Kategorier

Når SF forlader regeringen

Det, der for SF skulle være et sandt triumftog ved endelig at være kommet i regering, har indtil videre lignet et mareridt. I de tre uger SF har siddet i regering, er man gået fra tabersag til tabersag. Og internt skændes man, så det buldrer og brager, hvilket fører til opsigtsvækkende bizarre situationer, som når en MF truer med at forlade folketingsgruppen og i løbet af få timer forfremmes til gruppeformand, eller når et ledelseskritisk prominent tidligere folketingsmedlem bliver truet med allehånde repressalier af de lokale græsrødder. Senest er SF's ledelse blevet taget i at fyre en gravid medarbejder og to kvindelige kolleger på barsel efter et fejlslagent forsøg på at smyge sig uden om at give dem, hvad de havde krav på. For kun to måneder siden tordnede SF, da man var i opposition, ellers mod virksomheder, der fyrede gravide medarbejdere. At SF's ledelse og strategi sejler, ja det kan selv de blinde få øje på.

Læs min analyse, som jeg skriver for Ugeavisen “Kommunen”

Af Jarl Cordua

Jarl Cordua

cand.polit, radiovært samt politisk kommentator. Vært på det politiske TV-program "Borgen Late Night", der sendes hver tirsdag. Tidligere skri ent på Jarls Blog og medvært på "Cordua & Steno"
Født 1969 i Rønne. Bor i Hellerup.
Kontaktoplysninger: jarlATjarlcordua.dk Telefon: 31718718

23 kommentarer til “Når SF forlader regeringen”

Det har været et meget uskønt forløb for SF i den nye rolle. Partiet havde næppe til fulde indset, hvad forskellen på hængekøjen og ministerbænkene er. Det virker mere end almindelig umodent, at det bagland, der ved gentagne årsmøder har bakket op om ledelsens regeringsdrømme, løber skrigende bort, så snart det bliver alvor og dermed bidrager til underholdningen for venner og fjender.

Det er formodentlig også rigtigt, at R helst havde været dem foruden i regeringen – selvom det ikke behøver at blive gentaget så mange gange som i artiklen 🙂 Men det er altså oppositionsgenereret og mediepromoveret spin at påstå, at der skal ledes med lup efter SF aftryk på regeringsgrundlaget. Det er stadig SF-aftryk, selvom de radikale på forhånd var enige i dem. Drypvis viser det sig jo altså også, at en hel del af de såkaldt brudte løfter ikke er så brudte endda – fx multinationales skattebetaling, afskaffelse af multimedieskatten, afskaffelse af fattigdomsydelser, afskaffelse af loft på børnepenge, afskaffelse af brugerbetaling ved barnløshed, hævelse af den kriminelle lavalder. Desuden er det ikke helt fair allerede nu at afskrive andre af SF-ønskerne, fordi de må udskydes til senere i regeringsperioden. Alt skal vel ikke nødvendigvis med i den første finanslov og det første års lovprogram, når valgperioden er på fire år.

3. “Det er stadig SF-aftryk, selvom de radikale på forhånd var enige i dem.” Øh – det er vist, hvad man kalder “contradiction in terms” 🙂

Men altså, hvis der er så mange SF-fingeraftryk i regeringsgrundlaget, så må det jo være en smal sag for de dygtige folk i SF (Perregaard mv.) at forklare medier og vælgere det og dermed standse vælgerflugten…

4
Jeg kan nu ikke se modsigelsen. Hvis regeringensgrundlaget indeholder SF-politik, er det vel stadig SF-politik, selvom de radikale tilslutter sig samme ideer.

Jeg er til gengæld meget enig med dig i, at det har været en helt ualmindelig dårlig mediehåndtering, regeringens kommunikationsfolk har præsteret under hele løftebrudsballaden og den påståede nedtrampning af SF under forhandlingerne. Jeg ved ikke, om det skyldes, at folkene ikke har været helt på plads, men selv i det tilfælde er det amatøragtigt ikke at have en modoffensiv parat i SF-toppen.

Helt enig. En regering der foerer nogenlunde ansvarlig ökonomisk politik, vil accentuerer vaelgerstroemmen fra SF til Enhedslisten. På et tidspunkt vil SF blive nöd til at forlade regeringen for at stoppe den udvikling.

Jeg vil dog ikke laegge så meget i regeringens annoncerede forsigtighedsprincip. En meget stor del af den danske finanspolitik er konjunktur bestemt og ligger uden for politikernes direkte control. Så giver det ikke meget mening at sige at 'œvi skal have penge ind för vi bruger dem'. Det er jo ikke sådan at regeringen har taenkt sig at haeve skatterne hver gang en ekstra person bliver arbejdslös og skal have dagpenge.

P.S. Du har gjort en lille fejl! Jesper Pedersen er politisk ordfoerer. Ikke gruppefmd.

5. Nu skrev du SF-aftryk (fingeraftryk), og det er vel normalt en betegnelse, man bruger om de “unikke SF-mærkesager”, som Jarl kalder dem. Og ikke om sager, hvor alle tre regeringspartier på forhånd er enige.

Mon ikke de sidstnævnte også var blevet realiseret, selvom det var en SR-regering med SF som støtteparti? Ja mon ikke partiet ligefrem kunne have fået mere indflydelse (og større vælgertilslutning) ved at være støtteparti for en SR-regering

Jeg tror de bliver siddende, nu fik de jo gode råd fra deres norske venner i Weekendavisen. Men iøvrigt er det vel interessant at se, at
deres norske søsterparti, har fået endnu mindre indflydelse i anden valgperiode.
Med hensyn til den økonomiske politik. Hvis SF ikke før valget var klar over, at de næste 4 ( 8 ?) år vil blive på smalkost, så er de simpelthen for dumme til at sidde i regering.

Iøvrigt Jarl, i Børsen idag fremhæves det, at store dele af Kickstart planen blot er aktiviteter, der allerede er planlagt og tidsfastsat, og som der er ‘sat’ penge af til.
Er det helt rigtigt ?

9. Ja.

Det er “viel geschrei und wenig wolle.”

Det er jo på sin vis beroligende at de mange “investeringer” er nogle, der er afsat penge til tidligere. Men det skal jo syne af noget.

Til gengæld er regeringen ved at sørge for at det IKKE længere kan betale sig for at arbejde for en lang række mennesker på offentlige forsørgelse. De kan ligeså godt sende dem på permanent forsørgelse. De mennesker kommer aldrig i arbejde. Det er jo de rødes socialpolitik, at ingen incitamenter duer.

Trist, men det er desværre et radikalt knæfald for at få Enhedslisten til at stemme for finansloven.

11. Hvad det tager regeringen tre uger at opnå, kan Fedthår heldigvis klare i løbet af 1/3 af en klumme.

-> #13 og 14

“SF er i problemer. Nu er man på niveau med opbakningen under Holger K. Og er blevet mere højreorienterede'¦”

Ja det lyder umiddelbart ikke så godt, men mon ikke det hele bare er en del af strategien udtænkt af vidunderbarnet og stjernesuper-strategen Thor Möger.
Men han og de øvrige top-sf fik da ministerposter ud af det, det er gode penge, det er sjovt, det er glamour og en fin start på karrieren (eller afslutning for de få voksne).

Hvem tror at Euroman laver et opfølgende interview med Thor, efter deres groteske hyldest af geniet for et par år siden ?

EL opfatter sig som regeringens sociale samvittighed.

SF er på ingen tid blevet regeringens dårlige vittighed.

Ingen i eller udenfor SF har så vidt jeg har set, været i stand til at levere en sammenhængende argumentation for hvorfor det tjener SF ´s interesser bedst at deltage i en regering.

Men når det er sagt så mener jeg at ordene “Når SF forlader regeringen” ikke har meget at gøre med den virkelighed at gøre som SF befinder sig i.

Søvndahls virkelige bedrift har som jeg ser det været at skabe de alliancer internt i SF som gør at et opgør med hans politiske linie samtidigt vil være et opgør ikke kun med ham og Sohn men også et opgør med alt hvad der ligner betydningsfulde kommende SF formænd medmindre man mener at Mach og Tesfay er dem der skal drive butikken videre sammen med Cekic.

SF kan ikke forlade regeringen fordi det vil være en undsigelse af deres formands politiske projekt og føre til en nedsmeltning af partiet fordi jeg tvivler på at Gade og Holger K står parat til og overtage og hvem er så tilbage.

Derudover mener jeg at man kan drage mange paralleller til de konservatives situation hos VOK , hvor de heller ikke kunne forlade regeringen uden at undsige den selvom det jo nok var det der ville have tjent dem bedst.

Derudover så er de ting der sker med starthjælp og andre ydelser faktisk nok mere betydningsfulde i SF øjne end man umiddelbart vil antage når man ser størrelsen af disse indrømmelser.

Hvis de kan fortsætte med at få indrømmelser af denne symbol politiske karakter og deres presse folk kan få tydeliggjort hvor meget hvor meget DF er blevet parkeret på et sidespor ja så er jeg ikke sikker på at det ikke vil give dem kredit hen af vejen.

Jeg synes, det er useriøst og tendenciøst, at du trækker sagen om fyringerne frem. Som det fremlægges, er alle partiansættelser afhængige af, om der bliver tilstrækkeligt genvalg af et parti og dermed økonomi til ansættelser. Det har de pågældende hele tiden vidst. Det svarer til at man ikke fornyer en tidsbetinget kontrakt. Dette er fuldt lovligt. Det er i øvrigt også fuldt lovligt at fyre gravide, så længe man kan bevise, at fyringen ikke skyldes graviditeten.

@ J Krog

“alle partiansættelser afhængige af, om der bliver tilstrækkeligt genvalg af et parti og dermed økonomi til ansættelser”

Alle virksomheder er afhængige af, om der bliver solgt tilstrækkeligt af deres produkter og dermed økonomi til ansættelser.

Derfor er det også fuldt ud sagligt at opsige medarbejdere pga. virksomhedens økonomiske forhold – der er så bare en særlig beskyttelse af visse grupper (tillidsmænd, sikkerhedsrepræsentanter og gravide/personer på barsel).

Bevisbyrden for, at opsigelsen ikke skyldes graviditet er i praksis meget svær at løfte.

@10 Jarl
Mener du at regeringen indfører borgerløn?

I så fald vil indvandringen nok stige.

@20 -> Ole

“I så fald vil indvandringen nok stige.”

Det er faktisk de af VKO indførte ting, som først og fremmest “rammer” ikke-vestlige indvandrere den nye regering ønsker at afskaffe. Der er selvfølglig starthjælpen til asylanter, som de vil afskaffe, men også ting som 450 timers reglen og begrænsningerne i børnechecken (kun til 2 børn)ønsker de at rulle tilbage.

Så alt i alt bliver det langt mere attarktivt at søge asyl i DK, (også grundet lempelserne i asylreglerne), hvilket ganske sikkert hurtigt bliver kendt i menneskesmugler-industrien. Også denne ‘udslusnings-regel’, hvor asylanter, uanset om de har fået afslag eller ej, har krav på at blive “sluset ud” i det Danske samfund efter et 0,5 år, vil gøre det langt mere attraktivt at komme til DK og søge asyl. Dette er de facto en permanent amnesti-ordning, og Dublin-konventionen er sat ud af kraft mht. Grækenland. Så alt hvad asylansøgere skal gøre er, at sige førstelandet er Grækenland, og dernæst sørge for at blive i landet et 0,5 år, derefter har man krav på livsvarig forsørgelse for sig selv og klanen af den Dnaske velfærdsstat. Skulle man få afslag på sin ansøgning inden der er gået 0,5 år, så nægter man bare at rejse. Ingen tror vel på, at folk vil blive hjemsendt mod deres vilje med den nye lemplige linje regeringen har indvarslet.

Så svaret på dit spørgsmål er ‘Ja’. Specielt vil den erfaringsmæssigt dybt problematiske indvadring der foregår via asylsystemet ganske givet eksplodere, og samtidig skal man holde sig for øje, at 24 årsreglen ikke gælder for asylanter (grundet konventionerne har asylanter krav på familiesammenføringer). Men Karen Hækkerup (S) udtalte jo for et par uger siden til Altinget.dk, at Danmark ville få mange flere ‘ikke-vestlige’ indvandrere i fremtiden, men at det så hun overhoevdet ikke som et problem:

http://www.altinget.dk/Christiansborg/artikel/karen-haekkerup-forventer-oeget-tilstroemning

Erfaringerne med Danmark og Norge contra Sverige hvad angår såkaldte ‘enlige børn/unge’ viser i alle tilfælde, at politikken påvirker tilstrømningen.
Men politikændringen her er en af de store chance elementer hos den nye regering : fortsætter krisen og tilstrømningen af økonomiske flygtninge stiger bare noget, så vil det være kritisk for regeringen.

Den anden gamling er konsekvensen af fjernelsen af fradraget for den private sygeforsikring. Ingen har vel regnet på konsekvenserne for det offentlige sygehus væsen, og det brok det kan give.
Men man kan da håbe på, at det offentlige sygehus væsen fortsætter med at lære at tilpasse sig, blot i højere grad. Men det vil kræve øgede bevillinger spørgsmålet er så om der vil blive stillet produktivitets krav her = med mere kontrol !

@Niels C

“fortsætter krisen og tilstrømningen af økonomiske flygtninge stiger bare noget, så vil det være kritisk for regeringen.”

Ja, men det er irreversibelt. Disse ‘flygtninge’ kommer erfaringsmæssigt fra områder/lande, hvor det har vist sig endog meget svært at få dem hjemsendt til, også selvom de har fået afslag på deres asyl-ansøgning. Og da mange i denne forventede tilstrømning, (og det må vi forvente, da stort set alle andre Europæiske lande strammer op i disse år), vil få enten permanent eller humanitær opholdstilladelse, så er de først helt umulige at få hjemsendt. Det vil stride imod konventionerne, og de borgerlige ønsker desværre heller ikke at tage et opgør med alle de konventioner DK har tilsluttet sig siden WWII.

Så uanset om en borgerlig regering vinder valget om en 3-4 år, så vil det altså være et Danamrk der står med endnu større ‘integrations-problemer’ end dem vi står med nu, (og de synes jo nærmest uløselige). Det vil være et Danamrk, som er endnu mere splittet op i parallel-samfund, og konflikter mellem sekulært vestligt demokrati kontra teokrati. Det kan en eventuel borgerlig regering intet gøre ved, med mindre de Danske borgerlige kan noget, som ingen andre politkere i Europa har været i stand til.

Lukket for kommentarer.