Med Frank Jensen i overborgmesterstolen i København er der nu udsigt til lidt bedre muligheder for byens bilejere mht. at parkere i kommunen. Det er i hvert fald hensigten med de forhandlinger, som Jensen har inviteret til. De borgerlige partier er på forhånd optimistiske, mens venstrefløjen er skeptisk. Centralt står SF, som dog ikke er afvisende for flere parkeringspladser, så længe at de bliver gravet ned under jorden. SF har i øvrigt deres egen miljødagsorden, hvor man under budgetfiorhandlingerne i efteråret fik penge til oprettelse af to tankstationer til kommunens i alt seks brintbiler. Nu vil SF gerne have kommunen til at købe nogle flere brintbiler. Prisen lyder på 1,6 millioner kr. pr. styks.
Læs om dette og meget andet i klummen: “Københavnsk Politik”, som jeg skriver for lokalavisen “Bryggebladet”.
9 kommentarer til “Tre brintbiler pr. kommunal tankstation”
Det med brintbilerne minder mig lidt for meget om dengang
vi diskuterede om Frederiksbjerg ( 8000 C ) skulle være atomvåbenfrit område. Men for nogle politikere har symboler været vigtigere end realiteter.
Hvorfor kun 3 biler pr. tankstation? Ville det ikke være bedre med 3 tankstationer pr. bil?
Man kunne jo argumentere sagen på, at det fremmer udbredelsen.
Brintbilerne i Københavns Kommunes udgave er topmål af idioti: de forurener mere end almindelige biler, da brinten først skal fremstilles vha. elektricitet som i DK for det meste fremkommer ved afbrænding af kul, og virkningsgraden af hele processen, incl brintfremstilling og transporttab, er totalt ynkelig.
Det næste bliver vel, at KK financierer opsendelse af satellitter med solpaneler, hvor energien bliver strålet ned til Rådhuset? Eller måske blot en vindmølle på taget af rådhuset?
Jeg læsten en gang en artikel om brintbiler skrevet af en ingeniør fra NASA. Jeg kan desværre ikke finde den igen.
Men i flg. ham så var brint håbløst, og ville aldrig blive en fremtidig energikilde. De havde brugt det i 40 år uden at kunne se mulighederne.
En af problemerne er, at brint ikke er en energikilde. Det skal altså fremstilles ved brug af en anden energikilde. Dette er ineffektivt.
En anden er, at brint åbenbart diffunderer igennem metal og at det er højeksplosivt. Så hvis man har et parkeringshus med en masse brintbiler, vil der med tiden opstå eksplosionsfare. Af samme grund er det også besværligt at transportere rundt, og skal helst fremstilles lokalt.
Men når SF siger det er godt, så er jeg godt nok kommet i tvivl. He
Tre brintbiler pr. kommunal tankstation…
Det er socialistisk industri- og forskningspolitik.
Jamen brint er jo så miljøvenligt. Når det bliver brændt af, dannes der kun vand! Vi skal bare finde en måde at hente det ned fra solen…
Det mest enerverende er at brintbilerne er et symptom på politikernes evne til IKKE at agerer på borgernes vegne.
– Hjemmesider som ikke besøges eller bruges og ikke tjener anden funktion end “show off” (naturligvis bakket op af kommunikationsfolk – Jønsson på K-forum)
– Sundhedsborgmesterens etablering af hinkebane på Rådhuspladsen for at gøre opmærksom på at man kan bruge byens rum til fysiske udfoldelser. Etableret på baggrund af en ligegyldig kommunalt finansieret undersøgelse som påviste at 16-årige piger havde en oplevelse af at de motionsmæssigt ikke var på elite-niveau. Til børnehavebørnene som dukkede op blev der udleveret gratis kridt og hinkesten… (What the fuck is the point)
– Ritts produktion af måtter som blev strøget udover rådhuspladsen og udleveret til offentlige institutioner
– Teknik og miljøforvaltningens kommunikationsafdelings evne til at formøble penge på “oplysende skilte”. Ta f’eks. Vester Voldgade hvor man har brugt små 100.000 kr. på opsætning at to kæmpe skilte som gør opmærksom på at der er vejarbejde. Det ene skilt placeret på fortorvet så man ikke kan passere tæt på vejens folkeskole OG skiltet væltede i mandags hvorved det ødelagde en Fiat og fortsat ligger og spærrer fortorvet…
Og sådan kunne man blive ved.
At indsætte en øverstansvarlige 26 pige i B&U forvaltningen når denne står overfor den største sparemanøvre i mands minde synes at være topmålet af “Pinocchio-manøvren”.
Og værst af alt belønnes de ringeste borgmestre konstant med “forfremmelser”. Tag Kjelgård og Bondam f.eks..
Men slutteligt falder at desværre tilbage på den lovgivende forsamling så har givet kommunerne ret til at bruge borgernes penge på selvpromovering og idealisme fremfor de kommunale ydelser: Børnepasning, folkeskole, ældreservice samt kommunale veje.
Prestigen forbundet med at sørge for saltede cykelstier overgåes naturligvis massivt af at kunne gå hjem til konen og sige: Se skat, jeg har sikret et miljørigtigt initiativ i form af brintbiler. Det er til glæde for københavnerne! Skal vi gå ind og lægge os i fem minutter… 🙂
Lukkede man f.eks. B&U forvaltningen i en uge var der absolut ikke en sjæl i kongeriget som ville bemærke det og det er måske det mest groteske.
Der burde være en blog som belyste alle de mange totalt tåbelige initiativer som lokalpolitikerne knalder penge af på.
Brintbilerne er et glimrende eksempel på den dekadance som, i særdeleshed, præger rød blok.
Men i øvrigt er noget de fleste kommunale politikere er til fals for.
Oplevelsen er den at maskinen kører ganske fornuftigt. Og skulle der være et problem ved nogle af kerneydelserne så ansætter man en af de ledige akedemikere som ikke er i stand til at finde et job i den private sektor. På den måde er, især, den kommunale sektor en aktiveringsenhed for ledige akedemikere.
Og en akedemiker skal jo ikke beskæftige sig med trivielt service-arbejde men derimod med spændende udviklingende projekter.
– Sundhedsborgmesteren som anlagde en hinkerudebane på rådhuspladsen fordi at en kommunalt finansieret undersøgelse viste at 16-årige piger mente at deres fysiske form ikke var på eliteniveau. De børnehavebørn som mødte op og hinkede fik gratis kridt og hinkesten. Hvordan noget af dette hænger sammen fortaber sig i uvisheden!?
– Ritt Bjerregårds produktion af måtter som blev strøget ud over Rådhuspladsen og udleveret til institutioner. Hvorfor bruge penge på måtter?
– Miljø & teknikforvaltningens evne til at kommunikere på den mest ineffektive og dyreste måde. F.eks. når man EFTER Vester Voldgade er gravet op finder ud af at det er en god ide at opsætte kæmpeskilte som fortæller at Vester Voldgade er gravet op. Nogle af skiltene placeres, naturligvis, på fortorvene således at man ikke kan passere dem og under sidste blæsevejr væltede de og ødelagde bl.a. en Fiat i Rysensteensgade og ligger fortsat og spærrer fortorvet.
– Eller de utallige webtiltag som allesoammen koster et sted mellem 5 og 10 millioner men som aldrig benyttes af borgerne.
– Når staten forærer KK 67 millioner til opsætning af nye køkkener i daginstitutionerne så kan KK ikke bare sige at hver instituition råder over 100.000 kr. til istandsættelse af køkken. Nej nej, man opretter en afdeling som skal bruge et år på at fordele midler.
– B&U forvaltningen som står overfor den største sparemanøvre i Danmarkshistorien får gudhjælpemig en øverstansvarlig som er 26 år gammel…
– Bo Asmus som var med til at ødelægge B&U-forvaltningens budget forfremmes til Miljø -og Teknikborgmester.
– Når politikerne tager på tur til f.eks. Tyrkiet (Lord knows why) så er de drikkepenge de betaler efter at have spist på borgernes vegne naturligvis også betalt af borgerne. Jesus Christ.
– Og man kunne liste tåbelige eksempler i en evighed.
Jarl! Du burde lave en tillægsblog hvor man kan poste indlæg omhandlende kommunens brug af midler til alt andet en deres kerneydelser som er Børnepasning, folkeskole, ældreservice samt vejnetsvedligeholdelse
PS. Hvis man lukkede samtlige forvaltninger i Københavns Kommune i en uge så ville absolut INGEN borgere nogensinde registrere det. Vel?
Ja, jeg mener jo, at SF har et ENORMT rum for forbedringer i deres forsøg på at forbedre milijøet med H2. De er slet slet ikke konsekvente nok hér.
Hvorfor kun 1 tankstation pr. 3 biler?
Hvad ville der være galt med 3 tankstationer pr biler?
– Så ville man jo også opnå en besparelse derved, at når bilerne, og der jo hele 6, ikke skal bevæge sig så langt som ellers.
De mennesker burde virkelig ofre tid på et aftenskole kursus i termodynamik.