Kategorier

København efter betalingsringen

Betalingsringens endeligt kom som et chok for de københavnske politikere. På rådhuset havde man ellers regnet med at ringen kom,  og især de københavnske SF'ere følte sig dækket ind, når det stod i regeringsgrundlaget, og fordi statsminister Helle Thorning-Schmidt offentligt garanterede, at den ville blive til noget.

Det har fået et i første omgang dybt chokeret og skuffet SF til at indlede en offensiv, hvor man kæmper med overborgmester Frank Jensen om miljødagsordenen. Kassen for 2011 er gjort op, og budgetpartierne skal nu fordele et pænt trecifret millionbeløb. Og så bliver det konservative BR-medlem Rasmus Jarlov sidst på måneden efter planen opstillet i Lars Barfoeds tidl. valgkreds i Fredensborg. Læs mere i min analyse “Københavnsk politik”, som jeg skriver for lokalavisen “Bryggebladet”.

Af Jarl Cordua

Jarl Cordua

cand.polit, radiovært samt politisk kommentator. Vært på det politiske TV-program "Borgen Late Night", der sendes hver tirsdag. Tidligere skri ent på Jarls Blog og medvært på "Cordua & Steno"
Født 1969 i Rønne. Bor i Hellerup.
Kontaktoplysninger: jarlATjarlcordua.dk Telefon: 31718718

4 kommentarer til “København efter betalingsringen”

“Fra Overborgmesterkontoret har man allerede afsendt en stak idéer om at fx at oprette miljøzoner inde i byen, der udelukker de mest forurenende lastbiler, et forslag om tvungne partikelfiltre…”

Miljøzonen og krav om partikelfiltre på lastbiler er såmænd allerede gennemført:

“Miljøzone i København
Den 1. september 2008 trådte Danmarks første miljøzone i kraft i København og på Frederiksberg.

Miljøzonen omfattede dengang området inden for Ring 2 og Vejlands Allé på Amager. Den nye lov om miljøzoner betyder, at alle dieseldrevne køretøjer over 3,5 tons skal synes og have monteret et miljøzonemærke i forruden for at have tilladelse til at køre i zonen.

Den 1. november 2009 blev miljøzonen udvidet til Københavns kommunegrænse og kom således til at omfatte hele kommunen.

Den 1. juli 2010 skærpes kravene til tunge køretøjer i miljøzonen i København og på Frederiksberg. Det betyder, at alle dieseldrevne køretøjer over 3,5 tons skal have monteret et partikelfilter for at køre i miljøzonen, med mindre køretøjet lever op til euro 4-normen eller nyere.”

http://www.miljozone.dk/vognmand_hvor.php

'Det er en bøde, der er til at mærke. Vi har allerede haft et par slukørede vognmænd inde i vores synshaller i København og Aalborg, der har efterspurgt miljømærkerne, efter at de er blevet tildelt voldsomme bøder på 15-20.000 kr. for at se stort på miljøzonerne', siger distriktschef hos Applus+ Bilsyn, Henrik Kløcker.

Michael,

Tak for oplysningen. Du bør læse forslagene som skærpede krav til den aktuelle tilstand. Jeg kender hverken de nugældende forhold eller forslagene i detaljer.

3.

Den væsentligste del af ønsket om skærpelse af miljøzonerne går på, at reglerne skal udvides til også at omfatte varevogne og måske også personbiler.

Ændring af miljøzonerne er også en del af regeringsgrundlaget (s. 33)

Lukket for kommentarer.