Kategorier

“Negative” på nettet

En i dansk sammenhæng relativ ny genre, hvor politikeres person hånes – eller konfronteres med deres fortid, synspunkter eller handlinger af deres politiske modstandere – er opstået på nettet. Man kunne kalde det “negative campaigning” på nettet og det vil vi utvivlsomt se meget mere til frem over.

David Troels Garby fra www.dansk-politik.dk og jeg har kigget på de foreløbigt tre kampagner med egne websites og vurderet deres effektivitet som politisk våben. Vi har i vores enestående kreativitet fundet på at en skala, hvor vi uddeler mudderklatter til kampagnerne.

Læs mere her hos Kforum.

Af Jarl Cordua

Jarl Cordua

cand.polit, radiovært samt politisk kommentator. Vært på det politiske TV-program "Borgen Late Night", der sendes hver tirsdag. Tidligere skri ent på Jarls Blog og medvært på "Cordua & Steno"
Født 1969 i Rønne. Bor i Hellerup.
Kontaktoplysninger: jarlATjarlcordua.dk Telefon: 31718718

9 kommentarer til ““Negative” på nettet”

Interessant artikel. Vi har absolut ikke set det sidste til den slags sites.

Jeg har bemærket en lidt anden trend: de negative kommentarer.

Det virker ofte mere eller mindre organiseret, i hvert fald på argumentationsudformningen. Om det også gælder udførelsen kan jeg være i tvivl om. Jeg kan ikke sige, om den ene side er værre end den anden.

Jarl skriver i artiklen om DSU “smædehjemmeside” mod Lene E :”Internetsiden tager afsæt i en enkelt politisk begivenhed, og som med en sarkastisk og højtråbende attitude minder alle om udenrigsministerens katastrofale fejllæsning af situationen.”

Det er vel ikke helt korrekt. “sitet” henviser også til hendes Portugaltur sidste forår under NATO-topmødet og de politiske bevidste vil også vide at Lene også var på ferie under muhammedkrisen. Sitet er problematisk for Lene fordi det tegner et mønster i hendes handlinger og dermed giver en beskrivelse af hende som person.

Takker for karakteren på vores Ole Sohn kampagne, men vil dog samtidig påpege, det er en oplysningskampagne og ikke en “smædekampagne,” som jeg også tidligere har påpeget over for David Garby på hans blog. Vi videreformidler sådan set kun de rå faktuelle facts 🙂 Dansk politik har vist sjældent oplevet reelle smædekampagner a la de amerikanske. Se i øvrigt the master himself, Lee Atwater, og hans kampagne om Willie Horton og Mike Dukakis.. Der snakker vi reel smædekampagne, der ændrede meningsmålinger!

3. Velbekomme. Den er velfortjent.

“Oplysningskampagne”. Ja det kan man sige. Men mon SF og Ole Sohn synes, at siden opsummerer hans politiske indsats igennem de sidste 20 år?

Men jeg er enig i, at I ikke går over kanten. Det gør siden på sin vis en smule mere raffineret end DSUs deciderede håne-side, der er lige på og hårdt.

#3

Mon ikke DSU også synes deres Lenesrejser er en “oplysningskampagne” om hvad Lene Espersen laver?

DSU videreformidler jo blot de rejser Lene Espersen har haft osv…

Mon ikke DFU’s “Rottefængeren” er en “oplysningskampagne” om at man ikke kan stole på Villy Søvndal?

@5

Christian, du glemmer at Liberal Alliance har særlig patent på at sige “sandheden” i den politiske debat og derfor er det naturligvis en faktuel oplysningskampagne og ikke et forsøg på en smædekampagne.

Kan du ikke forstå det, er det fordi du ikke duer til dit embede eller også er helt utilladelig dum!

ja, gode kandidater, men flere kunne da medtages, eksempelvis VUs Jeppe Kofoed spil, så plat at den næsten blev ufrivilligt komisk.
Ideen var noget med at forføre mindreårige piger….
Sosserne eller rettere visse medlemmer, lavede også en kampagne Helles Engle, som var en kampagne med youtube videoer mm. i forbindelse med sidste valg.
Et ganske godt forsøg, kunne dog have været teknisk bedre gennemført.
flere fagforbund havde nogle ret ringe kampagner med spil mm mod regeringen ved sidste valg.
Flere af spilene var karakteriseret af et slående fravær af humor.

Lukket for kommentarer.