Kategorier

Fremme ved snorene

Banen er nu kridtet op til valget, som rigtigt mange mener, bliver udskrevet i forbindelse med statsministerens pressemøde på tirsdag. Forinden vil Anders Fogh Rasmussen præsentere 2015-planen og kvalitetsreformen, hvor også indgår et samlet forslag om skattelettelser fra regeringen.

Valgrygterne får næring af, at især Venstres valgmaskine så småt er begyndt at rulle. De sidste plakater menes at være gået i trykken og klar til levering ude hos de lokale folk omkring den 30. august. Andre ryger taler om, at der er blevet indrykket dyre helsides annoncer i visse dagblade her i midten af september, som man ikke bare kan aflyse uden at skulle betale et dyrt gebyr for det. Øksnehallen på Vesterbro skulle været hyret af Venstre og der spekuleres i om, det er der, at partiet valgaften på den symbolske dato 11. september.

Personligt tror jeg, at Anders Fogh har truffet sin beslutning, og at en lille håndfuld mennesker i et par uger været klar over, at Fogh styrer efter et valg i midten eller i slutningen af september. De indviede, der dermed skulle kende den nøjagtige dato for valget, er først og fremmest Claus Hjort Frederiksen, Foghs spindoktor Michael Ulveman og partisekretær Jens Skipper Rasmussen, men ikke ret mange flere. Fogh ved om nogen anden, at alt kan sive, og derfor holder han kortene tæt til kroppen.

Bendt Bendtsen og Pia Kjærsgaard har uden tvivl fået et 'vink med en vognstang' fra Fogh om, at de skal holde sig klar, men jeg tror ikke på, at han direkte har sagt til dem, at der kommer valg den og den dato. Han vil naturligvis stadig forbeholde sig den mulighed at kunne slå bak, hvis han pludselig skulle få kolde fødder.

Sidste gang umiddelbart efter valgets udskrivelse fortalte Venstres daværende politiske ordfører Jens Rohde, at han havde kendt til valgdatoen et stykke tid. Derfor vil folk som politisk ordfører Troels Lund Poulsen, finansminister Thor Petersen, næstformanden Lars Løkke Rasmussen, Venstres pressechef Søs Marie Seerup og andre centrale personer i Venstres kampagneorganisation blive briefet om valgets præcise dato i god tid inden, at det bliver udskrevet. Dvs. bliver valget udskrevet på tirsdag, så har disse personer kendt beslutningen allerede i nogle dage.

Folketingets pressekorps mest garvede kræfter, har nu finindstillet deres politiske seismograf, der måler al unormal hektisk aktivitet på og omkring Slotsholmen. Især statsministeren og hans nærmeste hirds kalenderaftaler følges intenst. Nøglepersonerne vurderes minutiøst på kropsprog, lune og ikke mindst udtalelser eller andet, der bare tilnærmelsesvis kan give et fingerpeg om, hvornår valget kommer. Foreløbigt er det lykkedes Fogh, at holde helt tæt. De allerfleste på Christiansborg tror valget kommer, men i realiteten er det kun ganske få '“ om nogen – der egenlig ved det.

Venstres kampagne har den indlysende fordel, at den kan køre i samme øjeblik som statsministeren udskriver valget. I realiteten betyder det, at Venstre formentlig har købt den vigtige og derfor dyre side 3 i samtlige aviser i de sidste 3-4 dage inden valgdatoen. De konservative og socialdemokraterne kan så slås om siderne fem og syv. De øvrige partier har formentlig ikke råd til avisannoncering i samme omfang og intensitet.

Selv om statsministerposten automatisk giver Venstre serveretten ved folketingsvalget, så er det ikke ensbetydende med, at det bliver altafgørende for valgets resultat, men folketingsvalg har før vist sig at udvikle sig til meget tætte løb. For eksempel husker mange Folketingsvalget i 1998, hvor kun ganske få stemmer afgjorde sagen.

Der er stor og bred enighed blandt “conaisseurs” i det politiske miljø, at Venstre siden 2001-valget besidder dansk politiks mest effektive valgmaskine, også især med fokus på det praktiske forløb med produktion af pjecer, annoncer, valgplakater, planlægning af møder og skaffe det rigtige mandskab. Men der er én helt altoverskyggende grund til, at Venstres valgmaskine er second to none. Og det er penge!

Offentligheden ved ikke ret meget om, hvor mange penge Venstre bruger i valgkampen. Det er ikke uden grund. Man fortæller jo heller ikke fjenden, hvor mange granater, man har til at stoppe i kanonerne, så forståeligt nok holder Venstres hovedkontor i Søllerød kortene helt tæt til kroppen.

Kigger man lidt i partiernes regnskaber, så er det ingen stor hemmelighed, at dansk erhvervsliv er hovedbidragyder til Venstres og de konservatives valgkampagne. Centralt står to store checks på et stort, men ukendt millionbeløb fra Dansk Industri. I mange år var de konservative de eneste, der var rigtig gode til at fundraise i erhvervslivet, men især under årene med Claus Hjort Frederiksen som partisekretær blev der vendt grundigt op og ned på situationen. I dag er Venstre erhvervslivets 'foretrukne parti' når det gælder pengedonationer, men de konservative er stadig godt med. Begge partier sparer i øvrigt penge op til valgkampen i kraft af deres kontingenter, og så fundraises der løbende, og især Venstre har igennem årene været ret gode til at lægge penge til side. Det viser partiregnskaberne.

Til gengæld har Socialdemokratiet ikke helt den samme evne til at rejse penge hos fagbevægelsen, som de engang havde. Partiet gør meget ud af at fortælle offentligheden, at det gamle arbejderparti, som engang var det absolut rigeste, i dag er 'lillebror', når det gælder valgbidrag. Alligevel triller der stadig pæne millionbeløb ind i kampagnekassen både i form alle mulige økonomiske tilskud, men også som praktisk hjælp fra fagbevægelsens organisation. Det sker ikke mindst lokalt til stor gavn for partiets folketingskandidater. Prissætter man værdien af fagbevægelsens hjælpende hånd udover de direkte tilskud, så kan man – efter min vurdering – roligt som minimum fordoble S's valgbudget, der officelt lyder på 15 millioner kr.

Berlingske skrev den 7. august i år, at Socialdemokraterne har budgetteret med at brænde 15 millioner kr. af. Venstre og de konservative har naturligvis ikke lyst til at rykke ud med deres valgbudgetter, men i 2005 brugte de henholdsvis 28 og 20 millioner kr.

Selvom at der tale om pæne beløb, så er det i international sammenhæng i småtingsafdelingen.
Langt den største post på valgbudgetterne er i øvrigt avisannoncering.
Et forsigtigt gæt fra min side bliver, at Venstre fra centralt hold vil bruge mellem 35 og 40 millioner kr., mens de konservative vil bruge omkring 25-30 millioner kr. Dertil kommer, at også mange lokale kandidater er blevet vakse til at fundraise penge til deres egne kampagner, og derfor vil Venstre samlet set formentlig nå at bruge lige under 50 millioner kr., når valget er slut.

Penge er ligesom kanoner, krudt og kugler i en krig, og præcis som på slagmarken kan ressourcer bestemt også bruges ineffektivt eller endnu værre: helt forkert. Venstres pengerigelighed giver partiet et ekstra gear i kampagnen, men det bliver partiets valgkampsstrategi og Anders Foghs person, der i sidste ende sikrer dem valgsejren. Akkurat ligesom i 2001 og 2005.

Af Jarl Cordua

Jarl Cordua

cand.polit, radiovært samt politisk kommentator. Vært på det politiske TV-program "Borgen Late Night", der sendes hver tirsdag. Tidligere skri ent på Jarls Blog og medvært på "Cordua & Steno"
Født 1969 i Rønne. Bor i Hellerup.
Kontaktoplysninger: jarlATjarlcordua.dk Telefon: 31718718

21 kommentarer til “Fremme ved snorene”

Efter sigende har Claus Hjort fået klæbet sine plakater på plader for kort tid siden…

men det er måske bare et rygte.

🙂

/Limagolf

I hvor høj grad er penge til annoncer mv egentligt afgørende?

At tapesere alle flader med valgplakater, indrykke annoncer i metroxpress er vel ikke noget der ændrer noget hos vælgerne.

En gammel fedladen socialdemokrat med røde seler hopper næppe over til V pga nogle ekstra annoncer?

Og hvis penge var så afgørende så ville de konservative vel være større?

3.

Det vigtigste er, at skelne mellem de vælgere på begge sidder af midten, der er “faste i kødet” om man så må sige og så den store og helt afgørende gruppe af “bevægelige vælgere”. Dvs. en “gammel fedladen socialdemokrat med røde seler”, som du så malerisk beskriver det, alt andet lige IKKE er en bevægelig vælger.

Avisannoncer har lidt den samme funktion som valgplakater. Mange ville savne dem, hvis de ikke var der.

Ligesom alt mulig andet “paid media”, så er avisannoncer en reklame for parti og dets politiske budskaber. Påvirkes vælgere af valg eller avisannoncer? Påvirkes vi al anden reklame? Jeg mener det er indlysende at det gør vi. Men at nogle vælgere selvsagt lader sig mere påvirke af annoncer end andre.

Jeg vil gerne understrege, at et partilederens politiske troværdighed samt en god strategi for valgkampen er mindst ligeså vigtige parametre som kampagnemidlerne. Hos vælgerne overskygger Fogh klart Bendt Bendtsen som politisk leder, og det er en afgørende forklaring på, hvorfor K ikke er større til trods for at partiet faktisk har mange penge til valgkampen.

Hej Jarl
Jeg har lige nogle spørgsmål:
1) Hvis Øksnehallen er lejet til valgfesten(og nogle journalister siger endda DGI-byen, men det er nok ikke sandsynligt, da stemnings-rapporterne på Tv fra DGI-byen kunne berette om en temmelig sløj valgfest – trods sejr – ved valget i 2005) og der er indrykket helsides annoncer, hvorfor ved vi så ikke det? Hvorfor er det kun et rygte? Er der en slags fortrolighedsklausul, når man bestiller en helsides annonce ved en avis? Og hvis det er tilfældet, er det da ikke utroligt, at ingen annonce-medarbejder kommer til at lade mnden løbe? Mao. Det burde da være til at finde ud af.

2) Det er da en kende forargeligt og en smule overraskende at Rohde valgte at sige til pressen, at han havde kendt til valgdatoen i et stykke tid ved sidste valg. Det anede jeg ikke, han havde sagt. Og det overrasker mig, idet det jo i den grad ikke opretholder illusionen overfor vælgerne om, at det udelukkende er Statsministeren, der kender valgdatoen. Vil det ikke bliver betragtet som fusk eller dårlig valgkamps-ånd at Fogh informerer Seerup, Lund Poulsen, Skipper etc? Selvom det er naivt at tro andet? Er det dermed ikke en “smutter” fra Rohde, at han sagde det?

Ps: At Hjort Frederiksen har klistret plakater er næppe et hint om noget som helst angående valg. Det ville være mere overraskende hvis han ikke havde gjort det…

Mon ikke valgplakaterne har en større betydning for hvordan de personlige stemmer fordeler sig internt i partierne end for hvor mandaterne falder. I det lys er det ret vigtigt at komme op og hænge.

Tak for nogle rigtige gode spørgsmål

@ Anne

1. Jeg forstår godt din skepsis. Så vidt jeg ved, så foregår stråmænd dvs partiernes reklamebureauer bookingerne.

2.
Nej det er ikke en smutter.

Der er jo ingen skrevne eller uskrevne regler om, hvem der må vide hvad.

Nu fulgte jeg ret godt med i havd Rohde foretog sig dengang. Han udtalte frejdigt til pressen at han havde kendt valgdatoen i nogle dage.

Nu er jeg måske ikke den rigtige til at vurdere Jens Rohdes moralske habitus 😉 Men det gav Rohdes valgkampagne den fordel, at hans hustandsomdelte annonce i firefarvetryk blev omdelt med posten i hans valgkreds og lå ude hos vælgerne dagen efter valgets udskrivelse. Rohde udnyttede at han havde den oplysning, men det kan nu ikke hidse mig op. Længere 😉

Jeg er helt enig mht Hjorts plakater. De ligger sandsynligvis pakket og klart et eller andet sted oppe i Søllerød.

@ Rasmus

Jo. Helt enig, men nogle plakater viser blot et partibogstav og et slogan.

Hej Jarl!

I går aftes kom Vilstrup med to interessante meningsmålinger. En der viste stor tilbagegang til V og en der viste folkelig modstand mod skattelettelser.

Tror du det kan få Fogh til at “slå bak” og udskyde valget, eller er vi her ovre i småtings-afdelingen? Det er jo også et ret stort og kosteligt maskineri at skulle stoppe i tilfælde af “kolde fødder”…

I øvrigt tror jeg nu nok at inderkredsen omkring Fogh har kendt til planerne om du august-valg i væsentlig længere tid end du her gætter på.

Jeg har i hvert fald hørt på vandrørene at det har været drøftet på du møde i regeringens koordinationsudvalg allerede inden sommerferien. Dengang blev det efter sigende besluttet at det var planen – men selvfølgelig med muligheden for at aflyse hvis det alligevel ikke skulle vise sig hensigtsmæssigt…

@Michael

Tak for inputs her. Jeg kendte faktisk ikke til rygtet om at en valgdato har været drøftet på koordinationsudvalgets møde før sommerferien. På den anden side, så ville det være naturligt at lufte tanken i det forum.

Meningsmålingerne i Politiken.

Jeg hæfter mig ved, at det især er SF og Ny Alliance, der går frem, hvorimod de radikale, Venstre og DF er de store tabere. VKO-flertallet er væk, men der er stadig flertal med Ny Alliance.

Aflyser Fogh valget? Det tror jeg ikke. Toget er sat i bevægelse nu, men måske venter han en uges tid.

Jeg tror – desværre – at Venstre nu vælger at underspille forslaget om skattelettelser. Fogh har i hvert fald et argument overfor Bendtsen.

Selvom at et flertal i befolkningen ifølge Politikens måling afviser skattelettelser, så er der stadig en hel del borgerlige vælgere, der har en forventning om det. Der ligger Bendtsens chance for at K får et hæderligt valgresultat.

Men målingerne i Politiken er gode nyheder for S og Helle Thorning. Det er der ingen grund til at skjule!

Hej Jarl

Hvad skal vi lægge i at NA går fra en tilslutning på 3-5% i flere meningsmålinger for ganske kort tid siden, mens de nu i megafon og vilstrup går markant frem? Er det et udtryk for at mange vælgere svinger mellem de borgerlige partier og NA eller skyldes det noget andet?
Umiddelbart kan jeg ikke forklare det med udgangspunkt i de begivenheder, der er sket for nylig. Naser Khader var f.eks. ikke særligt overbevisende i paneldebatten på Venstres landsmøde.

P.S. Så fik du ret i at Venstre allerede nedspiller skattelettelserne jf. Troels Lund Poulsens optræden i TV-Avisen.

Hej Henrik.

Siden forrige lørdag har Ny Alliance fået pæn presse blandt andet fordi at NA faktisk har markeret sig på skat og såkaldte “åndsliberale” temaer. Det er sådant noget som at homoseksuelle skal have lov at gifte sig i kirker m.v. Det tror jeg bestemt, at der er et marked for. Og så har NA lagt afstand til Irak-krigen. Khader tog faktisk kegler ved at (selv)ironisere over sin mindre gode præstation siden partilederrunden. Danskerne elsker den slags.

Dernæst tror jeg, at nogle VK-vælgere reagerer på, at der i sidste uge viste sig at være VKO-flertal i et par meningsmålinger. De vil gerne have Fogh som statsminister, men de bryder sig ikke om DF og Pia Kjærsgaard.

Det er dog altsammen rent gætteri.

Det er dog tydeligt, at Kristian Thulesen Dahl og DF ikke er interesseret i en situation, hvor NA bliver tungen på vægtskålen, som det ser ud til nu med dagens meningsmålinger. DF har heller ikke megen glæde af en valgkamp, hvor VK lover skattelettelser. Men nu må vi se, hvad Bendtsen får forhandlet hjem til sit parti hos statsministeren. Det er i høj grad den konservative leders politiske skæbnetime.

Jeg tror personligt ikke en dyt på valgplakater med et eller andet ansigt på. Jeg tror, især i de store partier, at der er for meget støj til at hr. og fru Danmark lægger mærke til andre end de mennesker, de kender i forvejen.

Derimod er det klart, at en valgplakat, der viser partifarver, logoer, slogans og så videre kun kan være med til at øge opmærksomheden om partiets linje. Ligeledes tror jeg ikke på at man får personlige stemmer på avisannoncer. Jeg tror meget mere på at få udbredt et navnekendskab. Der er ikke ansigter på stemmesedlerne…

Og så tror jeg, vi kommer til at se en online tilstedeværelse i denne valgkamp, der er større end nogensinde før. Jeg vil klart anbefale den gode hr. Cordua at skrue op for annoncepladsen under valgkampen og invitere et par kandidater til at gæsteblogge. Så er der om ikke andet penge i farvandet på den måde, hvis ikke Jarls store spinkompetencer bliver hyret ind i sidste øjeblik…

Det kunne da egentlig være interessant at høre – med den historie, du har bag dig, Jarl – skal du så ud og spinne for nogen i den kommende valgkamp, eller laver du schweizerfinten?

14

Hej Morten,

Jeg tror ikke vi skal tale forbi hinanden her. Personlige valgplakater er jo netop et led i at skabe en høj “navne-genkendelse” (namerecognition) dvs. at vælgerne har lagt mærke til en særlig kandidat.

Avisannoncer skal man ikke underkende, hvis de vel og mærke er gode. De vælgere, der især læser morgenaviser er vælgere, der gør sig lidt mere umage med hvem de vil stemme på personligt.

Alle er velkommen til at annoncere på http://www.jarlcordua.dk. Anytime. bare ring 26634128, så finder vi ud af det Morten! (og alle andre, der skulle have lyst til det!)

Gæstebloggere? Det har jeg ikke overvejet, men det vil jeg gøre nu. Tak for idéen.

Omkring min egen indsats i tidligere valgkampagner, så er jeg glad for at få spørgsmålet og den anerkendelse, jeg et eller andet sted fornemmer, der lå i det. Også selvom at det for mit vedkommende – mildt sagt – gik ret dårligt i 2005!

Jeg har dog endegyldigt trukket mig tilbage som aktiv deltager i valgkampagner, spin m.v. Faktisk glæder jeg mig nu til at kommentere den kommende valgkamp i evt. interesserede medier og ikke mindst her på bloggen!

Det jeg mener er: Navnegenkendelse kan man jo bygge op på mange måder – og jeg tror i den sammenhæng, at der er meget mere at hente ved at satse på stort set alt andet end valgplakater, hvor man bare ved at køre ned af en almindelig bygade bliver bombarderet med så mange navne, at man hurtigt glemmer det.

Desuden gør den nye valgkredslov jo, at man skal dække et endog meget stort område med valgplakater, hvis man skal ramme alle sine potentielle vælgere i regionerne.

Så hellere løbe nøgen ned ad Strøget, mens Se og Hør er i nærheden.

Mht. annoncering: Nu skal jeg lige være folketingskandidat, inden jeg begynder at annoncere nogen steder 😉 Og det er vist ikke sikkert, jeg når det i denne omgang…desuden tror jeg brugerne af denne blog hører til blandt de mest ubevægelige vælgere, så det vil vist være spildte penge.

Venstre kunne dog måske med fordel annoncere her, og dermed vise alle ambassadørerne til stede her på bloggen, hvorfor de skal udbrede V-budskabet…

Vi ved jo alle sammen, hvad der skete i 2005. Det gør jo ikke dine evner mindre.

Morten.

Interessant idé med, at du og så måske Henrik Sass Larsen, der løber nøgne (hånd i hånd?) ned ad Strøget. Jeg kan i så fald love fuld dækning af “vælgermødet” her på bloggen! 😀

Jeg tror, det eneste, jeg har til fælles med Henrik Sass Larsen er, at vi begge er fra Køge.

Hvis det endelig SKAL være en socialdemokrat, kan det så ikke blive Sophie Hæstorp eller Mette Frederiksen? Det har intet med holdninger at gøre at jeg foretrækker dem – det er KUN noget kønsligt.
(Nå, nu må jeg vist hellere undskylde til de to unge damer på forhånd, inden jeg kaster mig ud i en Jens Rohde-missil-skandale. Mette og Sophie: Det er KUN for sjov…)

I øvrigt – et tip mere til din blog: Får vi ikke lige en live-kommentar på bloggen under Foghs pressemøde i morgen og efterfølgende debatter? Det er svært hyggeligt og sjovt, når de gør det på CNN…

Lukket for kommentarer.