelig skal nogle specialiserede ting være samlet få steder, da det er svært at tiltrække læger. Men akutfunktioner må altså være spredt ude i landet. Der kan selvfølgelig ikke være sygehuse overalt, men der må være en rimelighedsgrænse i hvor langt der er til et.”
I fremtiden er et akutsygehus ikke bare et sted med en skadestue og nogle enkelte (typisk helt unge og nyuddannede) klinikere til stede. Det bliver et sted med tilstedeværelse af mange speciallæger, 24 timer i døgnet. Det kan selvsagt ikke lade sig gøre, hvis man ikke har speciallægerne til den dækning.
Hvad angår de specialiserede ting, som du nævner, så har Sundhedsstyrelsen lige gennemført sin store specialeplan, hvor en lang række af de specialiserede behandlinger (som udgør et lille mindretal af de ting sundhedsvæsenet foretager sig) er blevet yderligere centraliseret, fordi man fra faglig side har peget på, at jo flere behandlinger end læge gennemfører, jo bedre bliver lægen til det.
Min fornemmelse siger mig, at man i udlandet har væsentligt længere til akutmodtagelser, end vi danskere vil få selv efter de planlagte ændringer i sygehusstrukturen bliver til virkelighed. Den fornemmelse kan naturligvis efterprøves, men er nok ikke gjort med en hurtig Google-søgning. Det kunne under alle omstændigheder være en interessant undersøgelse for fx Dansk Sundhedsinstitut eller lignende at gennemføre, da det kunne give den danske debat om sygehusplaceringer noget tiltrængt perspektiv.