Jarls blog

Uafhængig liberal blog om dansk politik

Ekstra Bladets dobbeltmoralske bogholderi

Author icon

Skrevet af

Clock icon

april 13, 2011

Comments icon

123 kommentarer

Det er set før, at spisesteder har optrådt som kulisse i dansk politik. Tænk bare på restaurant Rio Bravo i Vester Voldgade , som den dag i dag markedsfører sig skamløst på, at der en nat for snart 30 år siden blev indgået en politisk aftale med relation til stedet, der i dag er kendt som nå ja: Rio Bravo-forliget. De færreste kan dog huske, hvad forliget gik ud på, men særligt hårdt ramte politiske junkier kan læse historien her.

I vore dage er det ikke forlig, der spøger. Her kan man, som regeringen gjorde i går, nøjes med at spille ud med et politisk forslag, før at dele af formiddagspressen finder på at sætte udspillet i forbindelse med det spisested, hvor Venstre Folketingsgruppe i går indtog deres aftensmad.

Ekstra Bladets jesustyper på forsiden og dagens reportage udtrykker en hellig forargelse over, at Venstres Folketinggruppe kunne “fejre sig selv” på gourmetrestauranten Søllerød Kro (med én Michelin-stjerne), mens pensionister og efterlønnere måtte nøjes med….krebinetter. Underordnet er det naturligvis, at V-folketingsgruppen i mere end 20 århar haft en fast tradition for at spise på stedet, der ligger lige ved siden af Venstres partihovedkvarter. Og desværre for Ekstra Bladet så betalte politikerne endda selv. I øvrigt er det en ligegyldig detalje at de nuværende krebinetspisende pensionister og efterlønnere slet ikke omfattes af regeringens forslag, men i stedet de kommende årgange om 15-20 år og frem. I dag er denne gruppe formentlig mennesker midt i livet, der hvis de er i job, formentlig har råd til ind imellem at betale en to-retters menu til 475 kr. Men det er jo “tabloid”, hvilket er et journalistisk trumfkort i debatten, der blot betyder, at alt kan lade sig gøre.

Men lad os nu følge Ekstra Bladets logik: Hvad skulle Venstrefolkene have gjort i stedet? Skulle de gå i pølsevognen eller have bestilt bord hos McDonalds? Eller er det tilstrækkeligt skrabet, hvis de havde delt et salatblad og en cola i solidaritet, sådan at det ikke kunne udlægges som “en hån mod pensionisterne”?

Måske Venstrefolkene i stedet bare skulle have spist aftensmad på Café Vanilla i Køge. Der er maden nemlig gratis '“ for visse politikere – og der kan de også være helt i fred for Ekstra Bladet, som ikke opsøger stedet'¦

Og avisens medarbejdere – ved vi – gør selv meget ud af mådeholdet under deres berygtede drukture rundt om i byen på bladhusets regning. Så her ved man nok, hvad standarden bør være. Desuden er jeg helt sikker på, at Ekstra Bladets chefer, redaktører eller JP/Politikens Hus bestyrelse naturligvis aldrig kunne drømme om at spise på Københavns dyre gourmetrestauranter efter hårde beslutninger om fyringsrunder osv. (Det varer sikkert ikke så længe før de skal til det igen)

Ekstra Bladet ser sig selv som vogter af den offentlige moral. Selvom de ulækre skribenter på bladet gerne lyver folk døden nær eller hænger dem ud på forsiden for ungepigemord, som de ikke har begået, er avisen naturligvis selvskreven til denne opgave. For det betaler samfundet avisen mange millioner kr. i momsfritagelse – både indgående og udgående moms '“ vel og mærke. Samfundet ser det nemlig som en meget vigtig opgave at beskytte denne helt enestående journalistiske arbejdsplads. Til gengæld skal Ekstra Bladet så holde samfundet rent for snavs med tabloidjournalistik.

Holdningen til Ekstra Bladet er gennemsyret af så megen dobbeltmoral, at det synes svært både for bladet selv, dens bestyrelse, støtter, politikere, medarbejder og læsere at holde styr på avisens moralske bogholderi. Ekstra Bladet skal være den moralske pegefinger, hvor intet er for småt til at ryge på forsiden. Moralismen er dog ikke så veldefineret, når det gælder avisens årlige indtjening på ca. 60 mill. kr. fra de såkaldte 'massageannoncer'. Med andre ord: Ludere ligger på ryggen for, at Ekstra Bladets og det fine bladhus JP/Politikens økonomi hænger sammen.

Havde A.P. Møller handlet med en eller anden underleverandør, der brugte børnearbejde, så havde Ekstra Bladets og Politikens så højt besugne “journalistiske gravergrupper” forfulgt sagen til bunds. Men bladhusets egne kunder på Strassen og Omegn, ja dem generer man ikke. DET TALER VI IKKE OM!

Ekstra Bladet har under den på alle måder berygtede chefredaktør Poul Madsen erklæret, at avisen ønsker en ny regering. Det er sikkert sket, fordi en eller anden fokusgruppe viser, at avisens læsere er mere røde end gennemsnittet. Hvis en ny rød regering kommer til, så vil den formentlig kriminalisere prostitutionskunder og dermed ødelægge Ekstra Bladets lukrative rufferiforretning. Så under alle omstændigheder så vil næste valg blive en ren win-win-situation. For enten kommer de borgerlige til eller også mister Ekstra Bladet måske 60 mill kr. og skal til at fyre deres medarbejdere. I begge tilfælde bør man så absolut trække champagnen op, skåle, smage og glæde sig!

Om forfatteren

Jarl Cordua cand.polit, radiovært samt politisk kommentator. Vært på det politiske program "Cordua & Steno", der sendes hver torsdag kl 10-12 på Radio 24Syv. Indehaver af Jarls Blog siden 2006. Født 1969 i Rønne. Bor i Hellerup. Kontaktoplysninger: jarlATjarlcordua.dk Telefon: 2663 4128

    123 Comments

  1. Christian

    sagde den 13. april 2011 kl. 11:58:

    Sjovt nok er det også den eneste avis som foreløbigt har afsløret at den bedste aktivering for kontanthjælpsmodtagere åbentbart er at klistre plakater for Venstre og Konservative til folketingsvalget…

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1536736.ece

  2. Jarl Cordua

    sagde den 13. april 2011 kl. 12:04:

    Det er i øvrigt meget morsomt.

    Da en kvindelig journalist på journalisten.dk klistrede plakater for sin søster, der stiller op for S, mens hun skrev kritiske artikler for sitet om BTs journalistik i Helle Thornings “skattesag”, ja da var der IKKE tale om at “føre kampagne for S”. Herregud da nej. Hun klistrede da bare plakater op for sin søster…

    Men at man frivilligt – som led i et aktiveringsprojekt – har fået opgaven af en arbejdsgiver at klistre plakater op for de konservative, ja det er “at føre kampagne for Lene Espersen”.

    Dobbeltstandard i journalistkorpset igen.

  3. Søren Nørskov Pedersen

    sagde den 13. april 2011 kl. 12:05:

    Klasse-kommentar, Jarl!

  4. Christian

    sagde den 13. april 2011 kl. 12:06:

    Hvori står det frivillige i et aktiveringsprojekt? Enten udfører man de opgaver jobcenteret eller anden aktør giver en eller også mister man kontanthjælpen eller dagpengene…

  5. Jarl Cordua

    sagde den 13. april 2011 kl. 12:10:

    4. Man kunne alternativt have brugt tiden på at søge job. Læs dog artiklen.

    Skal vi til at have et etisk charter for aktiverede over arbejdsopgaver som de af samvittighedsgrunde kan nægte at påtage sig?

    Skal man også kunne nægte at udføre fx reparationsopgaver for fagbevægelsen, fordi man ikke sympatiserer med dem?

  6. Christian

    sagde den 13. april 2011 kl. 12:21:

    5.

    Ja, man fik 9 timer til at søge job og 21 til at lave valgplakater… Jeg har skam læst artiklen.

    Der er i dag regler på området som beskriver at man i en aktivering ikke må overtage opgaver som alligevel skulle udføres, men at aktivering skal bruges til enten til at snuse til relevante opgaver eller hjælpe med de ting som en virksomhed enten ikke har tid til (mærkelig prioritering hvis politikere ikke har tid til at ordne valgplakater) eller til at hjælpe med nye områder som virksomheden ikke tidligere har erfaring med at have folk ansat til at udføre. (fx hvis en mindre virksomhed vil have ansat en kommunikationsmedarbejder). Disse regler skyldes at man netop ikke må få en konkurrencefordel ved at få gratis arbejdskraft til at udføre sin opgaver.

    Skulle det endeligt forsvares at de ordnede valgplakater så burde det være for samtlige partier og ikke sjovt nok kun for de 2 regeringspartier.

  7. Lars Andersen

    sagde den 13. april 2011 kl. 12:26:

    De manglende indtægter fra massageannoncerne bliver Ekstra Bladets mindste problem, når en rød regering kommer til magten. Når Ekstra Bladets læsere ser smøgerne sat op til 50 kr pakken derimod, og skal til at vælge mellem dem og avisen, så er det sidstnævnte, der taber.

    Men mon ikke Poul Madsen er videre til en stilling som kommunikationschef i et ministerium, når de økonomiske konsekvenser for EB træder indtræder?

  8. Lars Andersen

    sagde den 13. april 2011 kl. 12:28:

    træder i kraft skulle der stå.

  9. Christian (den første)

    sagde den 13. april 2011 kl. 12:34:

    @ Christian (den anden)

    Er det sjovt at avisen har påpeget hvad vi alle ved: At aktivering med staten som tovholder er direkte pinligt og at de eneste som aktiveres er ledeige akademikere som ikke kan finde et arbejde og derfor listes ind i kommunen?

    Eller er det sjovt at Ekstra Bladets ekstensberettigelse hænges op på en artikel omkring håbløs aktivering?

    (Kan man forestille sig at du er en ledig akademiker der endnu ikke er blevet ansat i Københavns Kommune?) 🙂

  10. Jarl Cordua

    sagde den 13. april 2011 kl. 12:36:

    7. Nej Poul Madsen bliver da chef på TV2 eller omplaceret et andet sted i JP/Politikens hus.

    Man smider da ikke guld på gaden!

  11. Jarl Cordua

    sagde den 13. april 2011 kl. 12:40:

    6. Du beskriver da vist et fremtidigt bureaukratisk helvede af den anden verden. Aktieringscirkuset er da slemt nok i forvejen.

    Det fremgår da af artiklen, at alle regler er overholdt. Det er kun det moralsk angribelige, at en aktivieret skal klistre plakater op for Lene E.

    Ja det er frygteligt. Udenrigsministeren bør da helt bestemt finde tid til at klistre sine egne valgplakater op! Det manglede da bare! Hun har næppe andre ting at foretage sig, der kunne være vigtigere…

    Mon ikke du skulle forføje dig over til alle de andre miskendte klartskuende genier på EBs Nationen! De vil sikkert give dig ret…

  12. Hans Und

    sagde den 13. april 2011 kl. 13:04:

    Vedr. de 60 mil: Prissætningen er kr. 10 pr. ord, mindst 10 ord. Der er ansat 2-3 personer til den umiddelbare drift, hertil trykning osv. Skal vi være flinke og antage der går ialt 10 årsværk til den samlede produktion og at den samlede udgift er 6 – 8 mil?

    Der er næppe andre i den danske sexindustri, der kan præstere en omsætning/profit på 5 -6 mil pr. medarbejder pr år.

    Hvilket vil sige, at prissætningen ikke sker ud fra medgåede omkostninger + overhead, men ud fra, hvad, der giver Politikens Hus maksimal profit, givet pigernes alternative muligheder for annoncering, at holde konkurrenter ude osv.

    For så vidt en ok kommerciel betragtning. Druktuerne og kammeraterne udi det godhedsindustrielle kompleks, såsom Anita Bay Bundegaard, skal jo plejes og passes.

    Men det kan næppe siges at være udtryk for en konsekvent eller sammenhængende moralsk habitus hos de involverede i Politikens Hus og deres støtter samt støttede.

    Vær i øvrigt opmærksom på, at der ikke er en sammenblanding af JP og Politiken’ økonomi. Der er tale om et rent teknisk driftsmæssigt samarbejde, hvor der er vandtætte skotter mellem dem på de resterende områder, så som redaktion og udgiverrettigheder.

    Kontrakten / aftalen kan googles.

    Nogen der ved hvad kr 50 mil divideret med antallet af medarbejdere i Politikens Hus er? (der er ikke skotter mellem EB og Politiken)

    Nå, men der er jo ikke noget, der er så dårligt så det ikke er godt for et eller andet. Hvis forbuddet mod sexkøb gennemføres, så vil det nok blive uinteressant at bruge EB som indgangs vinkel til markedet. Hvilket alt andet lige, burde føre til, at der blev produceret for kr. 50 mil underlødig journalistik mindre.

  13. Anders K

    sagde den 13. april 2011 kl. 13:07:

    Aktiklen i EB om aktivering udstiller tydeligt, at avisens interesse ikke er at afdække en skandale/fortælle en interessant historie. Interessen er udelukkende at svine regeringen.

    Er det problematisk, at folk i aktivering skal klistre valgplakater?…svaret må blive måske, efter man har læst artikelen, for den talentløse journalist kommer aldrig nærmere historiens kerne.

    Det fremgår af artiklen, at arbejdet udføres på jobcenter Kerteminde – hvorfår vinkler man så artiklen, så den fremstår som om V eller K gør noget anstødeligt? Hvorfor ikke gå efter kommunende, der må formodes at have valgt opgaven?

    Sikkert fordi borgmesteren er løsgænger – og så kan man ikke rigtig bebrejde regeringen noget…

    Ekstra Bladet har forlængst solgt enhver form for kritisk sans til fordel for at tjene Poul Madsens personlige politiske holdninger…

  14. Christian

    sagde den 13. april 2011 kl. 13:08:

    9.

    Inden du skyder mig ting i skoene så er jeg hverken arbejdsløs eller ansat i Københavns Kommune (bor slet ikke på Sjælland). Eller kommunalt ansat for den sags skyld.

    11.

    Jeg beskriver blot aktiveringscirkuset i dag. Jeg var i en periode i systemet i efteråret… Jeg kan ikke se nogen steder i artiklen at alle regler er overholdt, det står ikke omtalt? Men indrømmer da gerne jeg ikke har købt avisen og læst den fulde artikel.

    Burde Udenrigsministeren (og andre kandidater fra Venstre og Konservative) ikke have nogle kampagnefolk omkring sig, herunder nogle VU’ere, KU’ere osv som kan klare den slags? Jeg forventer bestemt ikke ministre selv klistrer plakater, højst lige møder 10 min op og siger godt arbejde og stiller en kasse øl på bordet…

    Og beklager jeg blot kommer med en anden vinkel til tingene som du har det med at “overse”

  15. Anders Kjældgaard

    sagde den 13. april 2011 kl. 13:09:

    Jeg forstår nu heller ikke polemikken om spisestedet. Det er vel endnu ikke blevet forbudt at spise godt. Måske S-SF har noget i ærmet.

    Karsten Lauritzen ville i øvrigt hellere have en pølsemix: http://db.tt/oiw7F7m

    Den er også god, den grill.

  16. Jarl Cordua

    sagde den 13. april 2011 kl. 13:16:

    14. Hvorfor blander du dig i, hvordan andre mennesker får deres dagligdag til at hænge sammen?

    Faktum er at de konservative har betalt penge for at få løst en konkret opgave.

    Det er et problem i dette samfund, at medier som ekstra bladet problematiser ting, som er helt uproblematiske.

    Hvis Ekstra Bladet mener, at det er synd for de arbejdsløse, at de bestiller noget for kontanthjælpen, så skulle de da bruger deres tid på det i stedet for. Det ville have været ærlig snak. Men det gør avisen ikke. Den fremstiller sagen som at arbejdsløse slaver for Lene E. Og det gør de jo ikke.

  17. Christian (den første)

    sagde den 13. april 2011 kl. 13:22:

    Anders k formulerer det jo meget præcist.

    Men Jarl, du bør droppe at gå efter EB. EB er ikke et sted for “newsmen”!
    EB er en butik. Og butikken skal summe af journalister og andre medarbejdere. Og for at disse medarbejdere summer skal der kroner i kassen. Derfor sælger EB først og sidst hits og læsere. Og de tager sig godt betalt. Var det ikke 700.000 daglige unikke hits EB kunne mønstre? Dagligt!
    At der så falder en god historie af i ny og næ gør jo ikke noget.
    Her er et godt eksempel på salgsteknikken:
    http://ekstrabladet.dk/112/article1533820.ece

    1. Meget, meget få mennesker interesserer sig for Møllehaves anholdelse.
    2. Mange mennesker synes Møllehave er en “gæv” fyr
    3. Mange mennesker kender Møllehaves navn

    EB har ingen historie. I teaseren loves vi håndfaste beviser. I artiklen skrives der at det er udenfor enhver tvivl at politiet gik hårdhændet til værks.
    Ser man klippet spørger man sig selv hvordan nogen overhovedet har kunne få noget ud af det OG om det overhovedet er møllehave som deltager i klipet.

    Overskriften lyver, artiklen er uvederhæftig men så længe der bliver klikket kommer der penge i kassen.

    Hvis EB skrev at regeringen spiste for egne penge så ville ingen klikke. EB skal have folk der klikker og derfor er nyhedsværdi osv. ligegyldigt.

    Mange medier kan godt holde tungen lige i munden. Artiklen om bespisningen ville sikkert ligge på en blog på Politiken f.eks..

    EB ER IKKE EN AVIS – I DIT NÆSTE INDLÆG BURDE DU KALDE DEN EN ANNONCEMASKINE DER TJENER PENGE PÃ… AT LYVE/SNYDE OG SÃ… EFTERFØLGENDE GEMMER SIG BAG PRESSENÆVNET. Som om de er publicister. EB er ikke publicister. Det kunne være sjovt med en prøvesag hvor modparten anfægtede at de var publicister…

  18. Christian (den første)

    sagde den 13. april 2011 kl. 13:27:

    @ 14

    Nej, du beskrev ikke aktiveringscirkuset! Du forsvarede EB ved at henvise til en lam artikel som uden belæg kompromitterede V-K.

    Nogle politikere betaler sig fra at hænge valgplakater and so fucking what???

    Og det kan da godt være du bor i Nordjylland og Bjarke i Tønder men derfor kan I jo godt sige tingene som de er 🙂

  19. Hans Und

    sagde den 13. april 2011 kl. 13:47:

    Og så var der lige sagen med Copenhagen This Week. Husker ikke hvem ejeren er, men det var ikke Politikens Hus.

    De havde også annoncer fra div. piger. Altså en konkurrent til Politikens Hus’ indtjening.

    Hvem kørte en kampagne mod dem desårsag? Det gjorde journalister på EB og Politiken, godt hjulpet på vej af de sædvanlige på Københavns Rådhus.

  20. Jens

    sagde den 13. april 2011 kl. 13:50:

    Er Poul Madsen iøvrigt ikke gammel DKU’er?? Hvis jeg ikke husker forkert er der da ikke noget at sige til, at han ønsker at se sin gamle partiformand Ole Sohn komme til hæder og ære som minister. Det ville jo give alle dem der havde deres gang i DKP/DKU ‘historisk oprejsning’.

  21. Jarl Cordua

    sagde den 13. april 2011 kl. 14:02:

    19. Det lyder som en sag om “konkurrenceforvridning” 😉

  22. Jan Christensen

    sagde den 13. april 2011 kl. 14:06:

    20, det har Jarl i hvert fald tidligere skrevet her på bloggen. I øvrigt stod Poul Madsen også og forsvarede sin gode ven, Jørgen Ramskov, i den seneste udgave af Debatten på DR2, fordi Morten Messerschmidt havde tilladt sig at kritisere valget af ham som direktør på den nye radio, 24/7, på baggrund af Ramskovs fortid som maoist og Pol Pot-tilhænger (og i øvrigt DR-chef).

  23. Hans Und

    sagde den 13. april 2011 kl. 14:25:

    De 60 mil må siges, at være et yderst pessimistisk skøn.

    EB har dd 472 annoncer af min. kr. 100.

    Lad os skønne således: gns 400 ann. / dag = 40.000,- pr dag x 360 dage pr år = 150 mil / år.

    Jeg har andet steds set et skøn over branchen, der sagde, at omsætningen er 1,5 milliard/årligt.

    Så en konklusion, der siger, at Politikens Hus står for 10% af sexhandlen her i landet er vel ikke urimelig?

    Anyway, forskellen på at sælge/købe sex også holdninger og meninger er vel ikke så stor. Begge dele handler om umiddelbar tilfredsstilles af køber/sælgers behov.

    21,
    Skal vi ikke kalde det konkurrence-afstivning? 🙂

  24. Jarl Cordua

    sagde den 13. april 2011 kl. 15:05:

    20,22. Man må i hvert fald konstatere, at det ikke skader med en fortid på en yderste venstrefløj, hvis man skal gøre karriere i den danske medieverden. Det eneste, der kræves er dog et selvopgør (Hvad Ramskov – i al rimelighed – har foretaget forlængst)

    Er der da nogen, der har hørt om personer, der som ung har været aktiv på den yderste højrefløj, og som senere har fået et stort fint redaktørjob i mediebranchen? Og hvis det havde været tilfældet så var det da blevet problematiseret.

    23. “Så en konklusion, der siger, at Politikens Hus står for 10% af sexhandlen her i landet er vel ikke urimelig?”

    “Står for” er en stramning, som Ekstra Bladet formentlig ville bruge mod alle andre end dem selv.

    Men skal vi ikke nøjes med at konstatere, at avisen lever pænt af annonceindtjening fra sexannoncer. Det er ikke helt det samme. Det er også pænere, for så kan man jo vaske hænder på afstand mens man ser skillingerne – bogstaveligt talt – “knalder ind på kontoen”.

  25. Jarl Cordua

    sagde den 13. april 2011 kl. 15:11:

    Det er i øvrigt sat i system og fuldt ud acccepteret, at Ekstra Bladet sætter sig ud over al almindelig anstændighed:

    Det viser et aktuelt eksempel, som jeg også har kommenteret på.

    http://journalisten.dk/livlose-unge-matte-skaermes-pressefotografer#comment-10259

    Mediedanmark er dog bedøvende ligeglad. Det er business af usual. På søndag på News i kirketiden kan vi se Poul Madsen bortforklare sig igen.

  26. Lars Andersen

    sagde den 13. april 2011 kl. 15:24:

    'œStår for' er en stramning, som Ekstra Bladet formentlig ville bruge mod alle andre end dem selv.

    Du behøver ikke skrive “formentlig” i den sætning.

    Ekstra Bladet er involveret i sexhandel og menneskesmugling, på præcis samme måde som Toms Chokolade er involveret i børnearbejde – ifølge Ekstra Bladets definition af “involveret i”, i hvert fald.

  27. Christian (den første)

    sagde den 13. april 2011 kl. 16:13:

    Men Jarl, Lars, Jan og Jens m.fl.. I “bitcher” fordi EB anerkendes som en publicistisk avis og det mener I ikke den er. (Det mener jeg heller ikke de er) Og så kører bussen ellers.

    EB skal sælge annoncer. Og det gør de i stor stil. Så kan man som jer finde det umoralskt. Toms blev nævnt. Og der er masser af andre virksomheder som er “umoralske”.
    i burde spørge ind til hvornår man er publicist/avis/nydehsmedie og hvornår man er “bannerstation/reklameformidler”.

    Ellers vil EB jo stille op med alle mulige historier som er “gode nok” og så ender I som en tantefløj.

  28. Henrik Juul

    sagde den 13. april 2011 kl. 16:46:

    “at man frivilligt '“ som led i et aktiveringsprojekt”.

    Oh, Jarl du afslører her dit begrænsede kendskab til den virkelige verden og følgevirkningerne af et af de geniale tiltag dine V-venner har sat i søen…

    😉

  29. Andreas Keller Leth Laursen

    sagde den 13. april 2011 kl. 16:53:

    Dette blogindlæg var simpelthen en fornøjelse at læse Jarl. Man kan kun håbe, at der snart er en tv-station der placerer dig og Poul Madsen i samme forum 😀

  30. Lars Møller

    sagde den 13. april 2011 kl. 17:53:

    Det her er noget af det bedste, jeg har læst i år. Studiebøger medtaget.

  31. Morten Dreyer

    sagde den 14. april 2011 kl. 07:43:

    @ 1
    Christian skrev:
    13. april 2011 kl. 11:58
    Sjovt nok er det også den eneste avis som foreløbigt har afsløret at den bedste aktivering for kontanthjælpsmodtagere åbentbart er at klistre plakater for Venstre og Konservative til folketingsvalget'¦

    Det er meget de tør lade aktiverede kontanthjælpsmodtagere klistre valgplakater op.
    Der vil muligvis være et ønske om hærværk ved plakaterne.
    På en let og enkel måde.

    Man blander bare limen op med rigelig vand, så bindeevnen svækkes.

    Plakaterne tørre godt nok op.

    Og de kan fint hænges op.

    Men så snart de rammes af fugt – enten morgendug eller let regn – ja så falder plakaten af masonitpladen.

    Men det er vel helt utænkeligt ?

  32. Kasper D.

    sagde den 14. april 2011 kl. 07:57:

    24: Så vidt jeg husker, så har en tidligere chefredaktør på berlinske og nuværende blogger/kommentator hos Politiken været aktiv i Den Danske Forening hvor han blev anset for at være fremtidens håb. Om det så var den yderste højrefløj kan jo diskuteres, men i hvertfald var foreningen (eksisterer den stadig?) noget længere til højre end DKU og lign.

  33. Christian (den første)

    sagde den 14. april 2011 kl. 08:58:

    @ 32

    Kan du ikke bare skrive navnet på chefredaktøren som var fremtidens håb i den danske forening? For jeg aner ikke hvem der er og jeg har ret svært ved at tro på det. Selv hvis du har ret så er det fortsat mindre imponerende at du kan finde én politisk højre-vildfarelse når det myldrer med venstre-vildfarelser…

  34. Christian (den første)

    sagde den 14. april 2011 kl. 08:58:

    … I mediebilledet 🙂

  35. Anders J

    sagde den 14. april 2011 kl. 09:19:

    Det er korrekt, at Niels Lunde har været medlem af den danske forening for mange år siden. Så vidt jeg har kunnet google mig frem til, så deltog han i 6-7 møder og skrev et par artikler til medlemsbladet.

    Men en enlig svale gør jo ingen sommer.

  36. Bjarne Binee Jørgensen

    sagde den 14. april 2011 kl. 09:24:

    @32 Kasper D
    Sig navnet! (Niels Lunde)

  37. Bjarne Binee Jørgensen

    sagde den 14. april 2011 kl. 09:39:

    Niels Lunde har haft en underlig karriere i bladverdenen. Tidligere medarbejder ved Det Frie Aktuelt, Tidligere chefredaktør på Berlingske Tidende og nuværende erhvervskommentator ved Politiken.

    Niels Lunde må virkelig have brudt med “Den danske forening” ellers var han næppe blevet ansat af Tøger Seidenfaden. Det kan selvfølgelig være, at Tøger har villet sige tak for den støtte han fik fra Niels Lunde i deres fælles kamp mod Jyllandsposten i forbindelse med mohammed-tegningerne.

    Tøger omgav sig ofte med underlige eksistenser.
    Rune Engelbrecht f.eks.

  38. Christian (den første)

    sagde den 14. april 2011 kl. 09:42:

    Thanks… Men foreningens fremtidige håb?
    Han startede hos DA dernæst Det Fri Aktuelt…

    Hvad er det mere præcist han har deltaget i? Gjort? Skrevet?

    Typisk taler man jo om en form for aktivitet knyttet til et medlemsskab.

    Det eneste jeg kan finde om “det aktive medlemsskab” er at han deltog i 6-7 møder i midtfirserne.

    Så igen, hvis det er jeres bedste kort på at en fortid hos det “yderste højre” boner ud så må I altså op på hesten igen…

  39. Bjarne Binee Jørgensen

    sagde den 14. april 2011 kl. 10:05:

    Iøvrigt tak til Jarl Cordua for en glimrende artikel om “Ekstrabladet”. Det er befriende, at nogen vil skrive om denne skidtspand, der overtræder alle regler om åndelig forurening.

    Jeg kan desværre ikke udtale mig om Poul Madsen. Karen Thisted, Anne-Grethe Bjarup Riis, Jan Michaelsen m.m. Det forbyder Jarl Corduas regler om god debatskik.

    Hvad mon salgsprisen på Ekstrabladet bliver i fremtiden, hvis regeringen virkelig indfører giftskatter?

  40. Jarl Cordua

    sagde den 14. april 2011 kl. 10:05:

    Mht Niels Lundes fortid på “højrefløjen”, da han som ung stud.scient.pol. var medlem af Den Danske Forenings bestyrelse i starten af 1990’erne, så er der vel det at bemærke, at DDFs synspunkter på dette tidspunkt – I DAG – er overtaget af stort set alle partier minus de radikale og Enhedslisten.

    DDF argumenterede kraftigt imod den daværende udlændingelov, som først Nyrup strammede og som siden er blevet strammet flere gange. I dag garanterer socialdemokraterne, at der IKKE bliver rørt ved udlændingestramningerne. Så det, der var “højreorienteret” på udlændingeområdet dengang, er absolut politisk mainstream i dag.

    Niels Lunde (Pedersen) var i øvrigt omkring 1990 tillige folketingskandidat i Nordjylland og han har også en fortid i VUs landsstyrelse. Så medmindre at man accepterer en præmis om, at VU tilhører “den yderste højrefløj”, så kan jeg ikke rigtig se, at Lundes fortid falder inden for kategorien.

    Jeg er i øvrigt omkring 1995 blevet undervist af Niels Lunde på polit-studiet i faget “Fagøkonomisk formidling”. Dengang var han arbejdsmarkedspolitisk reporter på Aktuelt, som på det tidspunkt – sådan husker jeg det – var ledet af Lisbeth Knudsen. Aktuelt var nu ikke specielt politisk vinklet dengang, men gik især en del op i at dække det arbejdsmarkedspolitike stof – og netop det havde Lunde visse forudsætninger for, som tidl. redaktør af det lukkede blad “Arbejdsgiveren” (tror jeg det hed), som blev udgivet af DA. Det er vist forklaringen. Siden kom Lunde til Berlingske som erhvervsreporter, steg i graderne til erhvervsredaktør og endte til sidst som chefredaktør. Det er faktisk ikke så forunderligt et karrriereforløb. Og nu er han en fremragende erhvervskommentator. Det kan virkelig undre, at han ikke forlængst har fået et godt tilbud fra JP, Berlingske eller Børsen.

    Det er i øvrigt mit indtryk, at Lunde droppede alle sine politiske aktiviteter, da han starter i DA og indleder sin fine journalistiske karriere.

  41. Anders J

    sagde den 14. april 2011 kl. 10:19:

    40. “Fagøkonomisk formidling” – lyder meget blødt og scient.pol.-agtigt, Jarl 🙂

  42. Jarl Cordua

    sagde den 14. april 2011 kl. 10:20:

    41. Ja det hed det altså på polit. Lars Erik Skovgaard på Berlingske var i øvrigt den anden underviser. Jeg synes de var gode. Og fair! 😉

  43. Jens

    sagde den 14. april 2011 kl. 10:26:

    Alt sådan noget “udvidet avislæsning” findes ikke længere på polit (desværre).

  44. Jan Christensen

    sagde den 14. april 2011 kl. 10:27:

    Jarls præmis er fuldstændig rigtig og uomtvistelig, og man må bare konstatere, at sådan er det. Man kan vel vel sammenfatte den gængse indstilling til emnnet i de toneangivende samfundslag som følger: De meget venstreorienterede unge var idealistiske, men naive, mens de meget højreorienterede unge simpelthen var- og forbliver onde. Den opfattelse er rodfæstet i det danske samfund i skole- og uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet i foreningslivet etc. At lave om på det kan tage årtier, men mere sandsynligt er det, at det aldrig vil ske.

    P.S: Hvis VU kan karakteriseres som “den yderste højrefløj”, kan man tilføje Henrik Qvortrup – ja, tro det eller ej – til listen. Som ung var han nemlig medlem i en kort periode ifølge fætteren Mads Qvortrup.

  45. Kasper D.

    sagde den 14. april 2011 kl. 11:51:

    Helt enig i, at det kan diskuteres om Den Danske Forening i dag kan karakteriseres som den yderste højrefløj. Der er dog ingen tvivl om, at foreningen dengang blev stemplet som tilhørende den yderste højrefløj.
    Også enig i, at Lunde er aldeles glimrende (og sjældent underholdende) erhvervskommentator. Og det kunne jo være at han blev ansat af Politiken pga af sine faglige kvaliteter og ikke så meget andet.
    Beklager, at det kom ud af det sidespor, når det oprindelige spor var udstillingen af Ekstrahørmerens hykleri og dobbeltmoral.

  46. Hans Und

    sagde den 14. april 2011 kl. 13:40:

    Og sådan fik vi føjet nye vinkler til begrebet luder-journalistik.

    Men jeg syntes egentligt, at de skrivende glædespiger på Politiken er de værste.

    Er man på EB kan man opretholde den indre moralske balance ved, at sige til sig selv, at pigearbejdet blot er et job som alle andre, mit eget inklusiv.

    Det er vist lidt tungere, hvis man er på Politiken.

  47. Anders J

    sagde den 14. april 2011 kl. 14:13:

    Ud over BT, 180grader samt den lokale Køge-avis er TV2 nu også begyndt at bringe nyheder om Sass og “bespisningsaftalen”.

    http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-38989390:caféejer-politianmelder-sordfører.html?forside

    Politiken, DR, JP, EB og Berlingske er indtil videre tavse.

    Jersild Live i aften på DR1 skulle dog efter sigende også behandle den.

    Jarl, hvad er din vurdering mht., hvor denne sag ender?

    Det er jo tydeligt, at Sass’ strategi er at tie og så håbe sagen dør hen i takt med, at der ikke kommer mere nyt frem, og at det stadig er ord mod ord (dog efterhånden over 20 tidligere ansatte, der er stået frem).

  48. Jens

    sagde den 14. april 2011 kl. 14:35:

    @47

    “Politiken, DR, JP, EB og Berlingske er indtil videre tavse”

    At Lisbeth Knudsen (Berlingske) ikke ønsker at generere en fremtrædende partikammerat lige før et Folketingsvalg kan jeg forstå, men hvad der får JP til at holde sig tilbage kan jeg simpelthen ikke greje???

  49. Jarl Cordua

    sagde den 14. april 2011 kl. 16:06:

    48. Jeg føler mig ganske overbevist om, at Lisbeth Knudsen IKKE blander sig i den redaktionelle dækning af denne sag. Hvorfor? Fordi det hverken er hendes stil eller sådan at man arbejder på Berlingske. Hun har sikkert en mening om det, men hun har ikke sat foden ned for at nogle skulle forfølge sagen. Lad os nu være lidt realistiske.

    Jeg er ret overbevist om, at sagen på alle redaktioner har været oppe at vende, men at man tilsyneladende nogle steder vurderer, at den ikke kan bære redaktionel omtale. Endnu.

    Faktisk HAR Ekstra Bladet omtalt sagen, men er tilsyneladende bakket ud nu. Hvorfor? Ja det er underligt, for Ekstra Bladet plejer ikke at gå af vejen for den slags historier. Tværtimod. Folk er knaldet på forsiden for mindre.

    Det virker meget underligt, at Lars Løkke Rasmussen skulle trækkes gennem sølet med sine bilag mv., mens store dele af pressen altså vælger at stå af på denne historie. Min teori er, at vi er så langt fremme i valgkampen, at dele af pressen er lidt bange for at påvirke udfaldet, hvis de kører frem uden stensikre beviser. Til trods for de ganske mange vidner i sagen, som man dog af en eller anden grund ikke tillægger den store sandhedsværdi.

    En anden teori er, at store dele af pressen – og mange andre – frygter at lægge sig ud Sass – snart den måske 3-4 mest magtfulde person på Slotsholmen, som endda vil sidde på pengekassen. Hvis ikke man er nogenlunde sikker på, at han IKKE overlever denne sag, så bør man vel lade sagen hvile. Hvis man er journalist eller politisk redaktør på en af morgenaviserne og går i kødet på Sass, får man så historier fra den nye røde regering i fremtiden? Næppe.

    En 3. teori er, at dele af pressen føler at de “skylder” socialdemokraterne lidt for historierne om Helle Thorning-Schmidts skattesag, som tilsyneladende fik mere end den kunne bære. S har altså lidt på kontoen.

    En 4. teori kan være den kollektive forståelse blandt mange journalister – og dem omkring – at det nu efter 10 år med de borgerlige “er de rødes tur”. Så derfor skal S have lidt længere snor end ellers.

    5. Kanongodt spin og afledning fra socialdemokraternes pressetjeneste. Det er simpelethen lykkes at overbevise store dele af pressen, at der blot er tale om nogle personlige uoverenstemmelser mellem Tommy K og caféejerne, som er Henrik Sass helt aldeles uvedkommende. Han har bare befundet sig i lokalet, ædt og drukket utallige gange, men kender alligevel intet til sagen, hvad der er foregået osv, lyder forklaringen.

    Det sidste her er nok den forklaring, som er den mest sandsynlige.

    6. Timingen for historien kan måske også tjene som forklaring. Der sker meget andet i dansk politik p.t. Det kan være redaktionerne tager sagen op når vi når ugen op til påske.

    Hvor ender sagen? Det er svært at sige. Så længe medierne ikke er helt overbevist om, at Sass har kendt til sagen, så vil den stille og roligt fise ud i ingenting medmindre, at politiet – mod forventning – vælger at efterforske sagen, når der foreligger en konkret anmeldelse og evt. finder anledning til at afhøre Sass Larsen. Der er vi ikke endnu.

    Jeg ved ikke, hvor godt det ser ud, at politiet afhører den kommende finansminister, så ordensmagten vil nok fare med yderste lempe. Uanset hvad, så er de ikke alle idioter og læser aviser, så de vil naturligvis være meget forsigtige. Egentlig tror jeg aldrig det kommer så vidt.

    Noget andet er om sagen – og især medieomtalen – kan skade Sass og fx. hans personlige valg så meget, at Thorning vælger at gå uden om ham, når hun skal sætte regeringsholdet. Det er nok, der den står.

  50. Brian Nørskov

    sagde den 14. april 2011 kl. 16:57:

    24. “Er der da nogen, der har hørt om personer, der som ung har været aktiv på den yderste højrefløj, og som senere har fået et stort fint redaktørjob i mediebranchen?”

    For nogle år siden blev daværende chefredeaktør for Ekstra Bladet, Hans Engell, ellers beskyldt for at have været erklæret fascist som ung på Sorø Akademi og for at have været aktiv antisemit – i den forstand at han “mobbede jøder” i en biografi, “Engell – et portræt” hed den.

    Hvorvidt det er sandt, har jeg ingen anelse om, men Engell valgte da i hvert fald dengang ikke at rejse en injuriesag, som jo da ellers ville kunne have renset hans navn endegyldigt.

    Det skal også retfærdigvis nævnes, synes jeg, at bogen var et langt karaktermord på Engell og ikke ligefrem objektiv i sin fremstilling af manden. Men hvis bogens pointer om Engells glæde ved totalitære regimer i sin ungdom er korrekte, ja så har en af de største aviser i mediebranchen vel haft en chefredaktør, der var, omend ikke aktiv, men så i hvert fald sympatiserede med nogle ret yderligtgående synspunkter på højrefløjen.

  51. Jan Christensen

    sagde den 14. april 2011 kl. 17:09:

    50, det er rigtigt, men det er vel undtagelsen, der bekræfter reglen, og i øvrigt har Hans Engell aldrig været medlem af et fascistisk parti eller lignende.

    Her et par citater fra en artikel om ham i Politiken d. 15.09.94:

    (…) “Som påvist i Søndags Politiken 4. september var Hans Engell i sin gymnasietid dybt betaget af Hitler og Mussolini, hvis billeder prydede væggene i hans værelse på Sorø Akademi. Hans kammerater gav ham da også i skolens blå bog ved dimissionen i 1967 bl.a. prædikatet den ‘ariske ex-nazist’.

    Man kan måske fristes til at bagatellisere noget sådant som undskyldelig ungdommelig usikkerhed. Men det drejer sig her ikke om en 13-14 årig dreng i folkeskolen. Det drejer sig om et ungt menneske i et af landets førende gymnasier på et tidspunkt, hvor besættelsestidens minder endnu var meget nærværende.

    Under den kolde krig, hvor forkæmperne for det frie, vestlige livssyn i skrift og tale fremførte de ideer, der også havde været fundamentale i kampen mod Hitlers totalitære samfundsopfattelse, dekorerer Sorø-gymnasiasten ganske uanfægtet heraf sine vægge med alskens naziskrammel og lytter optaget til sine grammofonplader med Hitlers taler.”

  52. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 15. april 2011 kl. 00:16:

    En grund kunne vel også være at efter cafeejeren for en uges tid siden satte pressen stævne foran nærpoliti stationen så er der ikke sket mere og han har alligevel ikke indgivet nogen politi anmeldelse.

    Om politiet af egen drift tager sagen op næppe.

    At Camilla fra 180grader beslutter sig for at tjene 750 kr på at tage til Køge og lege journalist har da nok været en oplevelse for hende når dagligdagen bruges på at lege humaniora studerende men kommer der en sag ud af det, næppe.

    Altså er der bare nogle løse rygter, en dybt anløben lokal socialdemokratisk mester ud i svinestreger og ikke andet og måske ender sagen her. Der er tale om en bevilling ingen af de to er med til at bevillige da ingen af dem sidder i byrådet, at der går flere historier om Tommy Kamp i Køge end der er fluer på en lort gør ikke sagen mere troværdig.

    Der har før dukket dårlige historier op om Sass historier der er ganske sejlivede selv om de er uden indhold (så vidt jeg ved) og grunden er den ganske enkle at han jo skaber sig utroligt mange fjender i måden han agerer på, både internt og eksternt.

    Nej de store medier venter på at der kommer kød på sagen og hvis der ikke gør det ja så får den lov at fise ud og ingen af os blev klogere.

  53. Anders J

    sagde den 15. april 2011 kl. 07:13:

    52. De tidligere ejere HAR anmeldt Kamp og Sass.

    Derimod har Sass ikke – som han ellers truede med – anmeldt nogle medier til pressenævnet.

  54. Bjarne Binee Jørgensen

    sagde den 15. april 2011 kl. 09:04:

    @50 Brian Nørskov.

    Hans Engell har IKKE “fået et stort fint redaktørjob”. Engell blev chefredaktør på Ekstrabladet og det er IKKE fint.

    Jeg havde været mere imponeret, hvis Engell var blevet chef for Københavns Renovation. Der fjerner man i det mindste affald. På Ekstrabladet der spreder man affald.

  55. Christian (den første)

    sagde den 15. april 2011 kl. 09:23:

    @ Thomas Haugaard

    Da Brixtoftesagen i sin tid blev afsløret så var de chefredaktører som ikke stod bag afsløringen ærgelige. Og jeg husker bl.a. Lisbeth Knudsen sige: Det er den sag vi alle gerne har villet afsløre men vi har ikke kunne finde dokumentationen…

    Med andre ord ved man godt den er gal men man ved ikke hvor man skal lede.

    Og sagen er da nøjagtig den samme med Sass Larsen. Vi ved jo allesammen godt at der ikke er nogen der ugentligt inviterer os ud at spise god mad og drikke god vin uden beregning. Du, jeg og Sass Larsen vidste godt at Kamp havde “en eller anden aftale i stand” men vi lader bare som ingenting. Scenariet indgår i en del magtteorier. På dansk er Jens Peter Frølund Thomsens “Magt og inflydelse” fra 2000 det bedste bud. I korte træk

    1. så ved cafeejeren at det er hensigtsmæssigt at servicere Kamp udover rimelighedens grænser fordi Kamp har indflydelse på halvdelen af cafeens omsætning (jvf. udeservering).
    2. Kamp ved at cafeejeren er bevidst om at Kamp har indflydelse på cafeens omsætningspotentiale.
    3. Kamp nyder privilegier i kraft af at han har indflydelse på cafeens omsætning
    4. Sass Larsen spiser med gratis
    4b. Mener du i fuld alvor at Sass Larsen skulle tænke: Hmmm… Ham Kamp er godt nok velhavende på trods af at han er lønnet af det offentlige kan han bespise mig for 500 kr. ugentligt! Eller er du stor nok til at lure at INGEN private inveterer venner ud at spise og drikke ugentligt med mindre de enten handler med kvinder, narko eller er mangemillionærer???
    You do the math.

    Og vi er da alle blevet klogere. Journalister er bare generelt ikke så kloge. I går eller forgårs lød netartiklerne: Er du klog nok til at blive journalist?

    Og så kunne man bl.a. på B’s hjemmeside køre spørgeskemaet.
    1. Et labil idiot skal bruge 40 minutter på at gennemføre testen der tager en normalt begavet dansker max. 15-20 minutter.
    2. Spørgsmålene var, for en stor dels vedkommende, tåbelige udover rimelighedens grænser.
    3. Tænk engang at man reklamerer med så en fordummende optagelsesprøve??? Det overgår sgu da fornuften

    Og tilbage til journalisterne… Vi ved jo godt alle sammen at “Lex-Brixtofte” er dominerende i alle led. Vi må bare ikke tale om det. Hvis man nu nedlagde journalistuddannelsen. Lavede en ny som krævede af man var uddannet i et fag inden man påbegyndte journalistuddannelsen og så i øvrigt gjorde titlen beskyttet så kunne man opleve en presse der tog deres fag alvorligt.
    Until then handler det om hits på hjemmesider og annoncesalg til løssalg og abonnenter.

    You know it, I know it…

  56. Anders J

    sagde den 15. april 2011 kl. 10:36:

    55. Amen!

  57. Jens

    sagde den 15. april 2011 kl. 11:00:

    -> #49 Jarl

    “6. Timingen for historien kan måske også tjene som forklaring. Der sker meget andet i dansk politik p.t. Det kan være redaktionerne tager sagen op når vi når ugen op til påske.”

    Der er Bent Winther på berlingske Tidende uenig med dig. Han mener faktisk, at bl.a. Sass-Larsen sagen skygger for debatten om 2020-planen. Han skriver således på sin Berlingske.dk blog:

    “Regeringens 2020 plan affødte ikke megen debat – og slet ikke af den hidsige slags. Her to dage efter fremlæggelsen er fylder nye emner allerede op – de potentielle skandalesager om DSB First og Sass Larsens restaurantregninger.”

    http://www.b.dk/

    Mern nu er der under alle omstændigheder indgivet polti-anmeldelse af Cafe-ejeren, og så ‘dør’ sagen vel ikke sådan lige med det samme.

  58. L. Rasmussen

    sagde den 15. april 2011 kl. 11:16:

    Det er en mærkelig sag. Hvis cafeejerne har “købt” Kamp (hvilket ikke er lovligt), og hvis Kamp har ladet sig købe og reelt har haft indflydelse på bevillingerne, er begge dele alvorlige. Hvis Sass har været klar over det, uanset om det har været udtalt direkte eller ej, er det en virkelig kritisk sag for ham, selvom han ikke er direkte indblandet i ulovlighederne. I så fald kan han vinke farvel til ministerbilen, for man kan være helt sikker på, at Thorning ikke starter sin periode som regeringsleder med et skelet hængende ud af skabet.

    Og faktisk tror jeg, at Sass-sagen vækker større tilfredshed hos mange røde, end den tjener de blå.

  59. Anders J

    sagde den 15. april 2011 kl. 12:46:

    58. Uanset, om Kamp reelt har haft indflydelse på bevilling eller ej, så har han (såfremt der har været en “bespisningsaftale”) brugt sin politiske position til at udøve magt over andre med det formål at skaffe sig personlige privilegier.

  60. Jan Christensen

    sagde den 15. april 2011 kl. 13:00:

    Thomas Larsen udtaler nu til Berlingske, at Sass-sagen er meget alvorlig: http://www.b.dk/politiko/thomas-larsen-sass-sagen-er-meget-alvorlig

    I øvrigt var selvsamme Thomas Larsen sammen med den efter min mening yderst troværdige Anders Krab Johansen, der i dag er chefredaktør på Børsen, én af de medierepræsentanter, der i 2007 stod frem i offentligheden og i realiteten bekræftede, at Sass Larsen aktivt havde modarbejdet den daværende socialdemokratiske formand, Mogens Lykketoft, under valgkampen i 2005 ved bl.a. at fodre medierne med oplysninger, der stillede ham i et dårligt lys. Det var i samme forbindelse Sass blev kaldt spion for Venstre.

    Det er nok især med baggrund i ovenstående, man skal tolke det faktum, at Sass Larsen – så vidt jeg har kunnet notere mig – har haft nul opbakning fra sit parti og sin partiledelse i den verserende sag.

  61. Jens

    sagde den 15. april 2011 kl. 13:09:

    -> #60 Jan Christensen

    “under valgkampen i 2005 ved bl.a. at fodre medierne med oplysninger”

    Var der ikke på et tidspunkt spekulationer om, at Sass Larsen faktisk havde givet Venstres daværende politiske ordfører, Jens Rohde, informationer om Socialdemokratiets valgkamps-strategi??

  62. David Garby

    sagde den 15. april 2011 kl. 13:31:

    60/61. Hvilket var dybt fantasifuldt, al den stund, at Sass Larsen på det tidspunkt var så fjernt for et hvert forum og en hver beslutning i Socialdemokratiet om netop strategi. Måske fordi man i ledelsen udmærket var klar over, at han ville bruge det på at underminere formanden.

  63. Jens

    sagde den 15. april 2011 kl. 13:36:

    @62

    “Hvilket var dybt fantasifuldt, al den stund, at Sass Larsen på det tidspunkt var så fjernt for et hvert forum og en hver beslutning i Socialdemokratiet om netop strategi”

    Det har du sikkert ret i. Mne ikke desto mindre blev historien en så stor sag i 2007, at den tilsidst kostede Jens Rohde hans daværende job som direktør for TV 2 radio:

    http://avisen.dk/rohde-sass-larsen-var-spion-for-venstre_2417.aspx

  64. Henrik Juul

    sagde den 15. april 2011 kl. 16:34:

    RE: Rohde

    “Han vidste intet om radio. Han havde engang holdt en mikrofon i Viborg – et interview med en der havde åbnet en messe for Tupperware – pludselig skulle han så være direktør for det her.”

    http://politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1257499/casper-christensen-jens-rohde-vidste-intet-om-radio/

  65. Christian (den første)

    sagde den 15. april 2011 kl. 17:53:

    @ 64

    Wiiiiiiiiiii…. Casper C kunne ikke finde ud af at lave radio og det er naturligvis ikke noget som har noget med Casper C at gøre men derimod den administrerende direktørs ansvar!

    Hooray for journaliststanden som kolporterer en historie fra et aktualitet/satireprogram som var var det en “egentlig udtalelse”… Journalism in DK R.I.P. …

  66. Jens

    sagde den 15. april 2011 kl. 18:21:

    Nu vokser sagen om Sass Larsen og hans lokale partikammerat til også at inkludere betalte hotel-ophold på SAS Radison i forbindelse med Socialdemokraternes kongress i Aalborg i september sidste år. Cafe-betsyren udtaler:

    “Det var Tommy Kamp, der reserverede værelset, men jeg betalte for det kontant med 1.000 kroner. Det var en del af vores aftale om, at Tommy Kamp hjalp med udendørsbevillingen mod, at ham og hans venner spiser gratis, og når vi er nogen steder, så betaler jeg, forklarer Murat Kitir.”

    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/04/15/094231.htm

    Gad vide hvor længe Thorning-Schmidt kan opretholde ‘fuld radiotavshed’ om denne sag??

  67. Henrik Juul

    sagde den 15. april 2011 kl. 19:25:

    @ 65

    Tæskeholdet var måske et kæmpeflop?

  68. Søren Nørskov Pedersen

    sagde den 15. april 2011 kl. 19:31:

    Jeg synes altså det er spooky at den nyhed kom på dr.dk kl.9.55 og at ingen andre medier i dagens løb har haft den (korreks mig gerne, jeg har bare ikke set den andre steder)

    Synes det lugter af, at nogle journalister eller hele redaktioner er bange for at være “out of the loop” når/hvis regeringsmagten skifter senest i efteråret.

  69. Søren Nørskov Pedersen

    sagde den 15. april 2011 kl. 19:32:

    Edit: Linket i Jens’ indlæg #66

  70. Bjarne Binee Jørgensen

    sagde den 15. april 2011 kl. 20:17:

    Hvis Sass Larsen virkelig har modarbejdet Mogens Lykketoft i 2005, så er det fristende at sige: “Godt gået Sass, bliv ved med det.”

    dDn gamle Israelfjende og Palæstinaven Mogens Løkketoft blev iøvrigt gift på Grønland i 2005. Regningen blev “betalt” af partifællen Jonathan Motzfeldt, der sendte den videre til de grønlandske skatteydere.

    Lykketoft erklærede bagefter, at han ikke vidste, hvad Motzfeldt gjorde med regningen.

    Så selv om Sass og Løkketoft ikke kan lide hinanden, så har de 2 “gode” socialdemokrater meget til fælles.

  71. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 15. april 2011 kl. 20:42:

    Tommy kamp er en skidt fyr

    Henrik Sass er der ingen der kan lide.

    Men at gøre det til suspekt at folketings medlemmet mødes jævnligt med den lokale formand til en spisning og en snak samt at formanden sørger for regningen, har jeg ganske svært ved at se noget kriminelt i.

    At hædersmanden Murat siger at han har prøvet at bestikke Kamp til at give ham en udendørs servering en vare som Kamp hverken kan eller vil levere samt at han skulle have solgt stoffer til dem, altså come on.

    Faktum er jo at Kamp ikke har noget magt at misbruge, han kan forsøge at øve indflydelse og cafe ejeren kan købe ham til det men det kaldes vist højest for lobby arbejde. At Camilla for at tjene 750 kr og få en tur til Køge vælger at skrive en ganske ubehjælpsom artikel om sagen gør sku ikke tingene mere virkelige.

    Jeg var i sidste uge ude og lave kampagne sammen med min lokale FT kandidat, vi havde været igang tidligt og ved middags tid skulle vi afgøre om vi skulle fortsætte efter middag. Hvis vi havde valgt at fortsætte hade jeg inviteret på mad på den lokale cafe og havde også betalt og hvis jeg havde husket det hade jeg givet regningen videre til kredsformanden eller kasseren og hvis jeg havde glemt min pung ville jeg hade sagt at jeg betale senere fordi jeg kender indehaveren. Har min FT kandidat gjort noget ulovligt.

  72. Anders J

    sagde den 15. april 2011 kl. 21:52:

    71. “Men at gøre det til suspekt at folketings medlemmet mødes jævnligt med den lokale formand til en spisning og en snak samt at formanden sørger for regningen”

    Baseret på de ca. 20 nuværende og tidligere ansattes udsagn, må det være årets underdrivelse

    http://www.bt.dk/danmark/de-saa-dem-spise-gratis

    Du synes ikke, Sass har noget problem, hvis de ansatte taler sandt?

  73. Jan Christensen

    sagde den 15. april 2011 kl. 22:01:

    Nu kan man læse, at de to caféejere stadig ikke har indgivet en skriftlig anmeldelse af Tommy Kamp og Henrik Sass Larsen til politiet i Køge. B.T.’s påstand derom skulle altså være usand: http://kortlink.dk/8y6n

    Omvendt har Henrik Sjus heller ikke stævnet de to (potentielle) anmeldere for injurier endnu: http://kortlink.dk/8y6p

  74. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 15. april 2011 kl. 22:26:

    @72

    Når det yderligere fremgår at Sass betaler selv når han besøger stedet sammen med sin familie eller alene ja så har jeg vanskeligt ved at se den kriminelle handling

  75. peter g

    sagde den 16. april 2011 kl. 12:06:

    Er der ingen der følger i det væsentlige – og adskillige gange udnævnt til Breaking News – Jerry Springer-agtige føljeton om Peter og Amalie (for de uindviede, så er det en medieluder som knepper, slås med, elsker, gifter sig med, og igen slås med, en anden medieluder, i spalterne af en såkaldt “avis”) ?

    I lyset af ovenstående, kunne man jo se bort fra Ekstrabladets moral – eller meninger – i det hele taget. Men, et Ekstrablad/BT er jo immervæk et meningsdannende medium for mange danskere. Og så kommer vi vist tilbage til Churchills : “The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”

  76. Anders J

    sagde den 16. april 2011 kl. 21:08:

    74. Hvem har talt om kriminel handling?

    Vi taler om en politiker, der angiveligt misbruger sin politiske position til at tilrane sig personlige privilegier.

  77. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 16. april 2011 kl. 23:23:

    @76

    Hvordan kan det være misbrug af sin stilling som Folketingsmedlem at modtage en række måltider af den lokale formand for partiet.

  78. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 16. april 2011 kl. 23:36:

    EB er alene en kommerciel underholdnings virksomhed og man støtter den side der har flertal alternativt der hvor man kan få mest underholdning for pengene.

    Læg mærke til at man godt nok er hårde ved K ikke piller nævneværdigt ved V og slet ikke rør DF men er parat til at jorde LA.

    Man behandler ikke Fair Forandring men det er sku da ikke for at støtte S SF nej for man skriver heller ikke om at præmisserne for tyve tyve planen mildest talt bygger på et ekstremt urealistisk optimistisk grundlag og ikke rækker længere end 20 fordi det kan ikke vendes til en god historie.

    Fogh har været helt i EB, Søren Gade har været Helt i EB selv Jens Rohde gudhjælpemig og nu er der så åbenbart ikke avis salg mere i venstre helte ja så finder vi sku noget andet, plat eller krone hvad skal helten hedde synd for dig Lars Lykke helten kom til at Amalie !!!! og synd for soldaterne i Afghanistan i er ikke godt stof mere.

    EB løftede Z til magten og holdt længe hånden oer dem indtil der var flere overskrifter i det modsatte og man har længe holdt hånden over DF og en dag er det også slut.

    Så indtil da tag en kiks

  79. Jan Christensen

    sagde den 17. april 2011 kl. 00:05:

    78, det må da være en morsomhed, at Ekstra Bladet skulle holde hånden over Dansk Folkeparti. Det kan du da ikke mene. Du aner tydeligvis ikke noget om emnet. Her er nogle indiskutable eksempler, der klart viser, at det stik modsatte er tilfældet:

    http://kortlink.dk/8y8t
    http://kortlink.dk/8y8u
    http://kortlink.dk/8y8v
    http://kortlink.dk/8y8w

    Nej, tværtimod er Ekstra Bladet en erklæret socialdemokratisk avis, der holdt hånden over Helle Thorning-Schmidt under valgkampen i 2007, da man allerede var på færten af det, der senere blev til skattesagen. Da den så eksploderede sidste sommer, valgte Ekstra Bladet først ikke at skrive om den og senere at behandle den efter devisen: Hvor er hun dum og sjusket – hvilket dokumenterbart ikke var tilfældet – og ikke ud fra en præmis om, at hun havde været kynisk og beregnende.

    På samme måde kan Henrik Sass Larsen i øjeblikket glæde sig over en meget, meget skånsom behandling af sine forhold i Køge. Jan Kjærgaard har skrevet et par artikler, og det var det. De seneste dage har der ikke stået ét ord om sagen i Poul Madsens ellers ikke så kræsne avis.

  80. Jan Christensen

    sagde den 17. april 2011 kl. 00:30:

    P.S: Thomas Haugaard Jensen, jeg beklager, at jeg skrev, at du ikke ved noget om emnet. Det skal ikke forståes som nogen generel kritik af dig eller dine indlæg, men kun om denne specifikke påstand, du kom med.

    M.h.t. Ekstra Bladets redaktionelle linje i de senere år, er det en velkendt sag, at Sven Ove Gade var meget kritisk over for islam og indvandringen og stod bag to kampagner: “Godhedens pris” og “De fremmede”, der satte et kritisk fokus på problematikken. I 2000 blev han som bekendt afløst af Hans Engell, og jeg kan specifikt huske, at han ved sin tiltræden sagde, at han ville anlægge en anden og mere positiv tilgang til udlændinge-/islamproblematikken. Det samme har været tilfældet med Poul Madsen, der i øvrigt – i parentes bemærket – har indrømmet, at han ikke ved noget om islam. Manglende viden har dog aldrig været nogen hindring for Poul Madsen for at blande sig i nogen form for debat…

  81. Anders J

    sagde den 17. april 2011 kl. 08:14:

    77. “at modtage en række måltider” Ja, den er go’.

    Det er sørme en fin kammesjuk, Sass har der.

    http://www.b.dk/nationalt/lokal-s-formand-fik-jakkesaet

  82. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 17. april 2011 kl. 10:29:

    @81

    Tommy Kamps moralske habitus tror jeg ikke du kan finde en eneste der ser op/ned til

  83. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 17. april 2011 kl. 10:32:

    @79

    At du har en oplevelse af at EB konstant er i haserne på DF. Jeg tror bare ikke det er en oplevelse du deler med ret mange og også helt imod hvad der burde være i EB ´s kommercielle interesse

  84. Jan Christensen

    sagde den 17. april 2011 kl. 14:24:

    Jeg har lige set Presselogen. Den ellers så fornuftige nyhedschef på TV2, Michael Dyrby, mente ikke – de mange, mange vidner, herunder socialdemokratiske politikere til trods – at der var noget i sagen om Henrik Sass. Øjensynligt vil han have en domfældelse, før han vil røre den. Hvis TV2 anlægger det kriterie for alle historier, bliver det nogle korte nyhedsudsendelser, vi kommer til at se i fremtiden.

    Se & Hørs chefredaktør skammede sig/var for sit vedkommende pinlig berørt over B.T.’s journalistik. Hans gamle arbejdsgiver gennem 17 år har altså åbenbart ikke levet op til de høje Se & Hør-standarder, men det er jo heller ikke enhver forundt at kunne det.

    Det var også morsomt at høre Ekstra Bladets Miki Mistrati forsvare historien om Venstres folketingsgruppe, der havde været ude at spise på Søllerød Kro, efter regeringens fremlægning af planerne om bl.a. at afskaffe efterlønnen og fremrykke folkepensionsalderen. Godt nok havde MF’erne formelt ikke gjort noget som helst galt, men de havde fejret forringelserne for de ovennævnte grupper på en dyr restaurant, og derfor var historien relevant. Michael Dyrby gav ham stort set ret…

  85. Bjarne Binee Jørgensen

    sagde den 17. april 2011 kl. 14:42:

    At se Presselogen svarer vel til datidens uhyggelige underholdning, hvor man mod betaling kunne besøge det man dengang kaldte tosseanstalter og betragte de indsatte.

  86. Jens

    sagde den 17. april 2011 kl. 16:31:

    @Thomas Haugaard Jensen

    “Tommy Kamps moralske habitus tror jeg ikke du kan finde en eneste der ser op/ned til”

    Arh, Sass Larsen og Tommy Kamp ser da ud til at være virkelig bon-kammerater. HEr er et TV2 portræt af ‘Socialdemokratiets hårde hun’, Henrik Sass Larsen, hvor man bl.a. får udtalelser fra ‘den gamle DSU-ven Tommy Kamp’:

    http://www.youtube.com/watch?v=sEV8iH5je0E&feature=related

  87. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 17. april 2011 kl. 18:36:

    @86

    Men siger Kamp at Sass er hans moralske forbilled?

    Borgmester og handskedukke Marie Stærke gik på barsel og Niels Gisli tidligere socialdemokratisk byrådsmelem blev i efteråret kylet ud af partiet på grund af at han hverken kom til kommunalbestyrelses møder, udvalgs møder eller budget seminar.

    Niels Gisli hader Tommy Kamp som pesten og troede han havde en aftale med Borgmester vikaren Kielgast om at få sparket Kamp ud, kamp mistede meget af sin indflydelse da Marie Stærke gik på barsel og kan ikke få noget som helst igennem i forvaltningen mere hvad vi ved flere kommuner væk.

    Hvem er så Niels Gislis gode ven ???? gæt tre gange det er den gode tyrkiske cafe ejer der i første omgang ville afpresse Borgmesteren med sin “viden” om Kamp. Dette er så bare en begrænset del af historien om Køge

    Ja Sass fremstår som gode venner med sin lokale formand overraskende.

    Det er godtgjort at Sass ikke har modtaget noget gratis når han er kommet uden Kamp og ja han har ofte besøgt stedet uden Kamp.

    Hvis summen af denne historie er at Kamp har en skidt moral ja så kunne rigtig mange socialdemokrater have fortalt jer det på forhånd. Hvis nogen ønsker beskidte historier om TK ja så står de i kø for at blive fortalt

  88. EAM

    sagde den 17. april 2011 kl. 22:08:

    @ 87

    Pointen er vel netop, at man i denne sag ikke kan adskille Sass fra Kamps gøren og laden (selvom du ihærdigt forsøger).
    Han må have været vidende om det, og selvom involveringen er svær at fastslå, så er diskussionen om den kommende finansministers dømmekraft temmelig presserende.

  89. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 17. april 2011 kl. 23:25:

    @88

    Hvorfor mener du ikke man kan skille det ad, var alle de venstre folk der drak Brixtoftes rødvin svindlere.

    Dette skriver jeg ikke for at forsvare Sass, for det ønsker jeg ganske enkelt ikke men fordi jeg mangler en forklaring der hænger sammen.

  90. Bjarne Binee Jørgensen

    sagde den 18. april 2011 kl. 08:29:

    Kamp og Sass er nok bare “sammenspiste”

  91. Jens

    sagde den 19. april 2011 kl. 08:02:

    @Thomas Haugaard Jensen

    Nu er der kommet en ny historie frem om “forholdet” mellem Tommy Kamp og Sass Larsen. Kamps søn blev ikke udtaget til cykel-landsholdet, hvilket farmand blev rasende over. Så han fik fat i sin magtfulde ven, Henrik Sass Larsen, der omgående tog et møde med Dansk Cykelforbund, hvorefter Kamps søn alligevel kom på landsholdet.

    http://www.bt.dk/danmark/sass-i-hemmelig-vennetjeneste

  92. Jesper Sørensen

    sagde den 19. april 2011 kl. 08:17:

    91

    Hvis den slags kan lade sig gøre begyndher Rommedahls mangeårige faste plads på fodboldlandsholdet unægtelig at give lidt mere mening…

    Har Sass fremsat trusler som at DCU vil komme i bad standing hos en kommende S kulturminister er det selvfølgelig alvorligt.

  93. Jens

    sagde den 19. april 2011 kl. 08:58:

    @92

    “Har Sass fremsat trusler som at DCU vil komme i bad standing hos en kommende S kulturminister er det selvfølgelig alvorligt.”

    Ja, eller hvis Sass har lovet DCU en øget andel af tipsmidlerne, hvis de udtog partikammeratens søn til landsholdet.

  94. Jesper Sørensen

    sagde den 19. april 2011 kl. 09:04:

    93

    Mon ikke overskriften hos BT havde været lidt anderledes hvis de lå inde med oplysninger af den karakter.

    Jeg er klar over at formiddagsblade har det med at ikke at fyre hele krudtet af med det samme for at få solgt så mange aviser som muligt men det ville alligevel overraske mig hvis de turde holde sådan en historie tilbage.

  95. Jens

    sagde den 19. april 2011 kl. 09:09:

    @94

    Ja, vi ved selvfølgelig hvad der er blvet sagt på mødet mellem Sass Larsen og DCU, men alene det at Sass Larsen ‘går ind’ i en sådan sag om udtagelse til ungdoms-landsholdet giver mig en fornemmelse af, at vi langtfra har set den sidste historie om Socialdemokratisk fremfærd i Køge og omegn.

  96. PSJ

    sagde den 19. april 2011 kl. 10:35:

    @91-95: Uden ellers at forholde mig til de verserende historier, er dagens BT artikel da helt i skoven.

    Ingen af deltagerne fra DCU udtaler, at der blev benyttet nogen som helst form for pression. I referatet fra mødet står der, at der er tale om et rent sportsligt spørgsmål og ikke politisk.

    Det er helt absurd at anklage HSL for noget som helst i den forbindelse – endsige at forsøge at linke den til de øvrige historier.

  97. Jens

    sagde den 19. april 2011 kl. 10:58:

    @96

    “Ingen af deltagerne fra DCU udtaler, at der blev benyttet nogen som helst form for pression”

    Havde du regnet med DCU ville indrømme de lå under for politisk pression når de sammensætter deres landshold?? Jg siger ikek Sass larsen udsatte dem for pression, men alene det han som top-politiker går ind i en sådan ’sag’ om landsholds-udtagelsen vil altid rejse mistanken. Specilet når mødet munder ud i, at parti-kammeratens søn alligevel kommer på landsholdet, (selom han ikke var udtaget i første omgang).

  98. Jesper Sørensen

    sagde den 19. april 2011 kl. 12:02:

    96

    Hvis BT ikke har nogen rygende pistol som de gemmer til de kommende dage kommer denne historie stille og roligt til at fuse ud.

    Hvis nogen kan få Jesper Worre eller den daværende landstræner ( husker ikke hvem det var ) til at sige offentligt at de blev presset af Sass til at ændre beslutningen om Kamps søn har vi vist hvad der kaldes for en ny situation.

    Som 97 tvivler jeg på at nogen vil sige det og så ender det som en påstand mod påstand historie der dør i løbet af et par dage.

  99. Jens

    sagde den 19. april 2011 kl. 12:29:

    @98

    Om historien “dør i løbet af et par dage” afhænger i høj grad om der kommer flere skeletter raslende ud af skabet i dette morads fra Køge.
    Hvis ikke, så ja. Men hvis der gør så tegner der sig efterhånden et temmeligt ubehageligt billede Sass Larsen og hans magtfuldkomne parti-kammerater i Køge.

  100. Morten T

    sagde den 19. april 2011 kl. 12:56:

    Mon ikke det er endnu en ikke-sag baseret på sladder og rygter? Bryder mig ikke om Sass-Larsen, men det ligner en smæde-kampagne. BT burde holde sig til deres kernestof: de daglige 7-8 Peter & Amalie historier.

  101. Morten T

    sagde den 19. april 2011 kl. 12:57:

    Breaking news

    Sass-Larsen bag Kyllingens exit fra Tour de France!

    😉

  102. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 19. april 2011 kl. 14:45:

    Gider nogen lige forklare mig hvorfor fanden DCU skulle ligge under for Sass ????

    Hvor er det helt præcist et cykel forbund kunne have fordel af ikke at være uvenner med Sass ?????

  103. AK

    sagde den 19. april 2011 kl. 15:11:

    @100

    Dit erklærede partikulør forklarer selvfølgelig dine krumspring for ikke at se det kritiske i, at skyggefinansministeren blander sig i udtagelsen af et landshold – hvad end sportsgrenen måtte være. Men bliv endelig ved. Jo flere historier der kommer frem, jo mere underholdende bliver dine bortforklaringer af HSL’s gøren og laden. Jeg tror ikke der er mange herinde der køber dem.

    Personligt er jeg hverken forarget endsige overrasket. Historien er selvfølgelig god, fordi HSL er tiltænkt en så fremtrædende rolle i en kommende regering, men som udgangspunkt synes jeg – indtil yderligere afsløringer – at det er magtmisbrug i småtingsafdelingen (det er selvfølgelig hamrende dumt af HSL).

    Har du, Jarl, nogen idé om, hvor meget mere der skal komme frem i sagen, før HTS ofrer den ene halvdel af Tim og Bum og udskifter med den anden på finansministerposten?

  104. Optimist

    sagde den 19. april 2011 kl. 16:31:

    Skulle Bødskov ikke kunne matche HSL’s kompetencer i økonomi……….

  105. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 19. april 2011 kl. 22:52:

    @101

    Prøv lige at læse hvad jeg skrev, jeg udtalte mig ikke om det besynderlige i at han blandede sig at han ikke burde blande sig burde være klart for enhver, det jeg spørger om er hvorfor nogen mener at at DCU skulle have nogen interesse i at mødes med ham, kan han feks også skaffe en ny titelkamp til Mikkel Kesler eller tvinge Kasper Hvidt tilbage på landsholdet og jeg synes da helt klart at der er nogle regeringer der bærer et kæmpe ansvar for at Laudrup brødrene bare fik lov til at melde afbud.

  106. Jens

    sagde den 20. april 2011 kl. 09:09:

    @105

    “hvorfor nogen mener at at DCU skulle have nogen interesse i at mødes med ham”

    Det kan vi jo så bare spekulere over. Men hovedsagen her er, at DCU valgte at mødes med Sass larsen om Kamps søn, og at denne efter mødet blev sat på cykel-landsholdet. Det er fakta.

    Men ellers rørende at se alle dine krumspring for at sløre, at Sass larsen er dybt fedtet ind i den sump af magtmisbrug de regerende socialdemokrater har helt klart har udøvet i Køge.

  107. Jarl Cordua

    sagde den 20. april 2011 kl. 09:37:

    103.

    Jeg tror faktisk først det sker noget på det tidspunkt, hvor det står klart for alle og især medierne, at Henrik Sass Larsen har været vidende om, at Tommy Kamp måtte have “fixet” udendørsservering hos kommunen mod at få visse ydelser.

    Foreløbig har vi en række hårde anklager mod Kamp, men det er nok noget tvivlsomt om vidneudsagnene alene vil føre til en tiltale og en senere domfældelse. De jurister, der har udtalt sig om sagen, tvivler også meget stærkt på, at Sass – på det foreliggende grundlag – risikerer noget.

    Så jeg tror Sass rider stormen af selvom sagen naturligvis vil klæbe til ham. Det eneste han risikerer – som jeg ser det – er et dårligt personligt valg i Køge.

  108. Henrik Juul

    sagde den 20. april 2011 kl. 16:46:

    DF mister tre mandater i ny måling, har Pia K & co is nok i maven til at tackle det?

  109. Jan Christensen

    sagde den 20. april 2011 kl. 17:06:

    Det står godt nok sørgeligt til med de danske vælgere, hvis de i fulde alvor vil give S, SF og co. næsten 100 mandater. Det fatter jeg selv med min bedste vilje intet af. Hvis fravær fra den offentlige debat, en ikke-eksisterende økonomisk politik og generel skruppelløs opportunisme er vejen til magten, ville jeg som ansvarlig borgerlig politiker begynde at overveje en anden karriere.

  110. Jens

    sagde den 20. april 2011 kl. 17:10:

    @Henrik Juul

    Jeg formoder du taler om den Epinion måling som lige er kommet?? I så fald så går DF tilbage fra 27 mandater i sdiste måing til 24 mandater i denne nye måling. Ved valget i 2007 fik de 25 mandater, så mon ikke de kan leve med denne senste måling?? Jeg tror det. Iøvrigt bliver DF notorisk undervuderet i disse meningsmålinger, så i virkeligheden kan denne seneste Epinion måling indikere, at de faktisk ligger lidt over valgresulatet.

    Og lad os nu se hvad der sker hen over sommeren.. Der kan være der gemmer sig flere rædselshistorier i Køge-sagen.

  111. peter g

    sagde den 20. april 2011 kl. 18:06:

    #109 “Det fatter jeg selv med min bedste vilje intet af.” Måske nok fordi du fortolker S&SF’s høje meningsmålingstal som støtte til deres politik. Men er det rigtigt?

    Jeg er en borgerlig vælger og ønsker en borgerlig regering. Og jeg kommer højst sandsynligt til at stemme på S&SF-fløjen. Fordi det er tilsyneladende den eneste måde at få en borgerlig regering på. Den nuværende har intet med borgerlighed at gøre og kan ikke råbes op, og endnu et genvalg ville blot bekræfte dem i deres udskejelser, og fastholde DFs samfundsundergravende rolle.

    Jeg er parat til at bide tænderne sammen og døje med sosserne i 4 år, mens V&K læser op på deres partiprogrammer, tænker over alle de ting de har begået over 10 år, og måske udklækker et kuld af nye og ægte borgerlige politikere. Måske.

    Så kan vi diskutere en borgerlig regering til den tid.

  112. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 20. april 2011 kl. 23:15:

    @Jan

    Dette kan måske hjælpe dig til at forstå hvorfor blå bloks troværdighed er mindre end nul

    http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/206001/finansministeriet_erkender_slap_politik_under_fogh.html?rssid=politik

    Eller er Børsen og Finansministeriet også udnævnt til røde lejesvende.

  113. Jan Christensen

    sagde den 21. april 2011 kl. 00:13:

    112, Og hvem var det nu lige, det var, der ville bruge endnu flere – mange flere – penge på “velfærd” under det økonomiske opsving? Helle Thorning-Schmidt og co. Så derfor skal man altså stemme på dem for at få økonomisk ansvarlighed? Jeg kan ikke helt se logikken.

  114. Jesper Sørensen

    sagde den 21. april 2011 kl. 07:29:

    113

    Logikken er den simple at finanspolitik helst skal være kontracyklisk. Når det går godt skal der bruges lidt færre penge og når man er på vej ud af krybesporet efter en recession skal der bruges flere.
    Da det gik godt brugte regedringen for mange penge og nu har vi en situation hvor oppositionens politik passer bedst med konjukturene.
    Håber det kan hjælpe dig til at forstå Epinion og andres målinger lidt bedre.

    Blå bloks troværdighed omkring anavarlig økonomisk politik er lig nul efter finansministeriets erkendelse.

  115. Jens

    sagde den 21. april 2011 kl. 07:50:

    @peter g

    “Jeg er parat til at bide tænderne sammen og døje med sosserne i 4 år”

    Nu plejer regeringer i Danmark altså at få en 8-10 år, så du kan komme til at ‘døje’ lidt længere end du selv havde forestillet dig. Iøvrigt er det umuligt at føre ægte borgerlig økonomisk politik i et land, hvor mere end halvdelen af vælgerne er på overførselsindkomst, (og læg så dertil 800.000+ offentlige ansatte, som heller ikke ønsker reformer af velfærdsstaten).

  116. Jens

    sagde den 21. april 2011 kl. 08:45:

    Køge-sagen vil tilsyneladende ingen ende tage. Nu er det kommet frem, at Sass Larsens bon-kammerat, Tommy Kamp, har afpresset sig til en ny cykel og en computer til en værdi af i alt 21.000 kroner:

    http://www.sn.dk/Tommy-Kamp-fik-racercykel-gratis/Koege/artikel/124909

    Utroligt Sass Larsen ikke skynder sig at distancere sig fra Tommy Kamp.

  117. Jens

    sagde den 21. april 2011 kl. 08:58:

    Det seneste fra Køge-sagen, (“Never ending story”), er at Henrik Sass-Larsens gode ven, Tommy Kamp, har snydt sine amsatte for løn:

    http://www.sn.dk/Kaos-efter-cafe-kollaps/Koege/artikel/124829

  118. bvm

    sagde den 21. april 2011 kl. 09:23:

    @113 Nej Jan – du tar da helt fejl …

    HTS ville ikke “bruge” mange flere penge på velfærd …
    Hun ville da “investere” i velfærd 🙂

  119. Thomas Haugaard Jensen

    sagde den 21. april 2011 kl. 09:25:

    113

    Nej det kan du ikke men det kan et stort flertal af Danmarks befolkning.

    Løkke har haft 2 år til at komme med sin vision for fremtidens Danmark og hvad er det blevet til, en ubalanceret nedskæringsplan der kun tør kradse i overfladen, et efterløns forslag der ikke kan skaffe flertal og derfor lige så godt kunne være fremsat for 10 år siden og en 2020 plan hvor chancerne for at forudsætningerne holder er nogenlunde de samme som at vinde i Lotto og som så alligevel ikke tager fat på at vise løsninger der kan holde efter 2020 men vil efterlade os lige så ringe stillet som i dag.

    Hvis det er borgerlig politik når den er bedst så siger jeg velbekomme.

  120. Henrik Juul

    sagde den 22. april 2011 kl. 10:54:

    @117

    “Caféen var et fælles anpartsselskab mellem Køge Event med Tommy Kamp i spidsen og Murat Kitir og Ertugrul Karahan fra Café Vanilla.”

    Er Tommy Kamp skurken her – hvad med de gæve gutter fra Café Vanilla?

  121. Jan Christensen

    sagde den 23. april 2011 kl. 13:10:

    Jeg har skrevet en lille artikel om, hvordan medierne omsider er begyndt at stille en smule skarpt på Helle, Villy og co.: http://kortlink.dk/8yp4

  122. Optimist (Ferieramt)

    sagde den 24. april 2011 kl. 18:37:

    @ 121:

    B.T. skriver i dag også, at det ikke er Helle Thorning-Schmidt, Villy Søvndal eller andre toppolitikere fra Socialdemokraterne eller SF, der sidder og sveder i øjeblikket for at færdiggøre oppositionens bud på den såkaldte 2020-plan. Det er derimod den unge – og meget overvurderede – næstformand for SF, Thor Möger Pedersen, og den potentielle samordningsminister for Socialdemokraterne, den i offentligheden totalt ukendte Bjarne Corydon, der tager sig af den opgave.

    På samme måde som deres såkladte “Fair Løsning” mest af alt var og er et populitisk valgmateriale, der dumpede på alle afgørende forudsætninger, men var designet således at reformer skulle vise sig at være flødeskum og at de ofre der skulle gives, blot var heksejagt på rygere, bankdirektører og så 12 minutter, som endda slet ikke viste sig at være noget den enkelte skulle præstere mere, men var en kollektivistisk overskrift.

    Det bliver sgu’ spændende at se hvordan socialisterne vil finde de – er det 20 mia – som de har indrømmet der mangler frem mod 2020. Mon ikke det bliver en kombination af endnu flere fantasimilliarder, samt endnu flere skatter, som Thorning mener ikke reelt vil ramme nogen, men “som vi blive nødt til yde for at holde sammen på velfærdssamfundet”.

    Husk hvordan hun til pressemødet da deres plan blev præseneret påstod, at “vi beder derfor om at danskerne skal arbejde 12 minutter mere”.

    Så overfladisk – så banal er hun.

  123. Henrik Juul

    sagde den 25. april 2011 kl. 09:00:

    Halløj på Café Vanilla
    http://jp.dk/indland/indland_politik/article2410409.ece

    JP føjer flere facetter til BTs kulørte historier. Det lyder nu mest af alt som “personlige uoverenstemmelser mellem Tommy K og caféejerne” vinklet mod Sass-Larsen. Er BT ikke ude på den lidt tynde is her?

Bottom border