Kategorier

S-SF-glansbilledet i København krakelerer

I dag præsenterede SF deres valgløfter til befolkningen. Blandt dem var, at indtægterne fra den betalingsring for biler, som S-SF har sagt de vil etablere rundt omkring København, ifølge SF’erne skal gå til at nedsætte taksterne til de offentlige transportmidler med 20 pct. Spørgsmålet er, hvad Socialdemokraterne så mener om det? For på Københavns Rådhus har kilder tidligere fortalt, at Frank Jensen efter adskillige møder med S-formanden har en klar forståelse med Helle Thorning-Schmidt om, at indtægterne fra betalingsringen skal gå til at finansiere en havnetunnel.

Frank Jensen har også andre problemer. Forholdet til “regeringspartneren i byen” SF er forværret efter, at Frank Jensen gik solo med de borgerlige om et parkeringsforlig lige før sommerferien. Desuden er overborgmesteren presset mht. at kunne nå at få bygget alle de daginstitutioner, så han kan leve op til sit bombastiske valgløfte til vælgerne, der garanterer en daginstitutionsplads inden for en rækkevidde på et kvarter. “På cykel”, som Frank Jensen gerne pointerer efterfølgende, når man forholder ham løfterne. Desværre for Jensen, så er børnetallet løbet løbsk, at kommunen ikke kan nå at få bygget tilstrækkelige børnehaver mv. inden valgperioden udløber. Frank Jensen er dermed en desperat mand, der kan ende som Ritt Bjerregaard. Og det må jo gå ud over nogen. I hvert fald forlyder det, at Jensen skændes offentligt med sin borgmester for børne og ungeområdet Anne Vang. Og hvad skete der med Bo Asmus Kjeldgaards redegørelse mht. hans specielle bopælsforhold, der endte med at koste den nu forhenværende SF-borgmester den politiske karriere? Alt det og meget mere i min analyseklumme om københavnsk politik, som jeg skriver for lokalavisen “Bryggebladet”.

Af Jarl Cordua

Jarl Cordua

cand.polit, radiovært samt politisk kommentator. Vært på det politiske TV-program "Borgen Late Night", der sendes hver tirsdag. Tidligere skri ent på Jarls Blog og medvært på "Cordua & Steno"
Født 1969 i Rønne. Bor i Hellerup.
Kontaktoplysninger: jarlATjarlcordua.dk Telefon: 31718718

6 kommentarer til “S-SF-glansbilledet i København krakelerer”

Amager friholdes i sagen om betalingsringen.

Betalingsringen i København vil blive indført i 2012, hvis der måtte komme en regering af Socialistisk Folkeparti og Socialdemokraterne '“ det lover de.

Men samtidig vil Amager blive friholdt. I sidste uge bar Amagers massive pres for en god løsning for øen. Amagerborgerne vil komme til at kunne køre igennem betalingsringen uden at skulle betale. Det er naturligvis en god løsning for de 174.000 borgere på Amager. Men til gengæld må milliarderne til Rød Bloks budget skaffes fra andre borgere. Ikke mindst vil Frederiksbergs 80.000 borgere skulle betale broderparten. Men også de københavnere, som enten har fået en daginstitutionsplads på den forkerte side af ringen, eller et arbejde udenfor byen. Men placeringen af betalingsringen vil forblive en hemmelighed til efter valget '“ det er nok en fornuftig handling, hvis de ikke vil sende vælgerne helt væk.

Der er dog et problem med betalingsringen.
Hvis den viser sig, at få en virkning på antallet af biler, så vil afgiften blive langt mindre end forudsat – og den gode Frank Jensen vil bruge alle pengene på en havnetunnel.

Derved vil der ikke være penge til en udbygning af den kollektive trafik med nye busser m.m.

Og det er vel kun SF ´ere og andre idioter, som tror, at de nuværende busser kan rumme flere personer i myldretiden ?

Så Socialistisk Folkeparti + S politik vil betyde kaos.

@1 jeg kan ikke forstå, at der ikke er nogen som er gået hårdere til særløsningen for Amager.

Ordningen betyder, at hvis man bor på Amager, men arbejder i Rødovre, så slipper man for afgift, men hvis man bor i Rødovre og arbejder på Amager så bliver man flået. Hvad er logikken og rimeligheden i det?

S’erne vil sikkert hævde, at en Rødovreborger bare kan finde en anden arbejdsplads, men man kunne vel med ligeså god ret hævde, at så kunne folk på Amager da bare flytte et andet sted hen.

Hej Kasper

Du har forstået idiotien.
Der er forskel på borgerne.
På Amager pressede man hårdt på – og da Tårnby og det sydlige København på Amager er vigtige SF+S områder, som er på vippen mht. DF, så måtte der gøres noget.
Så derfor.

Rødovreborgere er bare mere slappe og trofaste vælgere – så de må betale.

Så sagen er ret enkelt.

Morten Dreyer
Folketingskandidat for Dansk Folkeparti

Vi mangler også en beskrivelse af hvornår der overhovedet vil være et provenu. Der vil være meget store omkostninger forbundet med etablering af systemet som formodentlig først vil være afdraget efter en årrække, som hvilket provenu er der egt. at fordele?
Gad vide hvor lang tid det overhovedet tager at lave den nødvendige planlægning. I de fleste tilfælde vil overvågningsanlæggende vel være så store ændringer i det eksisterende at der skal lokalplanlægges og måske endda VVM screenes. Jeg tror vi skal hen mod slutningen af en evt. rød regeringsperiode før systemet kan komme i brug.
Hvad i øvrigt med logistikvirksomheder? De fleste lagerfaciliteter der betjener virksomheder i København er bosiddende i forstadsområder, skal de betale for at passere mange gange om dagen? De ville flytte en hel del småerhverv enten ud af København eller lagerfaciliteter fra forstæderne og ind i København.

Morten, der er faktisk også rødt flertal på Frederiksberg til folketingsvalgene. Og så er det længe siden, kommunen kun har haft 80.000 indbyggere. Det er i dag nærmere 100.000. Så det er måske snarere farven på det lokale flertal, der forklarer den mindre lydhørhed hos en måske kommende S-SF regering..?

Lukket for kommentarer.