For tiden kører de radikale en formodentlig ret dyr reklamekampagne med store bannerannoncer i toppen af flere nyhedsportaler blandt andet politiken.dk og lad mig slå fast med det samme: Det er ikke ligefrem en Obama-kampagne eller noget, der bare kommer tæt på…
Imidlertid ser man – efter at have klikket på annoncen – en vindblæst og i øvrigt nydeligt stylet Sofie Carsten Nielsen med nyklippet halvlang page, som er partiets fuldkommen ukendte spidskandidat spørge læserne: 'hvad gør dig dansk'
Dernæst får man et bud: '100 kr.' Og så kan man svare enten ja eller nej.
Nu er jeg ikke så dum, så man får næppe 100 kr. for at svare på et så åndssvagt spørgsmål. Så jeg svarer nej.
I stedet for en præmie, så starter den radikale belæring:
'Det er ikke kronen der gør os danske. Den søvnige kø hos bageren søndag morgen vil altid være den samme, hvad enten vi betaler i euro eller kroner.' , lyder det fra Sofie Carsten Nielsen.
Ja og? Jeg er et spørgsmålstegn. Nu går jeg aldrig til bageren og betaler næsten altid med kreditkort, men ok jeg fanger budskabet. Kronen er ikke det, der gør mig dansk. Javel, så. Nej, det er mit sprog og mit lands historie, hvis jeg umiddelbart skulle give et par bud.
Men Sofie fortsætter sin selvsikre belæring:
“Da jeg læste i Belgien følte jeg mig ligeså dansk, som når jeg bladrede igennem en statistikbog på en varm sommerdag i København'¦.”
Øh? Whaaaaaaaaaaaat?
Sig mig engang. Skal dette forestille at være moderne politisk kommunikation? Det er jo noget forvrøvlet sludder.
Sofie er jo i overhængende fare for – allerede før hun ruller sin kampagne ud – at blive stemplet som en euro-liderlig verdensfjern akademikersnob, som tilmed kan finde på at læse i en statistikbog om sommeren. Det må i så fald være i forbindelse med eksamenslæsning, for ellers er hun jo enten fuldkommen ubærlig kedelig eller bare utroværdig. Jeg mener, hvem fanden – hvis de ellers har en puls – læser ellers frivilligt i en statistikbog? På en varm sommerdag? Det er vist de færreste, der kan identificere sig med Sofies verden, hvor man den ene dag læser i Belgien, den næste dag dagdrømmer om EURO og danskhed hos bageren for til sidst at bladre i en statistiskbog. På en varm sommerdag…
Endelig kommer budskabet. Sofie vil angiveligt slå et slag for at afskaffe Euro-forbeholdet… Herregud ikke andet!
Jeg ved godt, at de radikale aldrig har gået op i at lefle for den laveste fællesnævner, men denne annoncekampagne tager godt nok prisen for elitær belærende sniksnak, som i oven i hatten er dårlig kommunikation selv, hvis den var henvendt til de par nørder, der kan finde på at stemme på partiet ved sommerens EP-valg.
Skulle jeg give et bud på, hvad der er sket her, så har de radikale tilsyneladende sparet reklamebureauet væk, og så har Sofie inviteret nogle kreative veninder med de samme holdninger som hende selv. Dernæst har de drukket alt for meget urtete og i en sen nattetimes overstadighed barslet med dette himmelråbende amatøragtige makværk.
I hvert fald har vi her en seriøs kandidat til prisen som den meste kiksede politiske annoncekampagne i nyere tid.
Men døm selv og se annoncekampagnen her
STØT JARLS BLOG her.
19 kommentarer til “Øhhh'¦dansk som en statistikbog på en varm sommerdag?”
Vi får også lige historien om et polsk-fransk ægtepar. Det er sikkert nogen, Sofie mødte, da hun læste i Belgien…
Nu orker jeg ikke at se den fjollede video igen, men citeret fra hukommelsen siger hun noget i retning af, at hun er ligeglad med om hun har en 100-kroneseddel eller en to-Euro, hvilket er et forbavsende udsagn al den den stund, at to Euro er knapt 15 kroner værd.
Hvis man endelig skal bytte 100 kr, så er den sådan ca. 13,50 euro i sedler og mønter man skal have fat, og ikke en 2 euro mønt – ellers er man godt dum eller bare radikal 🙂
Hehe, Jarl, det er underholdende læsning når du dissekerer:-)
Hm, tøsebarnet er vel nødt til at bruge de varme sommerdage på at læse sin statistikbog. Hun dumpede sikkert sommereksamen og skal så op igen til re-eksamen i august;-)
Der er vist ikke mange husmænd tilbage i det parti
Nu ved jeg iøvrigt ikke hvor stort et budget hun har, men er det ikke forholdsvist tidligt at føre kampagne ?
Nu er jeg typen der godt kan finde på at læse i en statistikbog for sjov, men ikke desto mindre har Jarl uendeligt meget ret i at den kampagne skyder helt ved siden af.
Medmindre altså målet er at få radikale kernevælgere til at stemme radikalt.
Det kan man selvfølgelig også bruge sine penge på…
/Limagolf
6. Nu skyder jeg i tågen og har derfor INTET at have mine spekulationer i. MEN:
Måske skal de radikale brænde nogle af deres partistøttemidler af allerede i år, for ikke at miste dem. Det kan de muligvis gøre ved netop at lave en folkeoplysningskampagne af denne karakter – hvor så deres EU-spidskandidat – samtidig profileres. Men det er rent gætværk fra min side.
Sofie Carsten Nielsen er fuldstændig ukendt i befolkningen, så man kan ligeså godt starte tidligt med at få hende profileret. For hun vil formentlig drukne i de sidste tre ugers EP-valgkamp. På valgdagen vil vælgerne kigge ud over stemmesedlen og kun genkende: Bendt Bendtsen, Jens Rohde, Morten Messerschmidt og Margrethe Auken. Resten vil være ukendte. Ligesom i dag.
7. @Limagolf
“Nu er jeg typen der godt kan finde på at læse i en statistikbog for sjov”
I’m sure there are numbers for that… 😉
Nu kender jeg kun Sofie Carsten Nielsen fra et par tv-klip i forbindelse med valget af hende til De Radikales spidskandidat ved EU-valget, men mit indtryk var, at hun nærmest var personificeringen af alle de fordomme, der findes om kvindelige radigale: Selvsikker, ja nærmest narcissistisk, feministisk, belærende og elitær. Kun i Det Radikale Venstre kan man finde på at vælge en sådan kandidat – i alle andre partier ville man blive skræmt fra vid og sans.
@8
Der går forlydener om en EU oplysningsfond der skal have brændt penge af i indeværende år, men det kræver vist at det er tværpolitiske oplysningskampagner eller arrangementer.
Hvis de radikale ikke kan finde ud af at bruge deres partistøttemidler på noget mere fornuftigt, så fortjener de ikke at komme i regering igen…
/Limagolf
@Limagolf, 11
Jeg er ret sikker på, at de forskellige partiers organisationer (måske regionsorganisationerne) tildeles midler til EU-kampagner hvert år, som skal bruges det givne år. Så jeg tror faktisk Jarl kunne have fat i noget i sin kommentar i nr. 8.
Dan Jørgensen har også haft en teksttung helsides i den lokale ugeavis, så der er nok nogle penge der skal brændes af inden den 31. Kampagnemæssigt er der næppe meget at hente på en så tidlig indsats…
Enig i at den radikale kampagne er for de frelste. Synd at den kreative klasse ikke kan komme op med noget bedre.
Hendes tale slutter af med “Jeg stemmer ja”. Til hvad?
Jeg er sikker på, makværket er lavet på et reklamebureau.
Det er både dumt og tarveligt at stille valget op som om hun tror, at vores modstands mod euroen har noget at gøre med, at vi er bange for at miste “danskheden” – altså skyde modstanderne et idiotisk synspunkt i skoene for derefter at gøre nar ad dem.
Kampagnen appellerer lige nøjagtig, som Jarl Cordua siger, til dem, hun i forvejen har i sækken. Hun bliver med garanti ikke valgt.
nejnejnej, det er jo helt vildt. Hvad sker der? Er de gået helt i baglås i det gamle parti?
Hvem fanden gider høre om hendes røvsyge studieophold i Belgien? Og hvem fanden bytter en 100-kroneseddel for 2 euro? Kunne de ikke i det mindste have taget en 20-euro seddel?
Christ!
Det værste er de sammenligninger hun laver. Hvor mange danskere bosætter sig lige uden for landets grænser. Hun taler til dem der allerede er EU-lykkelige og rammer helt skævt.
[…] Sofie Carsten Nielsen i en selv for de radikale studentikos-nørdet, humorforladt og totalt mislykket valgfilm, som formentlig fik potentielle vælgere til at løbe skrigende […]
8 > Ud over de fire spidser vil vælgerne også genkende Morten Løkkegaard … og forhåbentlig tænke “Vorherre bevares”.