Jarls blog

Uafhængig liberal blog om dansk politik

Når Poul Madsen leger Vorherre

Author icon

Skrevet af

Clock icon

februar 9, 2011

Comments icon

108 kommentarer

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen – blandt gamle venner sikkert kaldet 'DKU-Poul' '“ har en mission:

Han vil ha' en ny regering, hvilket avisen skriver ligeud i sine ledere.

Det er ikke så overraskende, at Ekstra Bladet oven på en tidligere konservativ som chefredaktør nu har sadlet om og fuldtonet ønsker en ny regering. Avisen nedprioriterer samtidigt det egentlige politiske stof '“ i øvrigt en disposition som fik den tidligere politiske redaktør, den evigtsure Niels Ditlev til at forlade avisen for at blive pressechef for Bertel Haarder '“ til fordel for enkeltsagshistorier gerne hentet fra politikernes skraldespande. Man har før dette i øvrigt gjort avisens “overskraldespandstømmer” Jan Kjærgaard til dens fornemste repræsentant på Borgen. Hans opgave bliver at skrive historier a la: Politikerne siger dit, men gør i virkeligheden dat. Hvabehar! Sikken nogle hyklere!

Poul Madsen har siden sin tiltræden måttet se avisen miste 30 pct. af sit oplag, så man nu er nede på 70.000 dagligt. Det er en udvikling, der vil fortsætte og ifølge avisens beregninger, så er printavisen stendød om ca. 5-7 år kun undergået af BT, der ifølge den samme beregning skulle gå ind ca. 2 år før. Herefter vil forretningen Ekstra Bladet fortsætte udelukkende på nettet.

Som det sikkert er læserne bekendt, så har denne blogger aldrig forstået, hvordan det kan være at mediedanmark fortsat inviterer Poul Madsen til mediedebatter efter at han for kun et år siden lod en uskyldig mand med navns nævnelse hænge ud på forsiden for et ungpigemord. I normale samfund burde den slags have fået konsekvenser, men ikke i Danmark, hvor Ekstra Bladet tilsyneladende har en særstatus. Avisen har en ret til at kræve undskyldninger og afbigt af alle andre, der kvajer sig, men avisen selv og dens ansvarshavende chefredaktør er totalt fritaget for at beklage sine gerninger. Ekstra Bladet har en slags licens til at hænge uskyldige mennesker ud, uden at det får nogen konsekvenser. Måske hænger det sammen med, at Poul Madsen har fået denne licens af pæne mennesker og samfundsstøtter som den tidligere Nationalbankdirektør Erik Hoffmeyer, JP/Politikens hus adm. direktør Lars Munch og samme koncernbestyrelses stærke mand tidl. JP-chefredaktør Jørgen Ejbøl. Politikerne tør i hvert fald ikke røre Poul Madsen, mediedanmark lader helst som ingenting, mens Madsens gamle kolleger på TV2 lukker øjnene og inviterer ham fast i News til at kommentere, hvad som helst '“ også gerne emner, som han tydeligvis er helt spejlblank på.

Vi lever i et samfund, hvor toppolitikere risikerer at komme på forsiden af tabloidaviser for at have fået et rabatkort af et tøjfirma, mens Ekstra Bladets chefredaktør uden nogen sanktioner hænger folk ud for ungpigemord, som de ikke har begået. Det er en reel skandale, som vi som samfund bør forholde os til. Hvis ikke lovene kan sanktionere, så bør mediedanmark jo gøre det selv. Fx ved at udelukke Poul Madsen fra seriøse mediediskussioner. Ved at sige fra – og sige nej – i det daglige.

Ekstra Bladets ærlige udmelding om, at man ønsker en ny regering ses tydeligt. Forrige lørdag udkom avisen således med et særtillæg prydet med Helle Thorning-Schmidts kontrafej, og endnu et interview, som var en stor hyldest til rød bloks leder og statsministerkandidat. Det har hun ærligt fortjent, fordi S '“ og deres pressetjeneste '“ gør det fortrinligt for tiden. Også med at pleje forbindelserne til rød bloks nye bedste ven blandt tabloidaviserne.

Samtidig med er Jan Kjærgaard gået ombord i Lars Løkke Rasmussens fortid og nutid. Han rekvirerer rutinemæssigt samtlige bilag fra Løkkes rejser og repræsentation og står efterfølgende på hovedet i dem i håbet om at finde uregelmæssigheder (Det samme gør i øvrigt et freelancebureau med tilknytning til 3Fs “Fagbladet”). Det har desværre ikke rigtig givet pote her på det sidste, så derfor har Kjærgaard blevet nødt til at skrive om Lars Løkkes boligforhold. Her har han forsøgt at sandsynliggøre '“ men ikke bevise '“ at Løkke er teknisk insolvent og har fået særbehandling af realkreditinstitut. Beklageligvis for Ekstra Bladet '“ og avisens selvfølelse som samfundets vagthund ( i hvert fald når det gælder blå bloks fornemste mænd og kvinder) så har de øvrige medier ikke rigtig købt historien om, at Løkke skulle være på fallittens rand selv om, at han prædiker økonomisk mådehold.

Det har fået Poul Madsen til for nylig at græde ud på fagbladet Journalistens hjemmeside, hvor han klager over, at ingen andre medier tager Ekstra Bladets 'afsløringer' om personforhold alvorligt og i et tilpas omfang viderekolporterer deres historier. Ekstra Bladet føler sig således overset og savner anerkendelse af de øvrige medier til trods for deres patetiske millionkampagne om 'Ekstra Blads-effekten', som de færreste opdagede og endnu færre tog alvorligt.

Sikkert i dyb fortvivlelse over at ingen bed på “hushistorien” så har Jan Kjærgaard til gengæld endnu engang forsøgt at leve op til Ekstra Bladets selvopfattelse – som ud over at være selvbestaltet dommer – også omfatter at være Vorherres repræsentant her på jorden.

Forleden konkluderede “Dr.” Jan Kjærgaard således på baggrund af et interview med statsministerens far, at sidstnævnte var døende af kræft. På nettet lød overskriften: 'Lars Løkkes far er ved at dø af kræft'. Dagen efter kunne Løkkes far fuldstændigt i BT afvise Dr. Kjærgaards spekulationer.

Blandt andet på baggrund af de to nævnte eksempler har jeg under en debat på Journalisten.dk konstateret at Poul Madsen har en uanstændig redaktionel linje og leder et slæng af ulækre skribenter. Det fik avisens tillidsmand på banen og andre medarbejdere, som følte sig uretfærdigt ramt af kritikken. De skallesmækkende mimoser på Ekstra Bladet er meget uvant med harsk mediekritik og føler tilsyneladende deres ære krænket. Det må de nok leve med ligesom statsministerens far og den uskyldige mand fra Herning, som avisen hængte ud som ungpigemorder med navns nævnelse. Helt patetisk er Dr. Kjærgaard ynkelige forsvar for sig selv, hvor han mener, at det i virkeligheden er BT, der har et problem, når avisen lader Løkkes gamle far komme til orde og afvise Kjærgaards hjemmestrikkede diagnose i avisen om, at førstnævnte skulle være terminalpatient.

Følgelig står det klart for enhver, at Ekstra Bladet med historien om Løkkes far har brudt igennem nye bundlag, som burde afskrive avisen fra al samfundsdebat – præcis som det formodes at være tilfældet med redaktører af pornoblade, tarvelige magasiner og deslige.

Dog bør avisen hædres for én ting: Dens stålsatte vilje til at gå imod avisens økonomiske interesser. Vi er en del, der står klar til at lykønske Ekstra Bladet med en ny rød regering, hvis mulige socialminister formentlig hedder Mette Frederiksen. Den nye socialminister har afskaffelse af prostitution som mærkesag, og bliver den gennemført med de radikale, SF og Enhedslistens stemmer, hvilket ikke er utænkeligt, så mister avisen ifølge uofficielle tal i omegnen af 26 millioner kr. på grund af derved mistede – og til den tid ulovlige – indtægter fra massageannoncer i printavisen og på nettet. Det er i sandhed idealisme, der vil noget. At frasige sig ussel mammon for at få en ny rød regering. Hatten af for det!

P.s. Men husk at du betaler over skattebilletten for, at Dr. Kjærgaard og Poul Madsen kan udstede dødsdomme og livstidsdomme helt uden konsekvenser som følge af avisens momsfrihed…

Om forfatteren

Jarl Cordua cand.polit, radiovært samt politisk kommentator. Vært på det politiske program "Cordua & Steno", der sendes hver torsdag kl 10-12 på Radio 24Syv. Indehaver af Jarls Blog siden 2006. Født 1969 i Rønne. Bor i Hellerup. Kontaktoplysninger: jarlATjarlcordua.dk Telefon: 2663 4128

    108 Comments

  1. Jan E. Jørgensen

    sagde den 9. februar 2011 kl. 23:10:

    Fremragende Jarl! Madsen kaster med kampesten og bor i et hus af krystal. Nyt er det vel ikke, men EB bliver værre og værre – og får mindre og mindre berettigelse som samfundets vagthund.

  2. L. Rasmussen

    sagde den 9. februar 2011 kl. 23:22:

    Fuldstændig enig i stort set alle disse betragtninger. Men det er hverken nyt eller overraskende, at EB og bladets journalister ter sig på denne måde. Højst er det nyt, at bladet nu støtter en rød opposition, men ikke at man åbenlyst lægger sig på oppositionssiden.

    BT er ikke meget bedre. Men det værste er faktisk, at det ikke længere er forbeholdt tabloidaviserne at bedrive underlødig og ind imellem personskadelig løgnagtig journalistik. Det er både nyt og skræmmende, at de øvrige medier i tidsmæssig jagt på opdateringer af internetaviserne viderebringer EBs og BTs vås blandt andet ved ukritisk at poste de dødsyge Ritzau-telegrammer. Det er måske denne blåstempling, der så i næste led medfører, at man skal se Poul Madsen udbrede sine forvrøvlede holdninger især på TV2News i tide og utide.

    Det er svært at sige, hvordan man bremser uvæsenet. Man kan ikke komme det helt til livs, bl.a. fordi det er en gammel traditionsrig form for journalistik, der åbenbart “sælger” især ved besøg på netaviserne. Om økonomiske sanktioner pålagt af et nyt juridisk organ med pressenævnet som rådgivende vil være en løsning, kan jeg ikke helt gennemskue. Men at det bliver mere og mere utåleligt, kan vi kun være enige om.

  3. David Garby

    sagde den 9. februar 2011 kl. 23:28:

    Det er måske værd at nævne i forbindelse med de faldende oplagstal, at Ekstrabladet.dk er Danmarks suverænt største nyhedssite med 1,4 millioner brugere og over 33.000.000 besøg om måneden.
    Det er, målt på besøg, lige knap dobbelt så meget som B.T. på 2.pladsen og mere end tre gange så meget som jp.dk på 3. pladsen, så de må jo gøre nogen ting rigtigt på det fine Ekstra Bladet.

    Men du har ret i, at Poul Madsen er et kæmpefjols og Jan Kjærgaard er et menneske med en slet karakter.

  4. Søren Andersen

    sagde den 9. februar 2011 kl. 23:40:

    Jeg har svært ved at se, hvorfor et forbud imod at købe sex vil betyde, at Ekstrabladet mister sine indtægter ved prostitutionsannoncer. Det er jo kun køberne, man vil kriminalisere, ikke de prostituerede, der også efter et eventuelt forbud helt legalt vil kunne markedsføre og sælge seksuelle ydelser. Og nej, kvinderne vil heller ikke kunne straffes efter straffelovens bestemmelser om medvirken.

    Det er en lidt mærkelig retsstilling de røde partier og deres radikale håndlangere vil indføre, men i socialistisk optik fremstår ‘kvinden’ altid som det evige offer.

  5. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 9. februar 2011 kl. 23:48:

    Hvad er det der er det største kritikpunkt for dig, at EB chefredaktøren støtter Efterlønnen eller at tabloid avisen EB dyrker en form for journalisme der heldigvis er forbeholdt denne type aviser.

    At blå blog har mistet Bent Falbert kan meget vel vise sig at være skæbne svangert for blå blok. Han har været jer en god mand.

  6. Jarl Cordua

    sagde den 9. februar 2011 kl. 23:54:

    5. Jeg lykønsker jer med Poul Madsens opbakning. Ekstra Bladet og rød blok fortjener hinanden 😉

    Skulle der i øvrigt være en enkelt, som kunne tænke sig at vide, hvor Poul Madsens storebror, som fik ham ind i DKU i Esbjerg står i dag, så kan man herunder læse om hans videre politiske skæbne.

    Madsens storebror er – eller har i hvert fald været indtil for nylig – folketingskandidat for Enhedslisten:

    http://www.nordjyske.dk/aalborg/forside.aspx?ctrl=10&data=28%2C3308699%2C2875%2C4

  7. L. Rasmussen

    sagde den 10. februar 2011 kl. 00:05:

    6

    Og?

    Lad nu være med at bedrive EB-journalistik 🙂

  8. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 00:09:

    7. Ja det er da en interessant oplysning.

    Men det er da muligt at Poul Madsen siden er blevet borgerlig. 🙂

  9. L. Rasmussen

    sagde den 10. februar 2011 kl. 00:16:

    8
    Meget lidt kunne interessere mig mindre end Poul Madsens bror – eller hans egen politiske løbebane. Hvad der derimod interesserer mig, er det, du er inde på i det oprindelige indlæg, og hvordan man kommer skraldespandsjournalistikken (nu i bogstaveligste forstand) til livs og fremover undgår, at Poul Madsen får lov til at retfærdiggøre sig selv og sin bande i Presselogen igen-igen.

  10. CHA

    sagde den 10. februar 2011 kl. 07:59:

    Kære Jarl.

    Hvis jeg betaler for momsfritagelse over skattebilletten, så betaler jeg også for arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring, som S-SF påstår.

  11. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 08:06:

    10. Ud over at deres ydelser er momsfritagede, har de så også lov at trække deres momsudgifter fra ligesom aviserne?

  12. knud kristensen

    sagde den 10. februar 2011 kl. 08:31:

    Husker at Erhard Jakobsen en gang under en tv-debat opfordrede til at man/politikerne ikke forholdt sig til det som står i EkstraBladet.

    Jeg troede egentlig at det var fordi BT har været pro-blå i lang tid at EB valgte det modsatte synspunkt. De har da altid været hinandens rasmus modsat.

    “blandt gamle venner sikkert kaldet 'DKU-Poul' '“ har en mission:” øh er det en form for psyko-analyse af de gamle venner 🙂

  13. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 08:34:

    12. Slet ikke. Jeg overlader det helt til “kompetente kræfter” som Dr. Jan Kjærgaard at stille diagnoser.

  14. Peter Adolfsen Løhmann

    sagde den 10. februar 2011 kl. 08:42:

    @Jarl Cordua, 6
    Det er svært at være uenig i dit oprindelige indlæg, men der synes ikke at være sammenhæng mellem, at du i din kommentar (6) skriver, at Poul Madsen kom ind i DKU via sin storebror, og at der i den artikel, du linker til, står, følgende om storebroderen: “Aldrig kommunist, men aktiv i SFU og SF 1970-75”.

  15. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 08:55:

    14. Ja, jeg ser hvad du skriver. Jeg bemærker også at storebror Madsen er i VS fra 1975 og nu er i Enhedslisten.

    Taler han sandt? Nogle har det jo med at fortrænge deres kommunist-fortid.

    Eller er jeg forkert oplyst?

    Jeg har ikke desto mindre en kilde, der påstår at Madsen og hans storebror var i DKU i Esbjerg og konstaterer yderligere, at oplysningerne heller ikke er blevet bestridt.

  16. Bræstrup

    sagde den 10. februar 2011 kl. 09:02:

    Jarl, det kunne da være en interessaant pointe at få afdækket: Må man – hvis S+Sf får gennemført deres forbud mod køb af sex – fortsat reklamere for ydelserne?

    Er der ikke en journalist som kan få afdækket det?

  17. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 09:09:

    16. Fx en Ekstra Blads-journalist? Det er dem som “tør hvor andre tier…”, ikke? De mener i al fald selv at de er så vigtige for samfundet og så henvender de sig målrettet til “netundertrøjerne” formentlig den samme målgruppe, der især gør brug af disse særlige ydelser og derfor helst køber printavisen 😉

    Men avisen har vist alt for travlt p.t. med at fortælle læserne, hvor “skideperfekt” Helle Thorning-Schmidt er samtidig med at de vil lægge Løkkes far i graven og græde ud på journalisten.dk over at ingen vil krediterer dem for deres “afsløring” af at Løkke med sit hus er teknisk insolvent…

    “Det er ikke let at være Ekstra Bladet med det BT”, som Dan Türell skrev i en sang for mere end 30 år siden.

  18. Anders J

    sagde den 10. februar 2011 kl. 09:58:

    Det er et god indlæg, Jarl.

    Du er jo tydeligt kritisk over for “Politikerne siger dit, men gør i virkeligheden dat”-historier

    Men er der ikke også her et relevans-kriterium?

    Enig i, at historier om Ellemans skraldespand, Løkkes boliglån, Pinds kreditkort osv. er dybt irrelevante.

    Men hvad med Thornings mands skatteforhold, Mette Frederiksens valg af privatskole og Kjær som en dårlig betaler, der gør livet surt for små selvstændige erhvervsdrivende?

    De hører jo til samme type af historier, men dem finder jeg tværtimod meget relevante for offentligheden.

    Altså jeg vil gerne oplyses om, at Mette F. tordner mod forældrer, der bruger privatskoler, og når hendes eget lille pus, så skal i skole – jamen så er kun en privatskole i den mondæne Hareskovby da god nok.

    Og hvis BT og Ekstrabladet eller kunne finde ud af at bruge et relevans-kriterium, så har de to medier jo deres berettigelse i og med, at alle andre er for fine til at køre med den slags historier. Eller hvad?

  19. Mikael

    sagde den 10. februar 2011 kl. 10:15:

    @18

    Dit indlæg siger vel det hele. EBs ulækre historier er gode nok når bare de handler om “de røde”.

  20. Anders J

    sagde den 10. februar 2011 kl. 10:21:

    19. Nævnte også Henriette Kjær, så den kritik holder ikke.

    Men altså, nu er det jo oftest venstreorienterede politkere, der tager patent på at være “gode” mennesker i kraft af deres politiske holdninger. Så de er selvfølgelig også særligt udsatte i forhold til dobbeltmoral.

  21. Mikael

    sagde den 10. februar 2011 kl. 10:50:

    EB er EB – man kan jo bare lade være med at læse avisen. Og evt. slukke for tv når Poul Madsen optræder.

    Ude i den virkelige verden er der rigtige skandaler at tage fat på:

    http://jp.dk/indland/article2334921.ece

  22. CHA

    sagde den 10. februar 2011 kl. 10:54:

    11. Kære Jarl.

    Jeg forstår godt hvad du mener, men jeg mener blot, at det er principielt forkert at påstå, at nogens lovlige mangel på skattebetaling, betyder at det er skatteyderfinansieret. Hvis pengene som udgangspunkt er borgernes (eller virksomhedernes), så kan en mindre skattebetaling, ikke betales af andre.

  23. kirsten

    sagde den 10. februar 2011 kl. 11:02:

    Når Jarl Cordua leger Vorherre..

    Den borgerlige regering HAR Tv2,TV 2 News, JP, Berlingske, børsen BT..Og Medierne danser efter CEPOS`s pibe, igen styret af regeringen. politik.
    Tør dine øjne og tag en tudekiks..

    Nu kommer der også TV 2 News i Stogene, er det meningen vi skal hjernevaskes af den regeringsvenlige kanal. Her i København er der TV 2 News i gadebilledet, bl a lejer butikker plads ud til kanalen i butiksruderne. TV 2 News er i stuen i Falconer Centret mm. På TV 2 hjemmeside praler de af at flere eksperter mener at TV 2 News kan afgøre det kommende valg.
    SUK…..

  24. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 11:03:

    21. Så må du hellere starte din egen blog…hvor du kan køre dine egne kæpheste…

    22. Hvis man er undtaget skattebetaling, så er man de facto subsidieret. Sådan ser økonomer i hvert fald på det. At du af ideologiske grunde anskuer det anderledes: Tjah, det er der vel ikke så meget at sige til. Det ændrer jo ikke ved at trykte medier får særbehandling ift. andre erhvervsgrene. Det er jo forvridende på alle måder, hvis vi skal være meget ideologiske.

  25. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 11:07:

    23. Spiller jeg Vorherre? Jeg udsteder da ikke dødsdomme offentligt bl.a. af den grund, at jeg ikke er læge. Det er Jan Kjærgaard mig bekendt heller ikke.

    Jeg genkender ikke dit billede af “den borgerlige presse”. Jeg synes de er yderst kritiske overfor regeringen. Gid de var ligeså kritiske over for Fair Løsning, som ingen økonom forstår, hvordan hænger sammen eller kan redegøre for.

    Men jeg noterer mig, at du er glad og tilfreds med at Ekstra Bladet er i rød lejr. Det forstår jeg godt.

  26. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 11:14:

    I øvrigt kunne jeg ikke lade være med at ryste på hovedet over endnu en absurditet.

    Poul Madsen har ifølge EB i dag ved en auktion til fordel for kræftramte børn udloddet muligheden for, at man kan få en dag i chefredaktørens stol.

    Kræftramte børn kan så – i teorien – få gavn af, at chefredaktøren godkender historier, hvor kræftramte bedsteforældre af avisens ulækre skribenter bliver spået, at de er ved at gå i graven.

    Jeg siger velbekomme!

    Poul Madsen har ingen skam i livet. Mediedanmark er bare ligeglade.

  27. kirsten

    sagde den 10. februar 2011 kl. 11:26:

  28. Claus T.

    sagde den 10. februar 2011 kl. 11:35:

    Så vidt jeg er orienteret, har Ekstra Bladet det journalistiske princip, at man er modstander af den til enhver tid siddende regering – uanset partifarve.
    At EBs journalistik er uvederhæftig er vistnok det, man på godt dansk kalder “old news”!
    Her adskiller bladet sig i øvrigt på ingen måde fra BT.
    Spørg bare Helle Thorning og Søren Pind!

  29. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 11:40:

    28. Sådan kan man vælge at anskue verden. Resignerende, kynisk og opgivende. Man kan også vælge at påpege og udstille hykleriet i et naivt håb om, at man henad vejen kan ændre tingenes tilstand.

    Fx. hvis avisen fik skiftet redaktøren ud. Det er faktisk ikke et synspunkt, som jeg står alene med. Heller ikke i mediedanmark, kan jeg forstå. Næppe heller blandt EBs medarbejdere.

    Sådan er vi jo så forskellige 🙂

    I øvrigt er alle medier pr. definition og efter egen selvopfattelse kritiske overfor alle magthavere. Det er ikke noget EB står alene med.

    Men efter et par uger, hvor Løkkes far er blevet aflivet og hans privatøkonomi fremstillet som på fallittens rand og hvor EBs ledere skriger på en ny regering samtidig med at man laver reklameindstik, som ifølge Michael Kristiansen “der ikke kan fås for penge”, så har man da lov til at undre sig over, hvorvidt chefredaktøren med sin fortid på den yderste venstrefløj og hang til kælne interview med Thorning egentlig lever op til EBs målsætning om at være kritiske overfor alle. Jeg er da kommet i tvivl.

  30. Mikael

    sagde den 10. februar 2011 kl. 11:43:

    @ 29

    Så du smider brænde på bålet for at få gang i en “Fyr Poul Madsen kampagne” – det er jo helt Ekstra Blad’sk…

    😉

  31. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 11:45:

    20. Hey. Jeg er bare en fyr med en blog.

    Jeg bilder mig slet ikke ind, at jeg har den slags evner eller indflydelse.

    Næh Poul Madsen får da lov at fortsætte sit virke sammen med sit slæng af ulækre skribenter.

    Men jeg bruger min ytringsfrihed som alm. borger til at sige fra her på bloggen.

    Det er såmænd det hele.

  32. Claus T.

    sagde den 10. februar 2011 kl. 13:35:

    29.
    Det er da helt nyt for mig, at EB har en målsætning om at være kritisk over for alle!
    Siden hvornår er det princip blevet knæsat?

    Er sandheden ikke bare, at alle medier er partiske?

    Jeg synes ikke, partiskhed er EBs problem. Det er da fint nok, og under alle omstændigheder et vilkår man må affinde sig med, så længe vi har ytringsfrihed.

    Derimod synes jeg, EB ofte bedriver dårlig kampagne-journalistik. Dét har de i dén grad til fælles med BT, jf. kampagnerne mod Søren Pind og Helle Thorning.

  33. Toft

    sagde den 10. februar 2011 kl. 13:52:

    Jeg kender ikke Poul Madsen fra andet end aviser og TV. Men han må da have stået helt i sidste række, da der skulle deles samvittighed ud.

    Også Qvortrup (uden sammenligning i øvrigt) havde en snert af den kynisme, da han var på Se og Hør.

    Det er flot (og dristigt) at du Jarl, går i flæsket på alt det platte, meningsløse, ondskabsfulde osv, som visse medier bringer til torvs.

    Det vil vist ikke udelukkende gøre dig populær:-)

    Helt i stil med Ole Sohn`s totalt uforståelige (og for mig utilgivelige) beundring af Sovjettyranniet, er det også (for mig) helt uforståeligt, at rimeligt veluddannede journalister (undskyld Jarl) kan bringes til at skrive den slags.

    Hvis chefen (Poul Madsen) forlanger den slags, har man jo lov til at sige fra.

    NB. Nu jeg lige nævnte Qvortrup, havde han et “superspin” (til gavn for rød blok) i sine kommentarer til statsministeren pressemøde tirsdag.

    Løkke betonede, at på trods af Amagerbankens konkurs, var der stadig overskud på bankpakkerne.

    Qvortrup vente den “flot” rundt og sagde…..at ligegyldigt hvordan Løkke vente og drejede tallene,
    så ville staten få MINDRE OVERSKUD end før antaget. (frit citeret).

    Her troede jeg lige (rød bloks påstand), at det var skatteyderne der skulle BETALE. 🙂

  34. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 13:58:

    33. Jeg føler mig på ingen måde ramt. Tværtimod. Jeg er uddannet på et rigtigt universitet endda med en Mastergrad som cand.polit. fra KU.

    Så jeg må tilstå at jeg har ikke gået på “den fine højskole” oppe i Ã…rhus for tidligere drop-outs fra Uni.

    I øvrigt er det fine ved DJØF, at man også kan få pressekort gennem denne forening, så man slipper for at mænge sig med alle hyklerne og de oversete genier i DJ. 🙂

  35. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 14:00:

    33. Qvortrup er helt opgivet af de borgerlige partier. Han anses for at være fuldstændig og aldeles i SFs Claus Perregaards sold. Det synes jeg også man kan høre på hans kommentarer, hvor alt hvad S-SF foretager sig er genialt, mens Løkke konstant dummmer sig.

  36. Toft

    sagde den 10. februar 2011 kl. 14:01:

    34. Med undskyld Jarl mente jeg, at jeg benævnte journalister som “rimeligt veluddannede”. Din holdning til uddannelsen er jo “rimeligt” kendt 🙂

  37. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 14:06:

    36. Til gengæld har jeg stor sympati for erhvervets mange dygtige udøvere, at de forleden under statsministerens pressemøde skulle bruge tid på at høre på en tilsyneladende meget selvsikker, men til gengæld ikke voldsomt seriøs kvindelig journalist fra Anders Lund Madsens Det Nye Talkshow, der ville have Statsministeren til “at sige noget sjovt”

    Signe Molde, som hun hed, havde da bestemt sine (ydre) fortrin, men jeg forstår ikke hvorfor Statsministeriet ikke sorterer lidt pressekorpset. Indfør dog en løs akkreditering, så landets store og halvstore medier får mulighed for at stille spørgsmål og så ignorer alt det lette kavaleri.

  38. Toft

    sagde den 10. februar 2011 kl. 14:06:

    36. Øv. jeg vrøvler. Der skule stå din holdning ….er meget kendt.. -(

  39. Toft

    sagde den 10. februar 2011 kl. 14:17:

    37. Meget enig. Men fy 🙂 Du får alle ligestillings fanatikerne på nakken (ydre fortrin) 🙂 Uha.

    Hvor kommer dog denne helt vildt overdrevne tro på eget værd fra???

    Løkke er STATSMINISTER om man kan lide det eller ej!

    Kræver det ikke et minimum af respekt.?? Om ikke for andet, så for embedet.

  40. Michael Søndergaard

    sagde den 10. februar 2011 kl. 14:27:

    Meget enig med dig Jarl i mange af dine betragtninger omkring Ekstra Bladet, men synes dog, at du er lidt generaliserende overfor folk, der har gået på Journalisthøjskolen. Det er jo ikke alle, som der er uddannet fra denne institution, som er inkompetente, hvilket du ellers konstant forsøger at gøre opmærksom på…
    Mig bekendt er der ikke synderligt mange drop-outs fra uni på Journalisthøjskolen… Og blot fordi man er uddannet fra et universitet er det jo ikke ensbetydende med, at man er et orakel…

  41. Jan Christensen

    sagde den 10. februar 2011 kl. 14:35:

    35, I SF var de ellers ikke voldsomt begejstrede, da Qvortrup blev udnævnt til politisk redaktør på TV2 og TV2 News for lidt mindre end to år siden. Her er Holger K. Nielsens reaktion: “Henrik Qvortrup har udelukkende beskæftiget sig med bare patter de sidste mange år. Det er mig en gåde, hvordan det kan kvalificere ham til at blive politisk redaktør på TV2.”

    Til forsvar for Qvortrup må man sige, at Holger K. faktisk ikke havde ret: Qvortrup fortsatte sin kommentatorvirksomhed i hele sin tid på Se & Hør, og faktisk siges det, at den i hele perioden så at sige var hans hjertebarn.

    Til gengæld havde han pludselig ikke tid til at skrive den biografi om Anders Fogh, han ellers tidligere havde annonceret, men det er en anden sag…

  42. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 14:36:

    40 Du har ret. 🙂 Det er en grov generalisering og der findes mange dygtige journalister. Ikke mindst på Christiansborg.

    Nej orakler er vi med universitetsgrad ikke. Blot væsentligt bedre uddannede end journalister.

  43. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 14:38:

    39. Hun så da godt ud. Gjorde hun ikke? Det var da det eneste formildende ved hendes pinlige optræden, som jeg ser det.

  44. Anders J

    sagde den 10. februar 2011 kl. 14:53:

    33.+35. Overkompenserer Qvortrup ikke bare for sin tid hos Fogh? Akkurat som Hans Engell på Ekstrabladet?

    De har begge været så bange for at få prædikatet “farvet” i kraft af deres fortid. Ironisk nok er de nu blevet det – bare med modsat fortegn.

  45. Michael Søndergaard

    sagde den 10. februar 2011 kl. 15:21:

    Ingen tvivl om at I er bedre uddannede… Dog er der mange journalister, som alligevel formår at arbejde på lige fod med akademikere rundt omkring på diverse arbejdspladser… Her på min arbejdsplads er vi en blandet skare af DJH-uddannede og RUC-uddannede journalister samt akademikere fra KU, og der er ikke den store forskel på vores måde at arbejde på…

    Tak forøvrigt for en superblog… Den er ekstrem læseværdig…
    Nu nævnte du selv Niels Ditlevs skifte? Jeg blev overrasket, da jeg forleden læste om det! De gange jeg har hørt Ditlev på News, har han lydt som en herre, der støtter rød blok. Så umiddelbart må det da være svært at pludselig skulle arbejde for blå blok? Og hvad med timingen – hvis der kommer valg snart, ryger hans job så ikke? Eller er man som pressechef i et ministerium fastansat i modsætning til de særlige rådgivere? I så fald kan det jo være, at han har taget imod tilbuddet for blot at vente på, at hans egne ‘røde’ venner kommer til?

  46. Jarl Cordua

    sagde den 10. februar 2011 kl. 15:27:

    45. er hans i en fast stilling. Dvs. han er IKKE særlig rådgiver.

    Jeg opfatter nu Ditlev som kritisk ift. de til enhver tid sidende magthaverer. Problemet med ham og EB er at de ikke har læsere til andet end skandaler. I hvert fald er det kun det, som man satser på i printavisen fremover.

    Om Ditlev er til rød eller blå blok? Tjah. Jeg tror mest af alt at han hører til i sur blok 🙂

  47. Anders J

    sagde den 10. februar 2011 kl. 15:31:

    Det bliver ikke for børn, når man fanger både Ditlev og Bertel på en dårlig dag 🙂

  48. David Garby

    sagde den 10. februar 2011 kl. 15:38:

    44. Det opvejes, på den blå side, vel lidt af, at de røde skal trækkes rundt med Peter Mogensen, der ganske vidst mener at alt var bedre under Nyrup, men som ikke har mange pæne ting at sige om de nuværende S-SF-samarbejde.

  49. Jan Christensen

    sagde den 10. februar 2011 kl. 16:06:

    46, jeg ved ikke, om Niels Ditlev er sur. Når man har set ham blive interviewet på TV2 News i morgenfladen, virker han ganske omgængelig. Det, jeg vil huske ham for, er, at han altid har siddet og gnasket på tyggegummi under statsministerens Tirsdagspressemøder, og at han altid plejer at kigge den anden vej – for nu at sætte en tyk streg under sin desinteresse – når han sammen med andre journalister har interviewet politikere på Christiansborgs gange.

  50. Til grin

    sagde den 10. februar 2011 kl. 21:56:

    @ Garby

    “Trækkes rundt med Mogensen”. Hvordan kan oppositionen i fuldt alvor mene at han er et problem for dem ?

    Vi taler trods alt om en mand der betragter DF som krypto-nazister, og udlændingedebatten som et rent taktisk spil fra racisternes side.

    Af alle landets kommentatorer er han da den vi med størst sikkedhed kan sige hvad han stemmer, og hvem han arbejder for skal i regering efter valget.

    Og det ændrer hans pseudo-kritik af S-SF’s økonomiske politik da ikke ved.

  51. Anne Wedege

    sagde den 10. februar 2011 kl. 23:43:

    Fremragende kommentar men der er en faktuel fejl: Ekstra Bladets oplag er 65.000. Til sammenligning er BT nu større med et oplag på 68.000.

  52. Jan Eskildsen

    sagde den 11. februar 2011 kl. 00:07:

    Ekstrabladet har mistet 80 procent af oplaget siden deres velmagtsdage. I går havde de en spisesedel, der forkyndte, at man kunne se noget af en kvindelig tennisspillers overkrop gennem hendes kjole. Avisen tør lefle for husarerne og den laveste fællesnævner, og man håber på at sælge et par aviser mere. Samme håb har man haft i 20 år, men effekten har været omvendt, og oplaget er lavere end nogen sinde. Alligevel fortsætter man stilen, og med den nuværende redaktør er der ingen udsigt til bedring, tværtimod. Deres statstilskud kan passende uddeles til seriøse bloggere.

  53. Anders M.

    sagde den 11. februar 2011 kl. 00:16:

    Jeg kunne nu egentlig godt lide EB engang hvor den var fræk i ordets bedste betydning og bla. Poul Borum, John Chr. Jørgensen og F.P. Jac hævede niveauet.
    Nu er den mest en underlig blanding af nyfigen moralisme, bornerthed og misundelse.
    Efter Jeppe Kofod sagen, hvor Poul Madsen tog et nyt standpunkt i medierne hver dag, har jeg ikke rørt bladet.

  54. Jarl Cordua

    sagde den 11. februar 2011 kl. 08:16:

    18. Du nævner “Pinds kreditkort” som en sag. Der var tale om et “rabatkort” fra Sand, som i øvrigt også Helle Thorning og Henrik Sass havde modtaget viste det sig. Forinden havde S-forbrugerordfører ellers været ude og være meget forarget på Pinds vegne.

    Jeg forundres stadigvæk over at et rabatkort, hvor man får 30 pct. kan være en sag, som BT valgte at smække på forsiden. Det burde være reserveret grove forbrydelser.

    Enhver venstremand ville nikke anerkendende, hvis man kan få 30 pct. hos et tøjfirma rabatkort eller ej.

  55. Anders J

    sagde den 11. februar 2011 kl. 09:03:

    54. My mistake – rabatkort ikke kreditkort. Og jeg kan sagtens huske, hvordan både ham den tåbelige Benny Engelbrecht og Kamal, undskyld “Oliver”, legede forarget i pressen. Som jeg skriver, så falder den historie for alle relevans- og væsentlighedskriterier.

    Men i dit indlæg lyder det næsten som om, at alle personhistorier er irrelevante. Jeg synes, at de historier, der udstiller politikeres dobbeltmoralisme – hvor der ikke er overensstemmelse mellem politiske holdninger og personlig ageren – er meget relevante. Thorning, Frederiksen, Kjær for at tage nogle nylige, som du også selv har beskæftiget dig med.

    Nu nævnte du selv Søren Pind. Han skriver i et blog-indlæg http://sorenpind.blogs.berlingske.dk/2010/06/23/syndrom/

    “I sidste ende må den politiske kamp stå om substans. Om troværdighed. Om hvorvidt man faktisk kan regne med, at når politikere siger noget, så lever de det også ud. At man selv siger et, og gør noget andet, er noget af det mest nederdrægtige, når man har magten til at bestemme over andre menneskers liv, ære og velfærd.”

  56. Jarl Cordua

    sagde den 11. februar 2011 kl. 10:26:

    55. Jeg er ikke imod personhistorier og de vil være der – uanset hvilket synspunkt, man i øvrigt indtager til dem.

    Men i al stilfærdighed mener jeg at kunne konkludere, at bommen for “vigtige” og relevante personsager, som fortjener at blive omtalt i BT og EB er sænket betragteligt i de senere år.

    Det ses fx. med Pinds, Thornings og Sass’ kortsag, men der også andre eksempler.

    Så jeg er enig med Pind.

    Løkkes “hussag” er en tydeligvis meget strammet tabloidting af spekulativ karakter. Det fremgår jo tydeligt, når man konstaterer, hvad Jan Kjærgaards “beviser” består af. Den historie er dog ikke desto mindre indenfor skiven målt med den tabloid-målestok, som mange redaktører og journalister gerne anvender. Det var historien om Løkkes kræftsyge far, der snart skulle dø, til gengæld ikke. Mest af alt fordi den simpelthen var forkert.

    Og det er jo lige netop den slags, som en redaktør som Poul Madsen får en meget pæn hyre for at undgå.

    I øvrigt forekommer det mig at Jan Kjærgaard har som et personligt projekt at få væltet regeringen. Her kan man spekulere længe over motivet. Mit bud er, at han bl.a. qua sin kones udenlandske familie er vred på VKO på grund af dens stramme udlændingepolitik, og så er han sur på VK fordi den vil afskaffe efterlønnen. Men jeg spekulerer kun. Præcis som Jan Kjærgaard gør. Det er jo ikke forbudt.

  57. Jarl Cordua

    sagde den 11. februar 2011 kl. 10:53:

    52. Jan, EB får ikke egentlige direkte statstilskud, men i stedet momsfrihed (selvom at det er udtryk for det samme).

    Dvs. først kan de sælge deres produkter – både på nettet og på print UDEN moms.

    DERUDOVER:

    Kan de TRÆKKE INDKØBSMOMSEN fra!

    Kender du en branche med bedre rammevilkår? 😉

    Men giver det mening at støtte medievirksomheder blot fordi de udkommer på print dvs. man skal fælde skove og kunderne skal have sorte fingre før at det udløser disse momsbegunstigelser?

    Her er det i øvrigt ganske skuffende at de borgerlige vil fastholde disse regler mens S-SF faktisk har vist sig mest progressive og vil fordele støtten til andre medier.

    (Og det skriver jeg ikke for at komme i betragtning til støtte, for jeg lever faktisk også – lidt – af printmedierne…)

  58. L. Rasmussen

    sagde den 11. februar 2011 kl. 10:54:

    56

    Ja, du spekulerer, og det er ganske underholdende 🙂

    Det forekommer mig, at bommen er blevet sænket siden Brixtofte-sagen. Jeg spekulerer derfor på, om tabloidjournalisterne jagter en tilsvarende historie. De sender forskellige prøveballoner op, ryster træet så at sige (dvs håber på saftige tip fra omverdenen), og drømmer hver nat om, hvor køn Cavlingprisen vil være på kaminhylden. Med det niveau vi har set på det seneste, bliver det nu nok ved drømmen.

  59. Anders J

    sagde den 11. februar 2011 kl. 11:01:

    56. Det tror jeg, du har ret i. Og det kan vist kun gå en vej med den bom, nu hvor duoen Madsen/Kjærgaard har besluttet, at Ekstrabladets Borgen-journalistik primært skal bestå af personhistorier…

    Men er det heldigvis ikke sådan, at offentligheden – den øvrige presse, de fleste politkere (undtaget herfra bl.a. altså Benny og “Oliver”) osv. formår at skille skidt fra kanel?

    Thornings, Frederiksens og Kjærs personsager – samt Løkkes bilagssag i øvrigt – blev jo til egentlige politiske sager. Og det skyldes vel, at de havde en vis politisk substans.

    Rabatkortet og huslånet er jo derimod eksempler på person-“sager” som heldigvis aldrig rykkede – netop fordi offentligheden vurderede, at de var for tynde og spekulative.

  60. Pelle Dam

    sagde den 11. februar 2011 kl. 11:03:

    Hej Jarl. Din kritik af EB kan jeg på lange stræk tilslutte mig. Men du må sgu lige stikke piben ind og tage en tudekiks i forhold til åh hvor let rød blok har det i medierne. I perioder er pressen imod den ene blok, i perioder mod den anden – sådan er gamet. Det klæder dig ikke at beklage dig over det. //Pelle

  61. Jarl Cordua

    sagde den 11. februar 2011 kl. 11:04:

    58. Det er i øvrigt morsomt at Ekstra Bladet fx. ikke undersøger sagen om brintbiler og brinttankstationer i København. En fuldstændig konkret historie med masser af substans og som ligner en regulær skandale mht brug af borgernes penge på fis og ballade

    I gamle dage ville det formentlig være en historie som EB ville kaste sig over.

    I stedet forsøger man at finde et eller andet på statsministeren, hvor man konstruerer spekulative historier eller lægger hans far i graven.

    Det skriger jo til himmelen at et eller andet er fuldstændigt røget af sporet, hvad angår EBs redaktionelle linje.

  62. Jarl Cordua

    sagde den 11. februar 2011 kl. 11:06:

    60. Nu forholder jeg mig til EB og ikke generelt.

    Synes du der er meget balance for tiden hos EB? Reklameindslag med Helle T og så disse tynde historier med Løkke og hans far?

    Jamen jeg synes det er ok at EB vælger side. Kan vi så ikke bare slippe for hykleriet om at man er vagthund og render efter alle magthavere? Især når man på lederplads toner rent flag om at man vil have en ny regering?

  63. Jarl Cordua

    sagde den 11. februar 2011 kl. 11:09:

    59.

    Man kan jo spørge sig selv om mediestøtten er begrundet i EBs beslutning om at deres politiske dækning udelukkende skal bestå af personhistorier?

    Det var måske et spørgsmål som en journalist kunne stille Poul Madsens arbejdsgivere: Erik Hoffmeyer, Jørgen Ejbøl, Lars Munch og hvad alle de andre pæne mennesker og samfundsstøtter hedder og som skjuler sig bag Madsen?

    Men nu er det jo sådan, at liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiige den slags spørgsmål er der ingen journalister, der tør stille.

    Det er simpelthen “ukollegialt” og skidt for karrieremulighederne. Men ved jo aldrig om man får Poul Madsen som chef en dag… og de andre nævnte tilhører jo også den absolutte magtelite inden for medieverdenen.

  64. Christian

    sagde den 11. februar 2011 kl. 12:15:

    Jarl man – EB er ikke en avis – Det er ikke et nyhedsmedie – Det er ikke en kilde til information om samfundet – EB er ikke medlem af klub “den 4. Statsmagt”.

    EB er en teknikalitet som skal skaffe kapital til annoncørere. Og det løb kører voldsomt godt for dem. Med 1.4 mill. daglige “dull cow eyes” som klikker på både det ene og andet banner er de home-free og Madsen (den nisse) har løst sin opgave.
    Du retter smed for bager. Ideen er jo at en række andre medier burde sige “fint nok EB er nu Se & Hør, Kig Ind, Her og NU og Billed-bladet” Derfor beskæftiger vi os ikke med dem.
    Men at anklage Poul Madsen for at være dum at dukke op i presselogen og andre programmer er det fjollet. Så… Get with the program… Som Tom Cruise sagde i Vanilla Sky: THERE IS NO MURDER…

    Skulle du shame nogen var det da de andre medier for at behandle EB som et journalistisk nyhedsmedie!

  65. Jarl Cordua

    sagde den 11. februar 2011 kl. 12:27:

    64. Ja men der er jo i grunden også mit synspunkt. 🙂

  66. Christian

    sagde den 11. februar 2011 kl. 12:34:

    Hehehe…

    http://ekstrabladet.dk/112/article1502565.ece

    Et godt frisk eksempel på en inderligt uinteressant historie hvorom det gælder at der ikke er sammenhæng mellem overskrift og indhold.

    At selve artiklen er dybt uinteressant er netop pointen for “hvis overskriften får dig til at klikke er artiklen god…”

    MEN Jarl, du basher PM fordi han sælger en vare som er i vækst?
    Eller nej, Du basher PM fordi andre medier tager ham alvorligt?
    Eller du basher PM fordi han angiver at være en del af “den 4. statsmagt” uden at være det?
    Eller du basher PM fordi han er en klaphat?

    You choose!

  67. Mads Nyholm

    sagde den 11. februar 2011 kl. 13:07:

    Uden at ville lave en EB og udstille den forkerte på forsiden…Men der er vel ikke så mange der passer på den beskrivelse, og som har været drøftet en del på denne blog…:

    http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-37300929:erhvervsmand-sigtet-for-bedrageri.html?forside

  68. Jan Christensen

    sagde den 11. februar 2011 kl. 13:35:

    Off-topic: Så klappede fælden omsider for Erik Skov Pedersen: http://kortlink.dk/8r6p Godt, at det nu kun er et privat anliggende for ham og Henriette Kjær.

  69. Uffe

    sagde den 11. februar 2011 kl. 14:05:

    @ 62
    Jeg synes ikke, at den i øvrigt utilstedelige historie om Løkkes far kan bruges som argument for, at EB støtter rød blok. Hvem skulle dog få mere sympati for rød blok, fordi statsministerens gamle far er syg?

  70. Jarl Cordua

    sagde den 11. februar 2011 kl. 14:31:

    66. Jeg basher ham bl.a. for de sidste tre muligheder, du gav mig.

    69. Det er jeg sådan set enig i. Ikke den historie. Men der er ikke noget at diskutere for EB bl.a. på lederplads støtter en ny regering. Dvs. en rød regering. Det kan jo ikke undre med Poul Madsens fortid. Og avisens reklametillæg for Thorning sidste lørdag, hvor hun var så “skideperfekt” samtidig med at man spekulerer i historier om at Løkke er tekniks insolvent med sit hus gør jo, at ingen vel kan være i tvivl.

    EB er jo også bannerfører for kampagnen mod efterlønnens afskaffelse, og jeg tror i det hele taget at de har fået målt, at deres læsere er lidt rødere end gennemsnittet. Så derfor er de også rødere…

  71. Jarl Cordua

    sagde den 11. februar 2011 kl. 14:37:

    67. Jeg tror godt, at jeg ved, hvem det er 🙂

    68. Det er så din konklusion 😉

  72. Lars Andersen

    sagde den 11. februar 2011 kl. 14:53:

    Det var også i kun Ekstra Bladet man kunne læse at “Erhvervstop vild med rød plan”…

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1490178.ece

    Så er grænsen for misinformation forlængst krydset.

  73. Jarl Cordua

    sagde den 11. februar 2011 kl. 15:55:

    Det er så en tilståelsessag for Erik Skov Pedersen:

    http://www.bt.dk/danmark/erik-skov-pedersen-tilstaar-bedrageri

    Ja her hjælper nok ingen gamle mor…

  74. L. Rasmussen

    sagde den 11. februar 2011 kl. 16:09:

    Ja, så forstår man jo godt, at Henriette Kjær havde travlt med at komme ud – helt ud – inden det hele brasede ned om ørerne på dem.

  75. Henrik Juul

    sagde den 11. februar 2011 kl. 16:30:

    http://politiken.dk/debat/dagenstegning/ECE1193076/mors-mis/

    Ret god – og Sander er stukket af til Thailand…

    😉

  76. Per Bloch

    sagde den 11. februar 2011 kl. 21:36:

    Jeg er fuldstændig enig i din holdning til både EB og Poul Madsen. Men synes måske ikke at det behøver bliver udbasuneret helt så aggressivt….

    Jeg tror der er en pointe i, at før var EB altid mod den til enhver tid siddende regering. Og det er jo positivt.
    Det nye er at EB er FOR alternativet… i gamle dage havde de været imod både regering og opposition.

    Men ok.. så er de store medier vel ved at være rimeligt fordelte.. Politiken, EB og INformation til rød blok, Berlingske, JP og BT til blå…

    Selvom jeg dog ALDRIG mindes at NOGEN avis med ambitionen om at være kritiske har lavet en hyldestillæg til en aktiv politier.. uanset fløj. Så det er måske ikke støtten til en blok der er ny. Men mere den meget markante og ukritiske hyldestilgang de har taget til det….

  77. Thomas Jensen

    sagde den 11. februar 2011 kl. 21:47:

    74. Mon ikke, hun og Helge Sander snart begynder at fortryde, at de har stemt for at hæve strafferammerne 47 gange siden 2002?

    56. Hvis man var Radikal (& Hov! det er jeg jo) ville det være svært ikke at påpege, at regeringen har ført en skattepolitik der var designet til at skrue boligpriserne kunstigt op, samtidig med at _adskillige_ ministre åbenbart har overbelånt deres egne boliger og satset på de selvsamme prisstigninger. I den kontekst lyder det virkelig hult, når statsministerens slogan er at “vi kan ikke leve for lånte penge.”

  78. Jan Christensen

    sagde den 11. februar 2011 kl. 22:39:

    76, det værste er, at Poul Madsen, der vader ud og ind af det ene tv-studie efter det andet – alle sine mangler til trods – aldrig bliver stillet offentligt til ansvar for sine dispositioner, og hvad mener cheferne i JP/Politikens Hus i øvrigt om, at Ekstra Bladet nu er lavet om til Det Ny Aktuelt? Eksempelvis er Jørgen Ejbøl kendt for at være en, for nu at sige det pænt, temmelig kompromisløs herre, der ikke ryster i bukserne, når der skal træffes svære beslutninger.

    P.S: Helle Thorning-Schmidt var gæst i dagens udgave af Mogensen & Kristiansen. De gik temmelig hårdt til hende om S & SF’s økonomiske plan, og hvis man ikke allerede har set udsendelsen, var det nok værd at få det gjort i løbet af weekenden.

  79. Anders J

    sagde den 11. februar 2011 kl. 22:51:

    61. Meget underholdende historie den om brintbilerne og tankstationerne – hvis ikke det lige var fordi, man havde bopæl i Københavns kommune…Nå, men der er da egentlig en smuk landspolitisk sammenhæng til SF’s såkaldte vækstplan. Mon ikke vi kan forvente lignende absurditeter, når den engang – gud forbyde det – skal implementeres.

  80. Jan Christensen

    sagde den 11. februar 2011 kl. 22:59:

    76, lige et par opfølgende kommentarer: På hvilken måde kan man se, at B.T. er en borgerlig avis? De borgerlige politikere (Pind, Kjær, Espersen, Sander etc.) er i hvert fald ikke blevet skånet på det seneste. Er Helle Ib borgerlig?

    M.h.t. Berlingske, må jeg anerkende, at Lisbeth Knudsen er dygtig, men hendes fortid… Otte års medlemskab hos Socialdemokratiet fra 1990-98, kendt som “troende socialdemokrat” og beskyldt – af en socialdemokrat, der i dag er hendes USA-korrespondent – for at lave en “pinagtig socialdemokratisk partipropaganda-avis”. Det lyder ikke umiddelbart højborgerligt i mine ører, men en god, professionel håndværker er hun ikke desto mindre, det må man lade hende.

    Hvad angår Jyllands-Posten, mener jeg, den er blevet meget tandløs efter fusionen med Politiken og eftervirkningerne af Muhammed-krisen. Det er meget forståeligt, men ikke desto mindre skadeligt for den borgerlige fløj.

    Ikke at forglemme, er TV2 News jo også en vigtig faktor i den danske nyhedsformidling. “TV2 Fox News”, som kanalen kaldes hos Politiken-segmentet, har et formelt samarbejde med netop Politiken, tætte bånd til Ekstra Bladet og Poul Madsen og sidst men ikke mindst Henrik Qvortrup som politisk redaktør, den måske vigtigste og mest magtfulde stilling i den danske medieverden.

  81. Anders

    sagde den 12. februar 2011 kl. 02:02:

    I kan da ikke mene, Lisbeth Knudsen er andet end i blå bloks sold oven på nogle af deres absurde ledere.

    Poul Høi er selvfølgelig noget helt for sig selv.

  82. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 12. februar 2011 kl. 11:25:

    Jan Christensen

    Kan du underbygge din påstand om Lisbeth Knudsens medlemskab af S med fakta

  83. Jan Christensen

    sagde den 12. februar 2011 kl. 12:35:

    81, det kan jeg godt, ellers ville jeg ikke skrive det: (…)”Men det er korrekt, at jeg i en periode – mens jeg var chefredaktør for Aktuelt – var medlem af Socialdemokratiet, for det var en forudsætning for at få jobbet.” (Berlingske Tidende, d. 18.04.07)

  84. Jesper K

    sagde den 12. februar 2011 kl. 13:24:

    Jeg kender ikke tallene i dag, men tidligere var det almindeligt, at folk på Journalisthøjskolen først havde taget fx en bachelor fra et ‘rigtigt universitet’ først. Jens Olav Jersild kom ind som 18-årig, lige efter gymnasiet, hvilket dengang var et særsyn, men ingen vil vel beskylde ham for at være en letbenet journalist, selvom han ‘kun’ har DJH i bagagen.

    RUC-journalister har en seksårig kandidatuddannelse (kun medicin og lign. er længere), men udbyttet afhænger en del af, hvordan personen har brugt sin tid og på hvilke fag.

    Jeg er bestemt heller ikke altid imponeret over journalisters niveau (i dag kommer der mange ud, som ikke kan bare basal grammatik), men nu Benny Engelbrecht bliver nævnt, så synes jeg heller ikke det er vildt betryggende med MF’ere, der kun har afsluttet folkeskolen.

    http://www.ft.dk/Folketinget/Medlemmer/findMedlem/SBEEN.aspx

  85. Bjarne Binee Jørgensen

    sagde den 12. februar 2011 kl. 14:51:

    En særlig plads blandt Ekstrabladets “slæng af ulækre skribenter” indtages af Karen Thisted. Må jeg minde om Karen Thisteds behandling af Kurt Westergaard i forbindelse med økseoverfaldet.
    Karen Thisted og Poul Madsens Ekstrablad er som skabt til hinanden.

  86. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 12. februar 2011 kl. 15:55:

    Jan

    Men din påstand om at det lige skulle være i 8 år er din egne antagelser ?

  87. Hans Und

    sagde den 12. februar 2011 kl. 17:09:

    Thomas HJ,

    Vi, deres altid tilrådighed værende slave på internettet, har bevæget os ned i et af arkiverne og har fremdraget følgende:

    “Fra 1990 til 93 var hun administrerende chefredaktør på Det Fri Aktuelt og dets ansvarshavende chefredaktør 1993-98. I 1997 relanceredes avisen under sit gamle navn Aktuelt.”

    1998 -(minus)1990 er, også relativistisk set, cirka 8.

  88. Jan Christensen

    sagde den 12. februar 2011 kl. 18:31:

    85, hun var chefredaktør på Det Fri Aktuelt og Aktuelt i alt otte år. Hvis det var i Aktuelt-perioden hun var socialdemokrat, ville hun nok have nævnt det.

  89. Jan Christensen

    sagde den 12. februar 2011 kl. 18:40:

    Hov, jeg kom til at trykke på “Send kommentar”, inden jeg var helt færdig med at skrive indlægget. Her kommer det igen: Hun var chefredaktør på Det Fri Aktuelt og Aktuelt i i alt otte år. Man kan selvfølgelig godt læse citatet som om, medlemskabet kun gjaldt hendes periode i spidsen for sidstnævnte avis, men sådan læser jeg det ikke. Omvendt er der også en mulighed for, at hun har været medlem endnu længere tid end otte år. I hvert fald var der mange borgerlige, der anså hende for stadig at være socialdemokrat, mens hun var nyhedsdirektør i DR… Under alle omstændigheder er der ingen tvivl om medlemskabet, når udtalelsen kommer fra hendes egen mund – og i øvrigt uopfordret. I det pågældende interview blev hun ikke specifikt spurgt om det emne.

  90. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 13. februar 2011 kl. 21:55:

    Jeg var bare nysgerrig på hvorvidt nogen havde præcis viden om andres parti medlemskaber.

    Forresten hvis hun er rød bloks ven så behøver de sku da ingen fjender.

    Den radikale Marianne Jelved fan Peter Mogensen er da vist noget af det rødeste der findes i kommentator feltet.

    Rød blok har ingen Thomas Larsen, Pittelkow, Erik Meier, Falbert, Krause og mange flere der er fuldstændigt forankret i deres politiske udgangs punkt men hvor det kun er Krause og Cordua der spiller med åbne kort og vedstår sig deres udgangspunkt.

  91. Anders J

    sagde den 14. februar 2011 kl. 09:19:

    56. I dag kører EB/Jan Kjærgaard så en historie om, Thornings/Kinnocks lejlighed i London. “Nyheden” er simpelthen, at “EB har fundet” lejligheden, som parret ellers ikke har ville oplyse, hvor ligger.

    Der spilles lidt på Gucci-Helle imaget.

  92. Jarl Cordua

    sagde den 14. februar 2011 kl. 10:29:

    Jan Kjærgaard? Er det ikke ham, der holder mikrofonen for forbrydere som Erik Skov Pedersen, der ifølge flere medier i fredags tilstod bedrageri?

    Ekstra Bladet burde bruge lidt tid på selvransagelse. Deres troværdighed er – selv for et tabloidblad – helt nede under gulvbrædderne.

    Havde avisen været et fordboldhold, så var træneren da forlængst blevet fyret.

    Hvad venter Erik Hoffmeyer, Jørgen Ejbøl og Lars Munch egentlig på?

  93. Christian

    sagde den 14. februar 2011 kl. 16:53:

    Thomas #90

    De fleste kommentatorer er jo relativt begavede mennesker – og af den simple grund finder du ikke særligt mange “røde” kommentatorer.
    I har jo så Carsten Jensen, Stig Dalager, Brøgger, Rifbjerg, Anne Marie Helger m.fl..

    Til Den klasse kan du så lægge stort set alle offentligt finansierede “akademiske centre” aka Institut for menneskerettigheder, Racisme-dokumentations-ligegyldighedscentret, 99,99 % af alle sociologer, kriminologer (100 %) og antropologer…

    At du ikke nyder opbakning fra så mange andre end de nævnte kan du jo tage som et adelsmærke eller et vink med en vognstang 🙂

  94. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 14. februar 2011 kl. 17:14:

    Christian

    Helt enig i at det kræver stort intellektuelt overskud at se og argumentere for fornuften i planerne fra VKO og LA 🙂 over på denne fløj er vi selv i stand til at lave vore analyser og har bare brug for gode underholdere !

  95. Christian

    sagde den 14. februar 2011 kl. 17:32:

    Thomas

    hehehe… 🙂

    Men du får mig ikke til at sige “touché” 😉

  96. Thomas

    sagde den 15. februar 2011 kl. 09:12:

    Hej Jarl

    Dagens “Ekstra Bladet Effekten” synes at slå en pæl gennem dine påstande. Ekstra Bladet formår skam stadig at bedrive samfundsforandrende kampagnejournalistik.

    http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1502592.ece

    Tak for en god blog, etc.
    Thomas

  97. Jarl Cordua

    sagde den 15. februar 2011 kl. 18:49:

    96.
    Hej Thomas,

    Ja det er sandt. Der er åbenbart en Ekstra Blads-effekt 🙂

    Tak for rosen!

    vh

    Jarl

  98. Jarl Cordua

    sagde den 15. februar 2011 kl. 19:46:

    Ekstra Bladet har også den effekt at såkaldte “mediekritiske” journalister lider af berøringsangst. Især hvis det drejer sig om en avis inden for samme bladhus.

    Her er en lidt mislykket artikel, hvor Jakob Elkjær er alt for flink overfor JP/Politikens storebror. Avisen, der tjener pengene hjem bl.a. på luderannoncer, men hvor man så kan være “hellige” de andre steder i koncernen!

    Man forstår på EBs Jan Kjærgaard, at det I VIRKELIGHEDEN er BT, der er skurken, når de lader Løkkes far fortælle at EBs artikel er løgn. Hvor absurd!

    Jan Kjærgaard behøver ikke at fortvivle, hvis/når EB en dag lukker. Han vil egne sig fortrinligt som spindoktor for tabte sager!

    http://politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1196565/loekkes-bror-hvorfor-skal-min-fars-kraeftsygdom-paa-forsiden/

  99. Anders J

    sagde den 15. februar 2011 kl. 22:27:

    98. Poul Madsen bruger jo det kendte, “hvis vi er inviteret med til brylluppet, så er vi også med til skilsmissen”-argument – in casu tv-udsendelsen om Løkke-familien og historien om den kræftramte far.

    Min dybe aversion mod Madsen til trods, så mener jeg, at politikerne – Løkke, HTS, Kristian Jensen osv. – et eller andet sted selv er med til at skabe denne udvikling, hvor pressen bliver meget personlig. .

    Politikerne må altså bare indse, at deres billige forsøg på at score popularitet og stemmer ved at spille på det personlige har en pris.

    Det fritager imidlertid ikke duoen Madsen og Kjærgaard. De er naturligvis så tilpas kyniske og klamme, at de havde bragt historien om Løkkes far uanset tv-udsendelse om Løkke-familie eller ej. Udsendelsen er bare deres åndssvage figenblad.

  100. Anders J

    sagde den 16. februar 2011 kl. 09:07:

    Nu vil DR og TV2 News så angiveligt skrue ned for virkemidlerne i dækningen af politiske personsager.
    http://politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1197310/tv-2-og-dr-goer-op-med-jagten-paa-toppolitikere/

    Men lad os nu se. Det står ikkelysende klart, hvor store ændringer, der egentlig lægges op til.

  101. Jan Christensen

    sagde den 16. februar 2011 kl. 14:20:

    100, til det er der kun at sige: Ja, ja, det er godt med jer. Så sent som d. 26. januar havde TV2 News et reporter-hold parkeret foran Erik Skov Pedersen og Henriette Kjærs hus i forbindelse med sidstnævntes meddelelse om, at hun ville trække sig fra sin post som politisk ordfører og snart fra politik i det hele taget. TV2 News stod kun ganske få meter fra hoveddøren og zoomede bl.a. ind på nogle blomster, der lå på trappen. Det skal jeg ikke kritisere, men det harmonerer ikke helt med de udtalelser, TV2’s nyhedschef, Michael Dyrby – som jeg i øvrigt har stor respekt for – kom med i Presselogen præcis én måned tidligere, d. 26. december sidste år: http://kortlink.dk/8rhp

  102. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 16. februar 2011 kl. 20:18:

    Anders J

    Der er noget jeg helt grundlæggende ikke forstår i din og Jarls kritik af EB.

    Som jeg ser det så kritisere i EB ´s journalistik men er sandheden ikke at EB bedriver en slags pseudo journalistik som kun har det formål at underholde og dermed sælge aviser?

    Er sandheden ikke at BT og EB alene måler deres kvalitet på oplagstal?

    I sin tid var Fremskridtspartiets succes i høj grad afhængig af EB det var først da man vurderede at der var mere underholding i at kalde dem landsbytosser at man begyndte med de kritiske spørgsmål.

    Da BT kørte Brixtofte sagen så var fokus på rødvin og ikke at han havde gældsat kommunen for flere milliarder beundret af Lars fra Græsted osv osv.

    Har væsentligtheds kriteriet ikke altid været overskygget af underholdnings kriteriet i de to aviser og hvad er der galt med det?

  103. Knud Løkke

    sagde den 17. februar 2011 kl. 11:06:

    @99 Du har fuldstændigt ret i, at det netop er det figenblad, Poul Madsen gemmer sig bag. Han har dog indført sin helt egen, opdaterede 2.0-version af Meps gamle læresætning, så den nu betyder, at det ikke længere kun er den, der inviteret, der skal stå for skud, men i princippet også alle andre i omgangskredsen.

    Hvorfor egentlig stoppe med mig eller min far? Hvorfor ikke også inddrage fætre, kusiner, onkler og tanter? Eller naboer? Eller forældre til ungernes legekammerater? Eller den lokale købmand?

    Mulighederne er legio.

    Det er jo et fuldstændigt fladpandet argument, som ikke burde have nogen gang på Guds grønne jord.

    @ 102.. Hvis kvaliteten måles på oplagstal, har vi da for alvor grund til at frygte fremtiden. Ekstra Bladet har barberet i omegnen af 30 pct. af deres oplag under Madsens ledelse 🙂

  104. Mikael

    sagde den 17. februar 2011 kl. 16:14:

    http://www.b.dk/politiko/fn-beder-roenn-om-forklaring-0

    Det har godt nok slidt på Rønns renomé at blive minister. Hvad er gået galt?

  105. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 17. februar 2011 kl. 22:10:

    104

    Voldsomt godt spørgsmål. En ting er sikkert, den der gjorde hende til minister gjorde hende ikke en tjeneste.

  106. Henrik Juul

    sagde den 18. februar 2011 kl. 11:28:

    Rønn tæt på ny tamilsag – iflg. Engell:

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article1505210.ece

    Største personlige deroute i dansk politik i nyere tid?

  107. Rasmus Kristensen

    sagde den 18. februar 2011 kl. 12:56:

    @Henrik Juul

    Nu kom tamilsagen også fordi et flertal ikke bakkede op om Ninn-Hansen, regeringen levede på de Radikales nåde. Indtil et valg tror jeg Rønn kan tage det roligt, men det er da utroligt pinligt ovenpå at hun indtil hun blev minister, har været en af de stærkeste stemmer for retsikkerhed i Danmark, og når hun en dag ikke er minister længere, tror jeg slet ikke hun vil have den samme autoritet i den debat.

    Tror dog næppe sagen om de statsløse palæstinensere bliver en folkesag. At de er statsløse, gør dem jo ikke nødvendigvis lettere at integrere og er ingen garanti mod at de kan have kvindeundertrykkende holdninger eller måske støtte Hitz-bu-tahrir, eller at de har mere lyst til at lære dansk.

  108. Toft

    sagde den 18. februar 2011 kl. 16:12:

    Rønn hører til de få medlemmer af folketinget, som man ikke kan jagte rundt i manegen efter forgodtbefindede. Hvis man på f.eks. TV har fulgt samråd, som ministrene har været kaldt i, er det da ren børnehave. Samme spørgsmål igen og igen og igen…. Samme svar fra ministrene igen og igen osv. Ren chikane og drilleri. Jeg forstår godt medlemmerne synes de har travlt, når det er den slags ting de får tiden til at gå med.

    Nu viser det sig jo iøvrigt, at indfødsretsudvalget blev gjort opmærksom på fadæsen allerede i 2006. Men tilbageviste.

    Herefter er det vel lidt svært at give Birthe Rønn skylden for fadæsen.

    Dengang var der ikke nogen der råbte højt. Heller ikke selveste Hans Engell.

    At sammenligne med tamilsagen er da vist ude på overdrevet.

Bottom border