Jarls blog

Uafhængig liberal blog om dansk politik

Rohde tilbage i dansk politik

Author icon

Skrevet af

Clock icon

november 10, 2007

Comments icon

29 kommentarer

Opdateres !

Kl. 17.29

Så gik den ikke længere. Venstres tidligere politiske ordfører Jens Rohde blander sig nu igen i dansk politik ved at bekræfte den gamle vandrehistorie om, at Socialdemokraternes politiske ordfører Henrik Sass Larsen skulle have lækket centrale “valgstrategiske” oplysninger til Venstre om socialdemokraternes daværende statsministerkandidat Mogens Lykketoft før valgkampen i 2005. Det skriver Ekstra Bladet i dag.

Foreløbig er det kun Jens Rohde, og beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen som har kunnet bekræfte oplysningerne. Alle andre '“ Sass selv – og Venstres daværende pressechef Mikkel Faurholdt afviser blankt historien som “”helt ude i skoven og intet har på sig”.

Sass Larsens motiv skulle angiveligt være, at han dengang ønskede en anden statsministerkandidat end Lykketoft. Sass kalder det for en “uhørt smædekampagne”.

Ved at bekræfte Ekstra Bladets påstande forsøger Jens Rohde at ødelægge Henrik Sass Larsens troværdighed her tre dage før valget. Sass Larsen har særdeles stor andel i Socialdemokraternes fremdrift her i den seneste uges valgkamp. Nu skal han ødelægges ved at Venstre kører en ulækker smudskampagne.

Mogens Lykketoft siger, at nu er det ikke første gang, at folk er blevet karaktermyrdet af Claus Hjort og Jens Rohde. Heri må jeg jo give ham ret. Selv deres egne er blevet udsat for den slags. I 2005 blev Martin Geertsen-kampagnen skudt i sænk, da min ringhed '“ helt grundløst – og som led i en bagvaskelseskampagne blev beskyldt for at stå bag løgnehistorien om, at Rohde skulle have solgt narko i Viborg som ganske ung mand. Dengang vandt Rohde, Hjort og Venstres spinapparat kampen i medierne, hvor jeg blev hængt ud som bagmand til historien, og Geertsens kampagne faldt sammen som et korthus. Denne gang er Hjort og Rohde dog oppe imod en langt mere formidabel modstander med betydelige flere ressourcer end os andre. Indtil videre ser det nemlig lykkeligvis ud til, at 'raketten er gået af i egen lejr'. Synd for Venstre, at de skal trækkes med Hjort og åbenbart også Rohde, der nu er ved at ødelægge Foghs genvalg.

TV2 Radio-direktør Jens Rohde er blevet sendt hjem af sin chef Anders Kronborg. Lad ham blive hjemme for altid. Sidst Rohde blandede sig i dansk politik rakkede han Helle Thorning-Schmidt ned i et interview. Da fik han én sidste advarsel af daværende TV2-direktør Per Mikael Jensen. Den har han brugt nu, og Rohde er formentlig færdig i radio-branchen.

Rohdes motiv til at blande sig i valgkampen har formentligt været at blive minister i en ny regering. Det skal han nok ikke regne med nu, sådan som sagen indtil videre har udviklet sig. Fogh holder ham på ti skridts afstand. Claus Hjort Frederiksen skal nok også til at passe på, at sagen ikke ødelægger hans chancer for genvalg.

Peter Lautrup-Larsen fortæller til TV2News, at Christiansborg-redaktionen længe – faktisk i flere år – har kendt til rygterne, som mest stammer fra Venstre-kredse. Ingen konkrete beviser har dog kunnet bekræfte historierne, og Lautrup-Larsen og andre har derfor ikke haft grund til at viderebringe historien.

Kl. 16.08.

Fogh bedyrer i et interview med Berlingske at han aldrig har hørt om historien eller at Jens Rohde skulle være velinformeret om forhold i S.

Hvordan hænger det dog sammen med, at Claus Hjort bekræfter disse forhold i dag i Ekstra og Bladet ligesom to andre ordfører Jens Hald Madsen og Tine Nedergaard gør det i Politiken?

Sagen er pinlig for Venstre. Claus Hjort må stå til kæmpeskideballe hos Fogh. Hvis ikke han og Rohde havde bekræftet Ekstra Bladets historie, så ville avisen jo ikke kunne have skrevet den.

Kl. 17.29

Historien skrev bladet chefredaktør Bent Falbert i øvrigt og meget usædvanligt selv, da ingen – ifølge Nyhedsavisen – af de andre journalister fra den politiske redaktion ville røre den med en ildtang. Det er måske historien, der skal sende den 62-årige Bent Falbert på pension, fordi han udviste for dårlig dømmekraft?

Senest er Anders Kronborg TV2 på banen i Nyhedsavisen med en ny fantastisk teori udviklet af Jens Rohde som går ud på, at det simpelthen er Ekstra Bladet, der har “lokket” den suspenderede radiodirektør i en fælde. Det lyder noget fantasifuldt i mine ører.

N.B. Kristian Madsen har i øvrigt også en blogpost om sagen.

Om forfatteren

Jarl Cordua cand.polit, radiovært samt politisk kommentator. Vært på det politiske program "Cordua & Steno", der sendes hver torsdag kl 10-12 på Radio 24Syv. Indehaver af Jarls Blog siden 2006. Født 1969 i Rønne. Bor i Hellerup. Kontaktoplysninger: jarlATjarlcordua.dk Telefon: 2663 4128

    29 Comments

  1. JanChris

    sagde den 10. november 2007 kl. 12:21:

    Jeg bryder mig ikke om den slags historier og slet ikke kort før et valg. For nogle år siden var det kun venstrefløjen, der brugte sådanne kneb, men efterhånden er højrefløjen ligeså slem. Det er meget muligt, at sagen vil vise sig at være kontraproduktiv og ligefrem styrke Socialdemokraterne. Det er ekstra ærgerligt, at fokus vil blive flyttet væk fra de politiske områder, hvor Helle Thorning-Schmidt og co. står svagt, som bl.a. asyl-/udlændingepolitikken og den økonomiske politik, og over på personfnidder og intriger. Jeg kunne godt have været det foruden, men det er meget betegnende for en total forfejlet borgerlig valgkamp, hvor man har været mere interesseret i at tale sine modstandere efter munden og følge folkestemningen i stedet for at overbevise vælgerne om det positive ved sine egne budskaber.

  2. David Garby

    sagde den 10. november 2007 kl. 13:28:

    @JanChris

    Sikke dog en gang sludder, at det før i tiden skulle være forbeholdt venstrefløjen at kaste med mudder, den slags har da været en fast del af menuen lige så længe som der har været politik og er ikke og har aldrig på noget tidspunkt været forbeholdt den ene eller den anden fløj.

  3. Karl

    sagde den 10. november 2007 kl. 13:38:

    Det er betænkeligt, at Jens Rhode blander sig igen, men han har åbenbart stadig meget tætte forbindelser til V-toppen, og udnytter dette ifm. sit arbjde som radiodirektør.

    Bemærk, at TV2 Radio var de første, der vidste, at valget blev udskrevet, http://www.dansk-politik.dk/?p=1622. Hvordan vidste de det?

    Spørgsmålet er, om TV2 Radios dækning af valget ikke burde gøres til genstand for en meget tæt granskning. Det er i hvert fald meget svært at stole på deres upartiskhed, så længe Jens Rhode er i spidsen. TV2 kan ikke holde til at have ham om bord længere – især ikke, når de nu skal sælges.

  4. Archibald

    sagde den 10. november 2007 kl. 13:48:

    Det er svært at have ondt af Sass-Larsen, et af dansk politiks ubestridt største røvhuller.

    Og lad os prøve at bedømme historiens sandhedsværdi, uden at svælge i partipolitiske konspirationsteorier som Karl gør.

    Ifølge David Trads er det rygter der har floreret i lang tid, og der er sjældendt røg uden en brand et eller andet sted. Men hvad mener bloggeren selv om historien? Er der noget om sagen Jarl?

  5. Superman

    sagde den 10. november 2007 kl. 13:52:

    Det er muligt at TV2 radio ikke har demonstreret upartiskhed, men deres meget beskedne lytterskare taget i betragtning er det vel mindre interessant, end at forholde sig til Tv2 (og DR) som sådan.
    Det er bestemt ikke kønt hvad Rohde har gang i, men når Kronborg overvejer at fyre ham, og til Tvnews fortæller at tv2-medarbejdere ikke skal være aktører i valgkampen, er hykleriet da åbenlyst.
    Tv2 har tilknyttet Kaara R. Schou der i usædvanlig grad har svært ved at skjule sine politikse præferencer. Den anden dag sad han og redegjorde for hvordan der nødvendigvis måtte føres en anden og mere anstændig udlændingepolitik, og i denne sammenhæng redegjorde han for hvordan DF har et menneskesyn der er afgørende forskelligt fra de øvrige partier, og det i en usympatisk og negativ retning naturligvis. Dette er da i dengrad at misbruge sin kommentator rolle til at bedrive politik når man i den grad fokuserer på sin egne subjektive holdninger og værdier. Han kunne lige så godt fortælle at man ikke skal stemme på VKO fordi de er dumme og grimme.
    Men jeg kan forstå at reglerne er forskellige;
    Rohde må ikke blande sig og mistænkeliggøre Henrik Sass for noget, men Kaare R. Schou må gerne dæmonisere den nuværende regering udfra sine egne fordomme og politiske holdninger.
    Enten accepterer Tv2 at der ansatte kan været indblandet som aktører i valgkampen og give udtryk for deres holdning, eller også må de gøre rent bord.
    Men stop dog hykleriet….

  6. Helene N

    sagde den 10. november 2007 kl. 13:54:

    @Archibald. Er du ikke sød at redegøre for, hvordan Henrik Sass Larsen har gjort sig fortjent til at blive kaldt “et af dansk politiks ubestridt største røvhuller”?

  7. Benny

    sagde den 10. november 2007 kl. 14:05:

    Det man skal hæfte sig ved er, at Venstres daværende pressechef, Mikkel Fauerholdt, – som angiveligt var “forbindelsesofficer” – totalt har afvist historien.

    Det billede der står tilbage er en Jens Rohde som desperat forsøger at komme tilbage til politik.

  8. Henrik

    sagde den 10. november 2007 kl. 14:20:

    @ 3 Karl

    Hvis vi bevæger os ud af den tangent, så skal DRs valgdækning vel også gøres til genstand for en omfattende granskning, al den stund at DRs topchef Plummer, har rendt rundt med en ungdomshus t-shirt, efter at ungdomshusaktivister havde sat Nørrebro i brand?
    DR er dog trods alt licensbetalt, mens TV2 Radio er et kommercielt foretagende. Hvis man ikke kan lide TV2 Radio, kan man bare skifte over på en af de andre kanaler, men DR er vi mere eller mindre tvunget til at betale til, hvorfor der bør stilles større krav til uvildigheden af deres valgdækning, end TV2 Radios.

  9. Jarl Cordua

    sagde den 10. november 2007 kl. 14:30:

    4. “og der er sjældendt røg uden en brand et eller andet sted”.

    Essensen af dette modbydelige danske ordsprog er, at ALLE løgnehistorier indeholder sandhed.

    Det er selvfølgelig noget sludder.

    Ligesom David Trads og mange andre har jeg også hørt om disse rygter, men altså ikke nogen jeg har fundet troværdige.

  10. Lars Hvidberg

    sagde den 10. november 2007 kl. 14:41:

    Det er sgu en klam historie. Her gik jeg ellers og prøvede at overbevise mig selv om, at det var besværet værd at stemme på Søren Pind, men jeg er ikke sikker på, at Venstre overhovedet fortjener min stemme.

  11. Superman

    sagde den 10. november 2007 kl. 14:58:

    At Mikkel Faurholdt afviser historien skyldes dels hans egen indblanding, og dels at han og Sass-Larsen er rigtigt gode venner – naturligvis vil han ikke stikke en kniv i ryggen på sin gode ven.
    Sagen er stadig den, at rigtigt mange har kendt til rygterne, heriblandt adskillige medier. EB har nu valgt at skrive historien og Rohde bekræfter den, da han bliver spurgt.

    På det foreliggende grundlag er det vist de færeste der er i stand til at sige hvorvidt det er en sand historie eller ej – Bent Falbert, ekstra bladets redaktør, var i Tv2news ikke et sekund i tvivl om historiens berettigelse da han påstod at have flere kilder. Og meget kan man sige om EB, men de har ikke ligefrem været på VK’s side i denne valgkamp, tværtimod.

    Ligeledes er det da interessant, hvis det skulle være Venstre-toppen der har vurderet at et person-angreb uden egentlig dokumentation, skulle være lykken her tre dage før valget. De må da også have indset at der ville komme et stormvejr imod af beskyldninger om ufint spil m.m. fra både medier, kommentatorer og oppositionen.

    Det er ingenlunde en klar vindersag for Venstre, at denne historie er kommet frem. De får selv alvorlige ridser i lakken.

  12. Peter

    sagde den 10. november 2007 kl. 15:01:

    @Henrik (8)

    Plummers t-shirt affære fandt sted længe før valget, så jeg har svært ved at se sammenhængen…

  13. Kimpo

    sagde den 10. november 2007 kl. 15:07:

    DdRs ansatte er dokumenteret stærkt venstreorienterede og Pittelkow opgjorde for nylig antallet af vinkler således:

    24 indslag var plusindslag for oppositionen eller minusindslag for regeringen eller begge dele.

    1 indslag var plusindslag for regeringen, og 1 indslag var minusindslag for oppositionen.

    (Ny Alliance: 1-2 plusindslag, 6 minusindslag).

    Vel er Pittelkow en sandsynlig VKO-mand, men selvfølgelig spinner DdR kraftigt rødt i vinklingen af valget, ligesom de gjorde før 2001.

    Og hvad med Qvortrup?

    Det hele udvikler sig til den sædvanlige gang dobbelte standarder, hvor de røde må det som er de blå forbudt.

  14. Nicolai Zimling Fich

    sagde den 10. november 2007 kl. 15:16:

    Det er den slags historier der gør, at man bliver i tvivl om politik til tider er genuint (sort)humoristisk, eller blot symptomatisk grænsende til det infantilt latterlige…

  15. Venstre-vælger

    sagde den 10. november 2007 kl. 15:22:

    Med sin optræden – uanset om Jens Rohde har igangsat historien eller blot bekræftet formodningen – har Rohde opnået, at TV2 Nyhederne, TV2 News og TV2 Radio resten af valgkampen må behandle Socialdemokraterne lempeligt. Ellers bliver de beskyldt for at være Venstres forlængede arm. Journalisterne i TV2-koncernen burde forlange, at Jens Rohde IKKE kommer tilbage. Det her gælder deres faglighed.

  16. Karl

    sagde den 10. november 2007 kl. 16:38:

    TV2 og dermed også TV2 Radio er ejet af staten og underligt public service-forpligtelser. Ingen kan da have tillid til, at Jens Rohde kan leve op til det længere. Og så er der lige det der med, at hans bosser har givet ham en meget klar advarsel før. Hvis han ikke bliver fyret nu – hvad skal der så til? Forestil jer et ramaskrig, der ville lyde, hvis Plummer gjorde noget tilsvarende ift. Claus Hjort?
    Ingen tvivl om, at Rohde gør klogt i selv at pakke sine ting sammen og erkende, at han ikke kunne finde ud af at være chef. Ingen vil bebrejde ham. Manden har jo ingen uddanelse og absolut heller ingen erfaring, der retfæriggør hverken job eller hyre.

  17. Peter

    sagde den 10. november 2007 kl. 16:52:

    @Kimpo

    At du henviser til Pittelkow’s “dokumentation” for andres manglende objektivitet er ret morsomt – ikke så nemt at tage alvorligt, men morsomt…

  18. Kimpo

    sagde den 10. november 2007 kl. 17:08:

    Det var bare en illustration af princippet, lille Peter Urias-trold.

  19. Kimpo

    sagde den 10. november 2007 kl. 17:13:

    PS: Pittelkows bedømmelse stemmer med FACTS: http://www.uriasposten.net/?p=4080

  20. Anne

    sagde den 10. november 2007 kl. 18:15:

    Det, jeg synes der er aller-mest forbløffende i denne sag, er, at Rohde ikke har kunne vurdere i hvor høj en grad denne beskyldning ville backfire for Venstre. Han er tidligere politsk ordfører med stor sans for politisk retorik og strategi!!

    Det er næsten så åbenlyst at historien – udokumenteret og tre dage før valget – ville backfire, at man skulle tro at han med vilje har straffet sit gamle parti. For let’s face it: Rohde blev gang på gang snydt for at blive minister, til stor frustration for ham.

    Men den intention har han nok ikke haft, al den stund at han vel ved – med en advarsel fra TV2 allerede – at han risikerer sit job ved at udtale sig om emnet. Altså må man konkludere at det er ren stupiditet fra Jens Rohdes side. Man må ærgre sig i Venstres ledelse og Pressetjeneste i dag.

  21. Jesper Skov

    sagde den 10. november 2007 kl. 18:22:

    Jarl, prøv at læse denne her nyhed fra tv2: http://nyhederne.tv2.dk/politik/article.php/id-9319914.html?forside

    Snak om backfire effekt…

  22. Et medlem af Venstre

    sagde den 10. november 2007 kl. 18:41:

    Nu har jeg selv haft lejlighed til at hoere Faurholdt prale med at socialdemokrater har angivet hinanden til ham, saa uanset, hvordan man vender og drejer historien, er hans udsagn i saerdeleshed utrovaerdigt.

    Jarl: Jeg forstaar godt, du hader V-toppen. Ingen tvivl om, de er blottet for skrupler, men derfor kan denne historie nu godt vaere sand.

  23. RasmusE

    sagde den 10. november 2007 kl. 18:54:

    “Nu har jeg selv haft lejlighed til at hoere Faurholdt prale med at socialdemokrater har angivet hinanden til ham”

    Angivet???
    Hvad tror “medlem fra venstre” i grunden det er??? Jeg har sgu da også hørt politikere svine partikolleger til. Det gør man bare i den branche.
    Sass har da med stor sandsynlighed ytret sin utilfredshed med partikolleger overfor venner og bekendte, og sikkert også for folk fra andre partier. Men angivet??? Det er altså ikke 2. verdenskrig, modstandskamp og gestapo det her.

  24. Søs

    sagde den 10. november 2007 kl. 19:25:

    jeg tænker bare hvem har glæde af at lække denne historie -sand eller ej?
    hverken venstre eller socialdemokratiet står tilbage som vindere især ikke på troværdighed som alligevel må være den vigtigste commodity i politik idag.

    Er det nogle af de andre partier der har lækket den?

    – jeg nægter at tro på at Rohde selv er så stor en hat, at det er ham selv der har sat den i værk, det må han da være for prof. til trods alt!

  25. L. Rasmussen

    sagde den 11. november 2007 kl. 01:06:

    Rohde bakkes nu op i karaktermordforsøget af den ‘pæne’ Thomas Larsen, der har en ualmindelig svinsk ‘analyse’ på berlingske.dk: http://www.berlingske.dk/article/20071110/valg/71110036/
    Den kan kun have til formål at fremtvinge endnu en dag uden diskussion af væsentlige politiske emner, som regeringen åbenbart har det svært med for tiden.

  26. Peter

    sagde den 11. november 2007 kl. 01:31:

    @Kimpo

    Sorry, men… at Uriasposten synes det samme gør det stadig ikke til veldokumenteret fakta (for dig: FACTS). Pittelkow er kendt for at tage fejl 77% af tiden og Uriasposten ser røde lejesvende allevejne, i bedste X-Files-stil.

  27. Et medlem af Venstre

    sagde den 11. november 2007 kl. 01:35:

    RasmusE:

    Det var såmænd helt konkret. Angivelsen drejede sig om en helt konkret oplysning om en socialdemokrat, der endte på forsiden af Berlingeren.
    Det overraskende er ikke den slags bliver lækket af en partikollega. Enhver med et minimum af kendskab til politik ved, at de største fjender er i eget parti. Det overraskende er, at det ser dagens lys.

Bottom border