Kategorier

Sagen om Bendtsens ministerbil fuser ud i ingenting

Anders Foghs kamp for at erobre statsministertaburetten i 2001 indbefattede – som mange husker – frådende og hensynsløse angreb på pamperiet hos Poul Nyrup Rasmussen og socialdemokratiet. Derved kravlede Fogh op på den så berømte '“ men farlige '“ 'høje moralske hest'. Med sig derop hev han Bendt Bendtsen, der dog i parantes bemærket dengang slet ikke i samme grad kørte på sosserne.

I 2003 fik den 'hellige regering' så lavet et regelsæt for, hvordan ministrene kan bruge et af deres allermest skattede privilegier dvs. ministerbilerne. Regeringen har lavet regelsættet '“ ikke oppositionen, Jyllands-Posten, Ekstra Bladet eller nogen andre. Derfor kan ingen have ondt af, at pressen nu '“ da de har ikke andet at skrive om '“ går ministrene efter i sømmene for at tjekke om de overholder deres egne regler. Personligt synes jeg det er fuldkommen latterligt at have et regelsæt for brugen af ministerbiler. Lad dem dog køre alt det de vil, så længe de er ministre!

Der er andre problemer i verden, der trods alt fortjener større opmærksomhed end afsløringer af regeringens hykleri, men til gengæld så er det stærkt underholdende hver evig eneste gang, at pressen kan trække bukserne ned på en minister. Men er det tilfældet her?

Hvad drejer denne sag med Bendtsens ministerbil sig så om? Bendtsens tidligere ministerchauffør har haft et pludseligt behov for at lette sin samvittighed til Jyllands Postens Morten Pihl, og det er der kommet en spændende afslørende reportage ud af, hvor landets økonomi og erhvervsminister angiveligt og konsekvent har brugt ministerbilen i '“ hvad en række kloge hoveder på universiteterne mener er '“ 'private sammenhænge' og en overtrædelse af regeringens eget regelsæt.

Bendtsen havde angiveligt kørt til jagtarrangementer hos erhvervslivet, sat pæne hofdamer af, været en tur på Skejby sygehus og til de Konservatives generalsekretær Morten Bangsgaards bryllup. Og som Hans Engell '“ der jo selv har oplevet uheld med brugen af transportmidler – heller ikke kunne lade være at notere i 'Søndags News', så havde Bendtsen også taget ministerbilen, da han besøgte sin søn i fængslet'¦

Morten Pihl er ikke en hr.-hvem-som-helst i dansk journalistik. Han har halvpart i en Cavlingpris for afsløringen af Peter Brixtoftes rødvinsregninger, magtfordrejning og økonomiske cirkus i Farum Kommune i 2002. Så tingene er velresearchede og mandag kan Jyllands-Posten komme med nye oplysninger, der kunne indikere, at ministeriet har pyntet på Bendtsens kalender, så de oprindeligt private middagsselskaber blandt andet hos den tidligere konservative generalsekretær John Wagner og hans kone, pludselig er blevet til et slags officielt arrangement hos De Samvirkende Købmænd (Det er det foretagende som utrætteligt arbejder for at bevare lukkeloven '“ den lov, der burde være udfaset nogenlunde samtidigt med Moseloven…). Jeg kan ikke afgøre om ministeriet rent faktisk har rettet i ministerkalenderen, som JP påstår. Det er jo en alvorlig anklage, som dog næppe kan bevises.

Jeg er ingen fan af Bendtsen, men han evnede faktisk at forklare sig godt på begge kanaler søndag aften, hvor han stod til spanking. Han havde kørt til Skejby fordi han havde vrøvl med hjertet. Der er tale om et rullende ministerkontor, hvor der bliver ordnet sager, mens bilen kører hjem til Fyn. Bendtsen havde blot været flink ved en hofdame, som var blevet sat af på vejen fra Lufthavnen. “Hun ha’d li vær’t i u'land’t og gjort en indsats for Danmark', forklarede Bendtsen på TV2 søndag.

Hans Engell mente, at denne sag var langt alvorligere end Lars Løkkes bilagsproblemer. Det har jeg nu meget svært ved at se. Når selv Bendt Bendtsen kan forklare de der tvivlstilfælde, så folk forstår dem, så er der ikke meget at komme efter.

Dansk Folkeparti '“ som er helt afgørende – vil ikke blande sig i denne sag. Hvis man skal trække tæppet væk under en konservativ partileder, så skal han have lavet helt andre og mere opsigtsvækkende ting i ministerbilen, end hvad der hidtil har været fremme.
Mandag eftermiddag er DF at finde blandt de partier, der kræver en redegørelse.

Bendtsen får mandag støtte fra sin forgænger som økonomiminister de radikales tidligere leder Marianne Jelved, som er helt enig i Bendtsens forklaring om, at ministerbilen er et kontor.

– Den er et redskab, som er en del af selve ministeren for at gøre ministeren så effektiv som muligt hver dag året og døgnet rundt. Tommelfingerreglen er, om man bliver inviteret til noget i egenskab af at være minister. Man skal gøre op, om man også ville være blevet inviteret, hvis man “bare” var politibetjent Bendt Bendtsen fra Odense, siger Jelved til Ritzaus Bureau
– Pas på med at have for små sko på, siger hun, der sikkert har fornemmet, hvor sagen bærer hen.

Med de radikales melding, så er socialdemokraternes Rasmus Prehn alene sammen med Enhedslisten – hvad angår oppositionen til venstre – om at skyde på Bendtsen og kræve en redegørelse. Den kommer så på et eller andet tidspunkt og vil bekræfte ministerens forklaringer. Slut prut finale!

Hvis jeg var ministerchaufføren, Michael Pedersen, så ville jeg til gengæld passe på i den nærmeste fremtid og måske helt lade være med at læse avis. Han kan godt risikere at få sin personalemappe eksponeret i medierne, hvis der altså skulle være noget at komme efter. Lad os se, hvad der bliver lækket af 'herligheder' i de kommende dage! Indtil videre så har fællestillidsmanden for ministerchaufførerne taget afstand fra ham og hans beskyldninger mod Bendtsen.

– Han kan ikke kommentere på os. Det kan han ikke tillade sig '“ det er nærmere Michael Pedersen, der har haft svært ved at samarbejde. Han har slidt fire kolleger op, der er gået psykisk ned. Den ene er fortsat sygemeldt, « sagde udenrigsministerens chauffør Keld Strøbæk til Berlingske. Den tidligere kollega mener desuden, at Pedersen skulle være fyret langt tidligere.

Jo det skal nok blive hyggeligt!

Af Jarl Cordua

Jarl Cordua

cand.polit, radiovært samt politisk kommentator. Vært på det politiske TV-program "Borgen Late Night", der sendes hver tirsdag. Tidligere skri ent på Jarls Blog og medvært på "Cordua & Steno"
Født 1969 i Rønne. Bor i Hellerup.
Kontaktoplysninger: jarlATjarlcordua.dk Telefon: 31718718

18 kommentarer til “Sagen om Bendtsens ministerbil fuser ud i ingenting”

Uanset hvad, så slider denne og andre sager igen og igen på regeringen. Ganske som alle Nyrups små-sager sled på ham konstant. Det er da rart, at journalisterne er begyndt at være lidt mere kritiske overfor magthaverne, og måske lokker de små sager nogle større frem. Det kan man jo så glæde sig mere til end en chaufførs personalemappe.

“… De Samvirkende Købmænd (Det er det foretagende som utrætteligt arbejder for at bevare lukkeloven '“ den lov, der burde være udfaset nogenlunde samtidigt med Moseloven'¦). …”

Det fine ved Moseloven (som lever i nogenlunde velgående blandt nogle) er, som jøder ved, at man til forskel fra Lukkeloven ret meget kan tilslutte sig den, som man vil, eller lade være … 😉

Hej Jarl,

Jeg er så enig med dig!

Lad dog for h… ministerne køre til de segner. Det kan jo alligevel ikke dokumenteres, hvad de laver i bilen, og de vil derfor altid kunne dække sig ind under “det rullende kontor”.

2. Haha! Ja men den religion, som de har ude på Svanemøllevej, den kræver, at alle vi infidele underordner os. (Og det er ikke Hara Krishna-folket på vejen, som jeg har i tankerne – men DSK)

Tjah det er faktisk ikke nok at rette spørgsmålet mod Michael Pedersen – JP har optrappet og retter nu også skytset mod Lars Løkke:

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1376475.ece

Og som i Watergateskandalen can the coverup vise sig at være værre end forbrydelsen selv – den kalender, JP fik aktindsigt i, var “rettet” (læs: Pyntet) i alt 82 steder.

Så derfor trpr jeg nok, jeg holder fast i mit eget indspark:

http://modspil.urbanblog.dk/2008/06/22/bendt-betjendt-tager-af-kassen/

5. Det bliver spændende at se om der et flertal i tinget som vælter Bendtsen på det.

Kan I øvrigt huske Lone Dybkjær? Det var hende den forrige statsministerfrue. Hvor meget var det lige hun brugte ministerbilen – altså hendes mands til allehånde gøremål, hun i realiteten ikke havde ret til?

Oppositionen KAN ikke vinde denne sag.

Bloggeren Carsten Agger mener ligefrem “at Bendtsen har taget af kassen” og konkluderer: “Rækker ministerlønnen ikke til, at han kan køre i sin egen bil, eller hvad?”

Ja du har fat i noget der!Hhvorfor bør Bendtsen ikke også gøre rent i sit eget ministerium? Og bestille sine egne flybilletter? Og tage telefonen selv når 300 journalister ringer? Ja hvorfor mon, at han IKKE gør det selvom at han har sådan en høj løn? Anyone?

Stakkels Bent-Betjent tænk at folk kan få så ondt i røven.

Hvilken håndværker har ikke kørt privat i firmabilen?

Hvem har ikke tjekket ikke arbejdsrelaterede hjemmesider i arbejdstiden?

Hvilke criminal-masterminds har ikke taget mere end de to tilladte stykker frugt fra kantinen?

De har, åbenbart, alle taget fra kassen.

Jarl Cordua: “Hvorfor bør Bendtsen ikke også gøre rent i sit eget ministerium? …”

Jamen, det kommer vel heller ikke de danske skatteydere ved, hvordan Bendtsen får gjort rent hjemme i privaten; ligesom det heller ikke kommer skatteyderne ved, hvordan Bendtsen transporterer sig rundt til arrangementer, der intet har med hans position som minister at gøre.

Det sidste er ikke noget jeg finder på, det er reglerne. Hvis Bendtsen ikke behøver overholde de regler, som regeringen – som du observerer – selv har indført, hvorfor skal almindelige borgere så rammes så hårdt for tilsvarende forseelser?

Se http://www.erhvervsbladet.dk/article/20080107/news06/80107026/ for et eksempel.

Og her er der også én til 7 (Lee Adama): det her med frugt fra kantinen osv. er alt sammen småpenge. Løkkes bilag var også mestendels småpenge, en pakke cigaretter her, en hotelovernatning til tusind kroner dér, i den dur.

At misbruge en betalt firmabil med chauffør til private formål og gøre det i årevis er ikke småpenge, det er mange hundrede tusinde kroner, måske op mod en million. Der er en forskel. Men okay, hvis jeg så en dag bliver taget for privat kørsel i min gulpladebil, så forventer jeg at gå fri efter “Bendtsen-reglen”?

@ Jarl

Jeg forstår ikke, du tager så let på det. Vi kan da ikke have et system, hvor menigmand knaldes af skattemyndighederne ved mindste overtrædelse; medens toppolitikerne uden konsekvenser kan lave klokkeklare overtrædelser. Der er vel ingen, der mener, det er erhvervsrelevant at transportere Bendtsen og kone fra Fyn til et privat bryllup i Helsingør og tilbage igen. Hvorfor i alverden skal det offentlige bruge flere tusinde kroner på dette (et slag på tasken: 12 timers chaufførløn, 500 km. og brobilletter), der er ministeriet totalt uvedkommende. Og når det så sker mange gange er det ikke længere småbeløb og små sko.

Det er et udslag af, at Bendtsen og resten af regeringen som alle andre socialdemokrater betragter statsapparatet som deres eget. Lige præcis det Anders Fogh opponerede imod i sin berømte Grundlovstale 2001.

Læg dertil hele magtarrogancen. I samme øjeblik JP begynder at grave i sagen, ændrer Statsministeriet reglerne for kørsel, og Økonomiministeriet ændrer i kalenderen og truer JP med politianmeldelse. Det er da en bananrepublik værdigt. Og Bendtsen opfinder til lejligheden begreber som erhvervsgolf og erhvervsjagt, samtidig med at erhvervsdrivende får bøder for at hente deres børn i børnehaven i firmabilen.

Du har formentligt, som sædvanligt, ret i din analyse, at sagen fuser ud; men jeg håber inderligt, du tager fejl.

Det bedrøver mig, at danskerne finder sig i politikerne regulerer og kontrollerer deres liv i mindste detalje, samtidig med at de bærer over med, at samme politikere blæser højt og flot på deres egne regler.

@Morten Sørensen
Øh – det var de konservatives generalsekretær, der blev gift? Tror du BB var der som privatperson? End ikke hele FT-gruppen var inviteret.

Tror du BB ville inviteres til golf og jagt med de personer, hvis han var landbetjent på Fyn?

Tror du de mennesker, der deltager i disse arrangementer, betragter deres samtaler med BB som samtaler med Danmarks vicestatsminister eller som samtaler med deres gode ven, Bendt?

At ministeriet ændrer i kalenderen er vel en naturlig respons på at JP prøver at bilde læserne ind, at funktionen “privat” nede i højre hjørne på outlook skal forstås bogstaveligt og ikke bare som en måde at holde sin kalender fra at kunne læses af hele huset

@ Flash

Lad os nu antage at Tømrer Hansen bliver stoppet af Skat i sin firmabil på vej hjem fra sin svends bryllup, og Hansen siger: “Jamen jeg ville jo ikke blive inviteret, hvis ikke jeg var hans mester.” Skattevæsenet ville slå en hånlig latter op, inden det ville smække en 6 cifret bøde på bordet.

For slet ikke snakke om hvis Tømrermester Hansen kører til golf med murermester Jensen i firmabilen søndag eftermiddag og bliver stoppet af skattevæsenet. “Jamen vi erhvervsgolfer,” eller “Jamen vi er på erhvervsjagt.”

Med hensyn til at ændre i kalenderen, så lad mig sakse et afsnit fra en artikel i Jyllands-Posten 22/6:

 »Det er lodret i strid med offentlighedsloven og stærkt kritisabelt, at man tilføjer oplysninger i kalenderen, « siger Oluf Jørgensen, afdelingsforstander ved Danmarks Journalisthøjskole og ekspert i offentlighedsloven.

Vurderingen deles af to lektorer i forvaltningsret, Sten Bønsing fra Aalborg Universitet, og Michael Gøtze fra Københavns Universitet.

 »Offentlige dokumenter, som udleveres, skal være autentiske. Hvis man begynder at pynte i dokumenterne, forsvinder offentlighedens mulighed for at kontrollere forvaltningen, « siger Oluf Jørgensen.

Eksperterne er enige om, at ministeriet i stedet i et følgebrev skulle have oplyst, hvad de havde at tilføje til de enkelte arrangementer i den autentiske kalender.

Hele offentlighedsloven er jo intet som helswt værd, hvis ministerierne kan ændre i dokumenterne inden udlevering.

Hentet i lufthavnen? Come on, Bendtsen, du mangler stil!

Løkke er da blevet hentet i Antwerpen!

Nogen bør nok folde et solidt sikkerhedsnet ud under de der gutter til den dag, musikken stopper.

vh Jakob
– der grundlæggende mener, at ministre skal have lov at bruge deres ministerbiler. Trods alt.

15, Jakob: Man kunne anlægge det synspunkt, at ministre er folkets tjenere, skal være til rådighed 24 timer i døgnet og som sådan ikke *har* nogen fritid eller noget privatliv overhovedet. Ca. 300 fvt. anlagde det indiske statskundskabsskrift Arthasastra det synspunkt og mente, at kongen havde tid til at sove 4 ½ time i døgnet – ellers skulle han arbejde.

Anlagde man et sådant synspunkt, kunne reglerne ændres, så en ministerbil simpelt hen bliver fri bil med chauffør, 24 timer i døgnet. Men … det er ikke sådan, reglerne *er*.

Hvis jeg bliver taget på gaden med en joint i lommen, kan jeg holde nok så lange foredrag for betjenten om, at hash burde være lovligt – han vil med al ret kunne holde sig til, at uanset hvad så *er* det ikke lovligt. Tilsvarende med Bendtsens ministerbil: Det er ligegyldigt, hvordan reglerne *burde* være. Bendtsen er som minister forpligtet på, hvordan de *er*. Og som de *er*, har han, som Morten Sørensen også påpeger, misbrugt det offentliges midler for mange hundrede tusind kroner.

Hvorfor skal han straffes mildere end tømrer Hansen, der tager firmabilen til “erhvervsgolf” med murermester Olsen?

@16: Jeg er ikke ret optaget af den debat. Ministre står til rådighed for kongeriget døgnet rundt, derfor har jeg heller ingen problemer med, at de nødvendige hjælpemidler er til rådighed.

Men jeg indrømmer da, at mit synspunkt udfordres på festligste vis, når Løkke lader sig afhente i ministerbil efter familiekomsammen i Antwerpen.

Det mest interessante ved sagen er, hvordan embedsværket / spindoktorer / politikerne selv formår at lave en cover up-fase, der giver anledning til langt mere urovækkende historier om kalendere, der udfyldes med tilbagevirkende kraft, om trusler om retforfølgelse af kritiske journalister og om hastenotater fra Statsministeriet, der omformulerer gældende praksis.

Jeg mener egentlig også at ministrene skal have lov til at køre som de lyster i deres ministerbiler. Når det så er sagt – så er der et stort MEN. For det er den siddende regering der ved valget i 2001 havde endog meget travlt med at beskylde sosserne for pamperi. Og det er (mig bekendt) den siddende regering der har indført det gældende regelsæt vedr. brug af ministerbiler.

Så hvis man vil tages bare nogenlunde alvorligt – så skal man

1: Ikke begå de samme fejl som man anklager andre for
2: Overholde de regler man selv indfører som del af den nye rene moralske bølge AFR-regeringen indvarslede i 2001.

Denne regering er så træt og vælter rundt i tåbelige sager, så det er lige før jeg er trist over at der ikke kom en anden ved sidste valg. Problemet er bælot at alternativerne er stort set ligeså ringe (selvom de nok ikke vil udvise helt samme mangel på almindelig anstændighed i omgangen med ministerbiler, taxaboner, bilag etc de første 5-6 år)

Jeg er voldsomt træt af denne regering og det evindelige små-rapseri der foregår.

Lukket for kommentarer.